GeirV Startet 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2014 Hei, skal kjøpe ny båt i størrelsen 20 - 22 fot, og vurderer bl a Ibiza, uttern og askeladden. Det frister med drev, bl a pga plattform bak. Uttern D 68 er et alternativ som frister en del... Men; Jeg har ikke så mye peil på drev. Ser av tidligere tråder litt om fordeler og ulemper drev vs påhengser, og det blir nok kanskje en smakssak hva man foretrekker? Erfaringer, noen? Ser at pris på vedlikehold av drev og motor kan beløpe seg mellom 7 - 10000, men dette er kanskje ikke noe man trenger gjøre hvert år (man kan jo ta impellerbytte, anodebytte og flitre + olje selv på motor, samt sikkert gjøre noe enkelt vedlikehold/konservering av drev selv?). Har hatt inntrykk av at det er litt mer plunder/skader på drevinstallasjoner enn påhengser, men her er jeg kanskje heeelt på jordet?. Erfaringer, noen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Du skal ikke være redd for å kjøpe båt med drev. Det er meget enkelt å gjøre vedlikeholdet selv. Begge må bytte girolje, impeller og anoder og skal ha etpar pump med fett. Drev har i tillegg en drivknute og en belg som holder endel år. Har sett mange påhengere hvor tiltmotoren må byttes etter få år, samme med bolter til undervannshus som ryker pga korrosjon. Det er sånne ting som koster. Tyveri av påhengere er et problem hvis du ikke har båten innelåst på et sikkert sted, mange velger da å ta av motoren for å lagre den inne. Det er mye rimeligere/enklere å ta av et drev og lagre i garasjen. De fleste innenbordsmotorer har også svært billig service, billige deler, ingen tannreim, ferskvannskjøling osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Det er vel muligens to argumenter mot drev + et par risikofaktorer, som det i mine øyne er viktig å tenke gjennom: 1. Det er vanligvis noe høyere innkjøpskostnad for båt med drev vs båt med påhenger. 2. Du slipper unna med færre skroggjennomføringer, da alt som har med motor å gjøre, stort sett "sitter" på påhengeren. Risikoen er vel utgiftene ved skade på drev, samt nokså mange historier om drevhavarier. På samme tid har jeg flere båtkamerater som har helt uproblematisk båtliv med drev, der de sier at vedlikeholdet utover det normale er stort sett belgskifte annethvert år. De har imidlertid litt større båter. Ville alvorlig vurdert påhenger når båten ikke er større enn 22-23 fot. DieselDahl er nok meget kompetent på både drev og båtmotorerer. Spørsmålet er jo om du er like komfortabel med å ta det vedlikeholdet han beskriver.... Redigert 31.Juli.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Tyveri av påhengsmotorer er nevnt, men man må vel ta av drevet for å være forsikret mot tyveri av dette mener jeg å ha lest her på forumet? Har hatt båt stående ute med motor på i 25 år nå uten at jeg har opplevd noe tyveri eller herjing og skulle det skje så er jeg forsikret. Jeg tror ikke at det er helt uten grunn at det store flertall av båter opp til 22/23 fot er utstyrt med en påhenger. Ibiza har vel f.eks en 20-foter som man også kan få med innenbordsmotor/drev, men tror svært få har valgt den løsningen og mener å ha lest en test som gikk i favør av påhenger på denne båten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tskjei Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Ikke så rart at mange båter i 22/23 fots klassen blir levert med utenbords. Vekt er ett stikkord. Om du havarerer ett drev eller ett undervannshus på påhengern er ikke store forskjellen. Jeg går for innenbords og drev på grunn at jeg er bedre hobbymekaniker på bilmotorer enn påhengere. Har prøvd begge deler men kostnadene mine var høyere på utenbords enn innenbords. Tyveri av drev mens båten er på vannet er så og si umulig, det er det ikke av utenbords.....Som Dieseldahl sier er det også ofte billigere deler til innenbords. Totalt så tror jeg det er smak og behag til hver enkelt hva man velger. Fordeler og ulemper med begge løsninger. Men jeg hadde heller kjøpt en 2000 mod innenbords enn 2000mod påhenger. Snakker vi helt nytt har jeg sett litt annerledes på det. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Min erfaring er at belger og de greie i forbindelse med det er den største ulempen med innenbords. Men de holder jo minst 5 år på mercruiser drev så er ikke ofte de skal byttes. Trenger man deler er det jo også masse brukte drev osv til salgs, det er verre på innenbords. Fordelen med innenbords er tilnærmet vibrasjonsfri gange og veldig behagelig motorstøy, hvertfall bensin V6/V8. Var veldig skeptisk til innenbords i begynnelsen, men etter å ha kjørt snart en sesong nå er jeg blitt komfortabel med det. Bensinforbruket er også lavere enn jeg hadde trodd, bruker ikke mye bensin hvis man unngår full gass kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Ville absolutt satset på påhenger, i alle fall hvis det gjelder ny båt. Nyere påhengsmotorer er vel blitt så driftsikre og gode i dag, at årlige vedlikehold ikke er avskrekkende. Det er vel ikke for noe annet at 95 % av nyere daycruisere opp mot 25 fot i dag selges med påhengsmotor. Nå har ikke jeg noe kjennskap til drev sjøl, men snakker jo med mange båteiere i båthavna/båtforeningen, og de fleste som har båt med drev sier de vil ikke ha dette igjen p.g.a. problem med lager,pakninger lekkasjer,etc, og at båten da må på land, og drev må demonteres. Blir fort mye penger av dette. Hører altid : enten strak aksel (hvis det er en større cruiser, eller påhengs hvis det er en f.eks daycruiser. Men der er sikkert mange meninger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Er båten liten nok for påhenger, velg påhenger. Mvh fyr som har hatt for mange drevbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Har drevbåt. Og er fornøyd med det. Årlig vedlikehold på alpha drevet mitt er olje og zinker. Hvert 5 år belger og impeller. Blir Ikke store summene av det Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
GeirV Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Ja, jeg er jo litt kjent med vedlikehold av dieselmotorer, dvs skifte av impeller, reimer, filtre osv. Men drev er en ukjent greie for meg. Hvis jeg velger drev; kunne dette være en hensiktsmessig modell; - Hvert andre år; egen vedlikehold av motor, og ettersjekke drev (oljeskift og evt bytte av anoder. Båten står 1 meter fra kjøkkenvinduet ute av syne for folk, på bygda, så jeg ser for meg å ikke ta av drevet dersom det ikke er nødvendig) - Hvert andre år; Servise på motor og drev på verksted. Ka dokker trur? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Jeg har både båt med drev og båt med utenbordsmotor. Begge har gått nesten 500 timer. Begge er brukt lignende og har fått det vedlikeholdet de skal ha. Jeg setter bort alt og gjør ingenting selv. Resultat er at innboard og drev er motbydelig mye dyrere enn påhengsmotor så langt. Drev er i vannet hele tiden, mens en påhengsmotor heiser man opp etter bruk og den blir aldri værende i saltvann slik et drev blir. I tillegg er de fleste utenbordsmotorer enklere bygget. Uten turboer, kompressor, uten voldsomt avanserte systemer, med unntak av dyser osv. Har inntrykk av at det soleklare økonomiske og mest driftsikre valget er utenbords. Mens de båtene med gode sjøegenskaper og vekt har oftest innboard. Service er billigere på Suzuki DF150 enn på Volvo D6, og i tillegg har du drev. Redigert 31.Juli.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
ollebolle2 Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Har nå påhengsmotor etter å ha hatt mange båter både små og større med innenbordsmotorer både med drev og aksling. Ingen tvil om at det er mindre vedlikehold med påhengsmotor. Men for egen del vil jeg nok ha større båt igjen om få år og da blir det sannsynligvis innenbords med aksling. I din størrelse ville jeg valgt påhengsmotor. Redigert 1.August.2014 av ollebolle2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Påhengs - Innenbords: 10 - 0 Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
GeirV Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Ja det er vel ingen tvil om oppfatningen, hvis man oppsummerer all erfaring i tråden så langt. Til syvende og sist handler dette selvfølgelig om hva man selv foretrekker og er komfortabel med; For min del vektlegger jeg aller mest driftssikkerhet og lave vedlikeholdsutgifter, og etter all erfaringen i tråden å dømme, heller det nok mot en påhengser. Jeg ser imidlertid noen fordeler med drev; bedre løsning mht badeplattform, tyngre båt som kanskje går bedre i sjøen? Men oppsummert, går jeg nok for en påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Hvordan er egentlig forbruk? Nå har jeg bare hatt drevbåter pga størrelse de siste 20 årene, men husker på 80-tallet tidlig 90-tall av forbruk var betydelig høyere på utenbordsmotorer versus innenbordsmotorer. Hvis så er tilfelle i dag må jo også dette tas med i det totale regnestykket. Jeg hadde en Suzuki DT 140 på overgang 80/90-tallet, den var kjent for å være økonomisk, men noe lat. Byttet så båt og fikk en med AQ145, var stor forskjell i bensinforbruk, men AQ var nok litt latere enn Suzukien, toppfart antakelig det samme, noe jeg aldri går på pga forbruk. Akselerasjon og vannskilek egnet nok suzukien seg bedre til, men dette er en liten del a det totale forbruket bare. Kan jo hende dagens utenbordsmotorer er lik med innenbords i forbruk? Dette kjenner ikke jeg noe til lengre. Men med bensinpriser på snart 20,- pr/liter vil dette bety en del. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Suzuki 2-takt fra ca 1990? JA, er en vesentlig forskjell i forbruk på dagens utenbordsmotorer Hadde sjøl en 115 hk Mercury Optimax fra 2004, syntes forbruk på denne var helt greit. Er langt eldre teknologi på de aller fleste innenbordsmotorer. Og har flere bekjente som var drittlei høye utgifter på innenbords / drev, og byttet til båt med utenbords pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Risiko er et perspektiv jeg mener må tas med for båter i denne klassen. Det kan ha betydelige økonomiske konsekvenser på et tidspunkt. En påhenger kan bli stjålet, men det skjer vel ikke så ofte med normalt sikrede motorer på over 100 HK, eller er jeg ikke oppdatert her? Det er jo en viss tyngde i disse. :-) Det har imidlertid ikke manglet på historier om drevhavarier her på Båtplassen. Både grunnet skade, men også grunnet feil av ulike årsaker. Og jeg har inntrykk av at vi da snakker om svært store utgifter med å fixe/erstatte drev.....og desto færre slike historier om moderne 4-takts påhengere, som jeg oppfatter vi forholder oss til her(dvs ikke 15-20 år gamle påhengere). Eller hva sier dere som kan mer om dette (har kun hatt 1 drevbåt og utover dette kun fast aksling)? Det jeg for min del er mest skeptisk til er bensinpris og forbruk. Snakker vi om en sesong på 100 timer med et snittforbruk på 15-20 liter pr time, har vi fort en utgift på i overkant av 30 000 med påhenger og tilsvarende ca 20 000 for diesel/drev. Da tar jeg utgangspunkt i "bergenspriser" på ca 10 kr for diesel og 16 kr for bensin. Kanskje er dette regnestykket også i påhengerens favør, med tanke på at drevbåt har to store vedlikeholdspunkt(motor + drev) og påhenger kun ett (+ færre skroggjennomføringer). Synspunkter? Kanskje er 100 timer høyt og 50-60 timer mer reelt. Da blir jo dette ytterligere utjevnet. Redigert 1.August.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LM 605 Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Moderne påhengsmotorer i dag er jo blitt uhyre bensin-gjerrige i forhold til tidligere modeller. Desuten kjører jo de fleste ikke mere en ca 50 timer i løpet av sessongen, så sett sånn gjennomsnittlig, så er forbruket påhengs kontra drev vel marginale. Må jo også ta med seg at en påhengsmotor av dagens modeller er jo veldig stillegående, da hele motoren jo henger bakpå båten, og ikke inni. Valget burde være enkelt, etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Erfaringsmessig er forsikringen gjerne litt billigere når du har motor med drev vs påhengsmotor, men vær klar over at 1,7 litern til mercruiser er en forferdelig møkkamotor. De havarerer i tur og orden og sitter i de fleste D/C68. Denne må du styre unna, og da er alternativet bensinmotor eller den større 2,8-litern. Jeg har kjørt den med begge, og synes 2,8 litern er altfor tung til D/C68. Den ligger ikke noe godt i vannet og hopper altfor lett med baugen. DA vi solgte disse båtene når de var nye var det stor enighet om at 2,8-litern ikke passer til denne båten. Ellers ville jeg vel egentlig sett meg om etter en annen type, fordi Uttern er blant de absolutt dårligste båtene jeg noen sinne har jobbet med. Jeg arbeidet fulltid med disse båtene fra 2004-2007, da var jeg drittlei og sluttet. Se heller på Askeladden, Yamarin osv. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Selv om jeg ikke har noe forhold til Uttern, så syntes jeg den nye serien : D57-D62 osv er blitt virkelige bra båter, både design og kvalitetsmessig. Men som Kaftein ØL sier, så var der vel mere "problem" med de tidligere modellene av ymse slag. Ser ut som etter at Brunswick Marine overtok, og flyttet produksjonen i fra Sverige til Polen, så ble det mere fart i sakene. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Og Skibsplast 660, 665, 685 og 690, kanskje. Tester og erfaringer gir disse gode skussmål, eller hva sier du, Kaftein ØL? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
GeirV Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Hei Kaftein ØL, kan du utdype hva du mener er så dårlig med Uttern (D66)? Kvaliteten generelt (som på sikt gir utslag i alt fra løse skruer til skranglete båt), konstruksjonsfeil (f eks i skrog) eller dårlig/mangelfulle funksjonelle løsninger?? Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Er båten liten nok for påhenger, velg påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) 3 x 557 hk outboard på hekken (Seven Marine 557) Redigert 1.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
DieselDahl Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Jeg har både båt med drev og båt med utenbordsmotor. Begge har gått nesten 500 timer. Begge er brukt lignende og har fått det vedlikeholdet de skal ha. Jeg setter bort alt og gjør ingenting selv. Resultat er at innboard og drev er motbydelig mye dyrere enn påhengsmotor så langt. Drev er i vannet hele tiden, mens en påhengsmotor heiser man opp etter bruk og den blir aldri værende i saltvann slik et drev blir. I tillegg er de fleste utenbordsmotorer enklere bygget. Uten turboer, kompressor, uten voldsomt avanserte systemer, med unntak av dyser osv. Har inntrykk av at det soleklare økonomiske og mest driftsikre valget er utenbords. Mens de båtene med gode sjøegenskaper og vekt har oftest innboard. Service er billigere på Suzuki DF150 enn på Volvo D6, og i tillegg har du drev. Her syns jeg du blander kortene Lingefan. I min Windy har jeg to 4,3 liters V6'ere med duoprop drev og 205 propellakselhester på hver. Sammenlign disse med to 200hesters utenbordsmotorer så blir det reélt. Motorene er like moderne, driftssikre og stillegående. De er mer drivstofføkonomiske, billigere i innkjøp, enkle og billige å vedlikeholde. De har kraftige dynamoer til plenty batteribanker, de gir varmtvann til bereder og defroster/varmeapparat. Vedlikeholdet på den dieselmotoren din koster mer i året enn jeg bruker i bensin. Her må vi være litt balansert i debatten min venn! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.