Jump to content

kostnad vedlikehold drev vs påhengser?

GeirV

Recommended Posts

Her ble det plutselig stille! Hadde vært ok med litt info fra Kaftein ØL om hans erfaring med Uttern; ref trådstarters planer. For min del har jeg ikke likt båtene først og fremst grunnet design, og det er en smakssak. Noe erfaring med Uttern har jeg ikke, annet enn at det ligger en del av de i havna.

Jeg skal prøve å utdype dette i kveld. Er litt travelt om dagen :ghost::wink:

Når det kommer til tyveri av utenbordsmotor som fleire nevner her..er vel en grunn til at vi har forsikring? ;)

Personlig kunne eg aldri tenkt med drev da det er så masse ball med drev båter. Får du total havari på en påhengs, så kan du kjøpe deg en større/mindre/annet merke og bare huke på hekken. Får du havari på en innenbors er det jo vesentlig meir arbeid..og skal du kjøpe større og annen motor må du bygge om

Og nye påhengser er så rimelige i drift, og vesentlig stillere enn innenbords :)

Dieseldahl:

Det er helt sikkert forskjell fra motor til motor. Men jeg tviler på at jeg hadde fått mindre kostnader ved å ha en VP 8,1 420hk bensin eller Mercruiser 320 hk diesel eller Yanmar for den saks skyld...

Så innboard koster, men de små V8erne kan godt være rimelige om man importerer fra USA osv. Likefullt er det ikke bestandig kostnadene som er det som er gledesdrepende, men at man i tillegg til å bruke plenty med penger fortsatt ikke har det særlig driftsikkert, selv nye innboard kan det skje noe med "når som helst", uansett tilstand. Påhengere flest er mye mer pålitelige. Men alt over 10-15 år kan vel begynne å tulle. Det er kanskje 10 år som regnes som når ting blir gammelt på sjøen. Pålitelighet/driftsikkerhet er viktigere på sjøen enn på veien.

Om du setter bort service på drev og motorer på din Windy, hva ville det kostet i Oslo?

Lingefan

Så man kan dermed anta at hvis man setter bort service for en båt med påhenger, koster det ca 6000 kr for de største motorene. Tilsvarende service for innenbords med drev er på 4-5000 for drevet + selve motoren; gjerne 6-10 000, vil jeg tro (som vel er en 5-600 liter bensin - hvis en ser på merkostnaden med innenbords).

Enig?

mvh Bergen Dørk

http://bakken-motor.no/verksted_single/bakken-motor-prisliste-vinteropplag-service/

Her er prislisten til Bakken i alle fall. Jeg gjør jobben selv så det blir mye billigere, ikke noe vanskeligere enn å bytte olje og filter på bilen eller motorsykkelen.

Jeg regner med at hvis du skulle byttet ut D6'en med påhenger måtte du hatt to stykk?

D6 er utrolig sterk i dreiemoment, men tror jeg kunne rent teoretisk klart meg greit med en Yamaha F350 på Marexen om det gikk an å bygge den om. Men da ville den blitt veldig mye lettere i hekken og akkurat den båten trenger tyngden bak og blir ekstra god i sjøen pga ekstra tyngde bak. Så slik sett kunne det sikkert vært best med to stk påhengere som erstatning. Eventuelt to stk 420hk 8,1 VP. (Den skal jo i følge produsenten gjøre 55 knop med sistnevnte (1 stk), men jeg klarer ikke se for meg at 420hk skal klare 11 knop mer enn D6 350.)

Men ellers i praksis blir det å sammenligne med en ny båt på ca samme størrelse. Båten jeg vurderer i stedet er bittelitt mindre og sannsynligvis ikke like god i sjøen, selv om den er bra nok. Ibiza 26 Touring. 300hk Suzuki holder til en knop høyere toppfart enn Marex D6350.

Lingefan

Fort 20 k også.

Et annet moment er at det ofte er en viss forskjell på teori og praksis i hva det koster å holde en innenbords diesel med drev vs en større outboard i sistnevntes favør etter som årene går.

Ikke uvanlig at jeg hører om verkstedregninger på både 20' - 40' - 60' og mer på noen som begynnte som årlig service når det kommer på litt ting som må/ bør byttes eller fikses.

Mvh. SAP

Fort 20 k også.

Et annet moment er at det ofte er en viss forskjell på teori og praksis i hva det koster å holde en innenbords diesel med drev vs en større outboard i sistnevntes favør etter som årene går.

Ikke uvanlig at jeg hører om verkstedregninger på både 20' - 40' - 60' og mer på noen som begynnte som årlig service når det kommer på litt ting som må/ bør byttes eller fikses.

Vi havner altså tilbake på at service og reparasjoner av dieselmotorer er temmelig dyrt, enten du har drev eller aksel.

Men påhengeren er bensinmotor...... Skal vi konsentrere oss om hva vedlikeholdet koster på bensinmotorer med drev kontra påhengsmotorer da? Fortrinnsvis i samme ytelse.

Jeg tok eksempelet med VP4,3 DP-S. De er ikke plaget med drevhavarier, noe som typisk skjer på tunge båter med dieselmotor. De må selvfølgelig ha olje, det gjelder undervannshuset på en Yamaha 200hester også, ellers går det ad undas.

Sant nok DD :-)

Virker dog som flere velger diesel når det er snakk om innboard, selv på 20-22 fot.

Men på mindre båter som ikke kjøres all verden av distanse tror jeg totalregnskapet ofte hadde vært lysere om de hadde valgt bensin.

En ting har jeg bitt meg merke i i alle år. De med bensin virker å ha mye mer sperrer for å kjøre noe særlig distanser ift samme type båt med diesel.

To vennepar av foreldrene mine hadde hhv en Cleopatra 33 (1000) og en Fairline Phantom 32 med 2 x VP V8 på 80-tallet. Ett år ble de lurt med helt til Kr Sand på båtferie. De brukte vel omtrent 4-5ggr så mye i kroner som vi med P35 og aksler, og det ble første og siste året de kom lenger enn Tjøme på ferie...

De med diesel var med til Gøteborg, Lindesnes, fjordene i ryfylke eller Haugesund hvert år :-)

Huff nå sporer jeg fælt av her...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 3 uker senere...

Ja, hva endte jeg opp med? Joda, en Skibsplast 685 med 200 hk Mercury Verado. 2006-årgang. Deilig å være forelsket igjen:-) Det beste er at madammen ikke er sjalu en gang. Det som er litt dritt er at den er for stor/tung til å ta med i senga (som liten gutt hadde jeg alltid nye leker med i senga:-). Nei, dette var virkelig båten som passer perfekt for min familie og meg:-) Endte opp med utenbords pga enklere vedlikehold enn innenbords med drev + mindre vedlikeholdskostnader. Syns ikke motoren er så drøy på bensinforbruket heller, og vi farter uansett ikke såååå innmari mange timer på sjøen, kanskje 50 - 70 timer i sesongen. Men hvem vet med ny båt;-)

Det er denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50340095&folderId=3892662. fikk pruta ned prisen noen få 10-talls tusen, men jeg tror det var en grei pris for herlighetene, både for meg og selger. Båten virker dønn solid og gjennomtenkte løsninger hvor jeg enn snur meg:-) går bra i sjøen, også litt røff sjø, men trimflaps er et must, uten tvil. Og så er den, pga høyden, rimelig sensitiv for blåst (men det visste jeg før jeg kjøpte den. Trenger ikke være rakettforsker for å se det....). Siden det er så trangt mellom utstikkerne der jeg har båtplass (må nesten smøre båten med vaselin for å komme meg forbi alle båtene), så kommer jeg nok til å investere i en baugtruster.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...