Dedikert Startet 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2014 Hei! Nord har blitt til sør på kartet... dvs at når jeg ber om "Nord opp", så "rygger" båten nedover på kartet, dvs "sørover". Båten har også begynt å bevege seg sidelengs, dvs at ikonet for båten har baugen tvers av kursen. Jeg har prøvd å restarte systemet. Noen som vet hvordan jeg får kart og kurs og båt til å bli enige igjen? Må jeg konfigurere kompasset på noen måte? Får jeg baugen "rett vei" i forhold til kursen da? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Hva har du av utstyr? Multiskjerm + autopilot eks., og du har valg for heading true el. magnetic, cog fra gps eller fluxgate heading(som tydeligvis er endel feil :-). Kalibrere kompasset iht. manual vil hjelpe, og deretter notere avvik i forhold til løst magnetkompass, og legge inn en korreksjonsverdi. Med fluxgate synes jeg det er greiest å bruke gps-kurs på kartet, for å få en beregnet heading som stemmer ganske bra når man er i bevegelse. Evt. oppgradere til en mer pålitelig kompass-sensor som Airmar (G)H2183, spesielt om du også har radar i systemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Dedikert Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Hei Kaffelars. Takk for svar. Jeg har en stor skjerm (multiskjerm?) som viser kartplotterbildet og radar. Det er montert tre mindre skjermer på høyre side av den stor: Bidata, kompass med en slags indikator og autopilot. Utrolig fint alt sammen, men egentlig i overkant avansert. Følger med en haug tykke manualer, men jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte... Burde nok hatt et kurs eller noe sånn. Båten er forøvrig kjøpt brukt, fullastet med dill og dall, som er både fint og nyttig, men ikke akkurat selvforklarende... Har du et tips til hvordan man konfigurerer systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Regner med alt er konfigurert, men du trenger å bli kjent med bruken og trygg på det. Dette høres ut som en grei løsning du har 'fått med', men med dette oppsettet bør du gjerne få med deg en person som kjenner til dette for ikke å endre på/stille vekk for mange verdier.. kalibrering av kompass vil mye sannsynlig påvirke radarpresentasjonen i forhold til kart og kurs, og dette bør vises riktig, så du ikke får radarekko eks. 90-180 grader feil i forhold til kursen din, landekko foran baugen som egentlig er til styrbord osv.. Kan også være en liten mulighet at du har to stk. (fluxgate)kompass, et separat brukt av radar og ett medfølgende autopilot. Mest sannsynlig er alt satt inn noenlunde samtidig, og bidata, kompass, autopilot, radar, ekkolodd og skjerm er i 'nettverk' basert på seatalk. Se i permene om du ikke har en tegning eller beskrivelse av hvordan dette er koblet og satt opp, evt. en kvittering ihvertfall som viser hva som er levert. Har du dette displayet, og stemmer det med kursen din på kartet? Redigert 31.Juli.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Kjør compass swing på autopiloten, så aligne heading/ kurs mot GPS. Da skal det være i orden med mindre kompasset står oppå en magnet. Etter compass swing får du et deviasjonstall. Dette tallet bør være under 7-8. Helst 5 eller mindre. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
arkmarin Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Er det lagt noe magnetisk gjenstad i nærheten av rategyro kompasset ditt? Sjekk ut hvor det er, og deretter se om det er noen magnetiske gjenstader i nærheten ( mindre enn 1 m). Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Herman Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Det behøver ikke være en magnetisk gjenstand heller. Jeg monterte et lite kompass ved siden av GPSen en gang. Når jeg slo på GPSen slo kompasset ut 30 grader. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
sap_2000 Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Magnetfeltet rundt strømførende kabler/ gjenstander? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.