bohemen90 Startet 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2014 Hei, Noen venner og jeg skal ut på tur med en C&C 30-fots seilbåt i slutten av august. Ferden starter i Strømstad, og vi planlegger å være borte i omlag en uke. Som en nokså uerfaren seiler har jeg her noen spørsmål jeg håper kan bli besvart. Jeg forstår at dette avhenger av vind, men når jeg skal planlegge en rute, finnes det noen pekepinn på hva jeg kan bruke som snitthastighet? Planen er å gå for seil så lenge det er mulig. Er da 4 knop i luftlinje realistisk, slik at vi ved 8 timers dagseiling vil kunne forflytte oss 32 nm på en dag? Hvor langt fra land er det forsvarlig å dra uten VHF i området rundt Strømstad, Oslo, Vestfold? Vil f.eks. Tjøme-Hvaler være greit? Hva tenker dere om å seile om natten? I båten er vi tre som har seilt litt på dagtid før, og 3 har båtførerprøven, så totalt grønne er vi ikke. Har dere noen gode tips om hvor det kan være fint å dra om man skal seile i en uke og starter i Strømstad? Hvaler, Nøtterøy, Tønsberg, Koster og Grebbestad er steder vi har tenkt på. Om noen ellers har noen tips rundt det å legge ut på en ukes seilas som nokså uerfarne seilere tas de gledelig i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Vanskelig å si hva slags snittfart man kan regne med, men i mine Færderseilaser har jeg oppnådd 3 knop som laveste og 5,5 knop som høyeste snittfart. Siden du kan få alt fra kuling til blikkstille er det all grunn til å ikke planlegge all verdens av rute på forhånd, men heller seile etter vinden. Svenskekysten har ofte vestavind så det er fint å sløre nord/sør, og da kan dere f.eks ta dere ned mot Smøgen. Jeg ville unngått nattseilas om det ikke er for å skulle komme til et bestemt sted innen en gitt tid. Dagene er lange nok til å få seilt mye, og kombinert med havneligge blir det en flott ferie. Jeg ville også kjøpt en liten håndholdt VHF sånn i tilfelle... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Fart/distanse: Vi regner selv 4kn når vi kalkulerer dagens mulighetsområde. VHF: Med mindre dere skal krysse hav, går det med mobil, MEN helt vesentlig: Med VHF kan du kontakte båter i nærheten uten at du må kunne mobilnumrene deres. Dette både for å få avklart situasjoner OG få hjelp om noe skulle være nødvendig. Er dette starten på et båtliv, ville jeg brukt vinteren til å lande et VHF-sertifikat samt å kjøpe en radio. Seiling om natten: Dersom dere setter dere godt inn i merkingen i kartet, vil dere oppleve at nattseilingen faktisk er relativt kurant. Da kan dere seile på fyrsektorene. Dessuten blir det aldri helt mørkt på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 1. Jeg planlegger med 3 knop selv. Da slipper jeg å bli forsinket. Holder mer dersom vinden er bra, men må man krysse kan det være vanskelig og holde 3 knop mot målet. Jeg har en Columbie 66 som seiler relativt sakte og av erfaring har jeg lært at 3 knop er det jeg bør planlegge med. Tar det som en bonus og gøy seiling dersom det viser seg at vi kommer fram på under halvparten av tiden. 2. Jeg seiler i Nord-Norge og kan ikke si noe om ditt farvann. Selv har jeg ikke, men planlegger å skaffe. Og det har jeg planlagt i ca. 15 år. 3. Jeg seiler på natten, året rundt. Om sommeren her er det jo lyst her, på vinteren er det stort sett mørkt, bare noen timer med lys. Sjøkart og fyr hjelper deg. 4. Vet ikke, se svar 2. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Bestem deg for en minimum seilfart, når vinden avtar og du går under denne starter du motor. Da er det enkelt å regne ut. Vi gidder ikke kun å seile dersom vi ikke klarer 4-5 knop, enten tar vi ned seilene eller så motorseiler vi. Det er god dekning i Oslofjorden og Svenskekysten. Hvis jeg var deg ville jeg ikke vurdert nattseiling i dette området dersom det ikke var strengt tatt nødvendig. Dersom dere ikke skal noe spesiellt sted så seil med vinden noen dager og se hvor den tar dere. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Espen K Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Hei Først og fremst, du kommer til å ha det dritmorro uansett hvordan du ender opp med å gjøre dette, bare å legge ut og ta ting som de kommer. Ikke tenk for mye på hva som er nødvendig av utstyr etc, det går seg stort sett til. 1. Jeg regner 100NM per døgn, det blir i underkant av 5 knop i snitt. Noen ganger ryker dette totalt men i det store og hele holder det ganske greit. Merk at det å skulle inn og ut av byer/havner tar sinnssvakt mye tid, så legg til en halv dag per stopp.. 2. Hadde selv båt i 10 år før jeg kjøpte VHF, gikk helt OK - inkl. en 2 mnd tur til Spania. Hadde første tur med VHF i sommer og lurte på hvordan i alle dager jeg hadde klart meg uten.. Jeg har tidligere brukt "basestasjon pappa" til det aller meste, og på såpass korte strekk som det du ser på er det ganske safe å laste ned værmeldinger på forhånd. DMI.dk har en bra tjeneste som viser utviklingen. 3. It's all about natteseiling. Tenk slik: i løpet av en full dags seiling (10-20) har du seilt noen-og-40 NM og ikke gjort annet enn å sitte i båten. Seil i stedet 12-12, du kommer deg 100NM av gårde og har hele dagen på å se stedet du har kommet til. nattseiling er også en utrolig stemningsfull opplevelse. Litt usikker på hvor mange dere er ombord, stort sett funker 3 el 4 timers vakter bra. 1-2 pers i cockpit (andremann kan evt sove i cockpit) funker. Sjekk selvfølgelig værmelding først, bra vær gjør nattseiling betraktelig mer komfortabelt. 4. Bolærne (nær Tønsberg) er kjempefint. Ikke seilt noe særlig rundt Hvaler men mener å huske vannet ikke er så fint pga elva som kommer ut. Mener å ha seilt mellom grunnene ved Færder fyr en gang og at det var en flott opplevelse men det vil jo være avhengig av vær og vind. Hvor tenker dere å ende opp? Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
tombok Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Selv har jeg min første sesong med seiling nå, og har en tendens til å motorseile hvis vinden ikke spiller helt på lag ifht hvor jeg skal, og regner da en snittfart på fem knop. Det funker fint i praksis og motoren bruker veldig lite drivstoff med litt hjelp fra seilene, men det brummer jo litt under dørken så det er deilig å stoppe maskinen og bare seile og med god vindretning kan jeg da fortsatt regne ca fem knop. Ang VHF så har jeg nettopp tatt prøven på telenor sine sider etter å ha lest kjapt i gjennom denne boken online og lekt meg litt med simulatoren til telenor. Veldig greit og fort gjort! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.