Kvartsli Startet 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2014 Jeg tror jeg ikke er helt fornøyd med min nåværende propell til min Yamaha 200 hpdi. Propellen er en standard malt 13 3/4 x 21. Får bare ca 5.100 - 5.200 omdr/44 knop under optimale forhold, 1 i båten og max trim. I følge motorens spesifikasjoner skal jeg ha 5.500 omdr. Vurderer nå å kjøpe en ny propell. Enten en av samme størrelse (Reliance/Ballistic), eller gå ned ett hakk til 19". Problemet mitt er at det ikke finnes noen forhandler på mitt hjemsted som har propeller som jeg kan prøve før jeg kjøper. Så, jeg skal prøve en propell av en kompis. Min er jo 13 ¾ x 21, og jeg skulle prøve 13 ¾ x 19. Hans propell er derimot en Solas 13 ¼ x 19. Blir det sammenligningsgrunnlaget da helt feil? Diameteren på propellen blir jo da ca 1,3 cm mindre hvis matematikken min stemmer.Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propelldiameter hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) hei. På min Yamarin 6210 og Yamaha 150 hpdi så ble det til at jeg testet mange propeller, for å gjøre lang historien kort så fant jeg ut at Yamaha PRO serien var den beste propellen for min båt, jeg fikk 44 knop og 5500 omdr på en 21'. Prøvde også andre merker, flere av disse rustet. Når det gjelder diameteren så mener jeg den har mindre betydning en stigningen. Tommelfingerregelen er vell at du forandrer turtallet med 200 omdr pr tomme i stigning. Redigert 31.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kvartsli Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Hei John-Kr og takk for svar. I og med at jeg mangler ca 300-400 omdr, så vil jeg vel oppnå det med mindre propellstigning. Men vil det resultere i mer fart, eller vil bare motoren jobbe lettere? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Jeg har nå en Nordkapp med en 150 HO motor som vi har plagdes med å få de siste dråpene ut av, i følge Importør så skulle jeg hatt en 22' propell, men jeg kjører nå en 19', jeg får de samme dataene som 22'. Men spørsmålet er hva du er ute etter, jeg er mest interessert i at det fungerer best i "midrange" området og at motoren er noenlunde økonomisk. Min jobber svært lett med 19', 22' ble noe tung med noe last. Vil bare legge til at jeg har nå en 14 3/4 x 19'... Ved å gå ned i stigning og diameter så vil endringen bli mer en den 200 omdr pr tomme. Hvilken båt har du? Redigert 31.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 I stålpropeller til disse motorene så kan det være stor forskjell mellom ulike typer med samme dimensjoner. Så litt prøving og feiling må påregnes. Mistenker den solasen du nevner ikke passer til v6 motorene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kvartsli Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Jo, i utgangspunktet er det jo der jeg ligger mest. 3.000 - 4.000 omdr / 22 - 33 knop og et OK forbruk. Men av og til er det jo greit å "klemme på" litt. Og da irriterer det meg at jeg ikke oppnår maks turtall. Så da lurte jeg på om det er fordi motoren jobber litt tungt med den propellen jeg har. Det kan jo påvirke forbruket negativt også. Så derfor må jeg være sikker før jeg evt bestiller. Får ikke byttet den. Redigert 31.Juli.2014 av Kvartsli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Dersom du får prøve en propell av en kamerat så er vell det gratis, så bare prøv... Der er vanskelig å si om du tjener noe på å kjøpe en ny dyr propell, men går du ned i stigning så får du mer turtall, men om du får noe mer knop er jeg ikke sikker på. Slik jeg har hørt det så er det mindre "slipp" på en 19' kontra 21'. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 13-1/4" er jo mere vanlig til motorer rundt 75-115 hk så det er jo lite. Mest vanlige med rundt 14" diameter i størrelsen 150-200 hk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.