dosviking Startet 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2014 Jeg har en '84 Rush 77 med en Yanmar 1gm motor som muligens begynner å bli klar for bytte.Har lyst til å oppgradere til en to-sylindret yanmar 2GM.1: Passer denne i motorrommet? Har sett noen på nettet som har den i, men usikker på om det er ombygd.2: Passer den til giret som er der fra før?3: Noen som vet hvilken hastighet man kan forvente med en sånn motor? Hadde ca 3-4knop med 1gm.Setter pris på alle svar:-)Ørjan. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Jeg hadde en Rush 84 (2 fot større) med Yanmar YSM 12,den gjorde 5,5 knop på flatt vann. Byttet motor med en Kubota 20hk 3 syl. Gjorde da 8 knop på flatt vann, men den største forskjellen fikk jeg i motsjø. Mye mere å dytte på med. 1. Du må nok regne med noe ombygging. 2. Tviler på at giret passer dessuten er jo kreftene over det dobbelte av 1gm. 3. Tror nok du vil oppnå 6,5 - 7 knop. Jeg måtte senke fundament til motor ca 5 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 En ting til! Du må også regne med propell bytte. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Tre sylindre er å foretrekke med hensyn på støy og ellers som "Bøljan" nevner. Sitér dette innlegget Link to post
dosviking Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Takk for svar:) En ting til! Du må også regne med propell bytte.Hvilken propell da? Hvordan finner jeg ut hvilken propell jeg trenger? Og hvordan er det med akslingen? Kan den gamle bare kappes, siden mororen er større og jeg trenger kortere aksling? Tror du det er plass til å bytte fra 1gm til 3gm? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Tror neppe du får plass til 3 GM uten større ombygging. Kubotaen jeg valgte var 10 cm kortere 3 GM. Du har mest sannsynlig 22.5 mm aksel slik jeg hadde, jeg fikk dreid en overgangs hylse fra 22.5 til 25mm noe som gjør propell valget mye lettere. Regner med at du har klem hylse på din aksel også, da er det bare å kutte aksel...vel å merke når alle mål er under kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Når du har valgt motor så kan propell beregnes. Antall hk, omdreininger, utveksling gir, vannlinjelengde og vekt. Fast eller folde propell ? De som selger propell regner ut størrelsen som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.