Jump to content

Kjøle hjelp på motor med bilder


priv3001

Recommended Posts

Hei jeg prøver meg i gjen med mitt kjøle problem på sjømannen min.

 

Problemet er at jeg ikke får kjølevann ut i eksosen, men kunn ut på siden.

motoren er en WICKSTRØM og ikke wichmann som jeg trodde i går :lol:

 

på motoren er det en kran jeg ikke vet hva er til (se bilde)

samt en tipp med fjær i, se også bilde her.

 

Håper noen her inne kan hjelpe meg litt på veien siden sjøen lokker veldig nå :cheers:Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

For meg så ser dette ut til å være en kran til å strøype igjen ett eller annet.

 

(Om du lurer på dette med vann hit eller dit er det vel aller enklest å ta kontakt med selgeren for å spørre om akkurat dette).

 

Hebbe, som hadde Sjømann forrige sesong...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

For meg så ser dette ut til å være en kran til å strøype igjen ett eller annet.

 

(Om du lurer på dette med vann hit eller dit er det vel aller enklest å ta kontakt med selgeren for å spørre om akkurat dette).

 

Hebbe, som hadde Sjømann forrige sesong...

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det er jeg enig i, problemet er bare at han mener det kom kjølevann sist han brukte båten, men det gjør det altså ikke nå. forøvrig så starter motoren lett, men jeg tør ikke kjøre uten kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Hva sa han om denne krana som sitter før den "dysespissen" som for meg ser ut til å ha en funksjon til å hunne "strøype" igjen ? I og med at det er en fjær montert på denne kan jo dette være et overløp som sender vannet en "annen plass" når trykke på vannet stiger (blir varmere)...

Vet ikke riktig jeg, sitter å gjetter litt for meg selv.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Så lenge det kommer vann ut igjenom den ene skroggjennomføringen så går det jo kjølevann igjenom motoren. Og går det vann igjenom motoren så har den jo kjøling, impelleren jobber jo også greit da med "smurning" slik at den ikke får fløyten (om det er impeller og ikke en annen pumpe uten det). Jeg vet ikke hvor stor varme en slik bensinmotor trives med, det må nesten noen av FM-gutta svare på. Men en ting er sikkert går det vann igjenom motoren nå er det vel bare å kjøre motoren varm for å se etter hva som skjer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Slik jeg kan se det er den spissen med fjer på en slags overtrykksventil som sørger for et pumpa ikke tar kvelden når du bruker kranen for å styre vannet ut av siden eller i eksosen. på min gamle båt var det en 2 syl Sleipner med samme opplegg, (slik at man kunne tømme eksosrøret som var i kopper for saltvann.)

En stempelpumpe med lærpakning, en overtrykksventil og en treveiskran.... tipper det kun er saltvleiringer i krana, det er ikke store åpningen i denne....

 

Jeg koplet vekk røret som var tiltenkt vann ut i skutesiden og satt på et rør som stakk rett på utsiden av motorkassa og hadde den deilige egenskapen at det varme saltvannet rant pent utover dørken når jeg trakk garn på vinterstid, helt isfri og "selvvaskene" dørk under fiske.... :cool:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ingen som har en ide?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo. På eldre Marna bensinmotorer var det en 3-veis ventil som kjørte kjølevannet enten i eksosen eller ut gjennom skutesiden. Formålet var at en normalt kjørte med vann i eksosen for kjøling og lyddemping men at en kunne stenge eksoskjølingen og ruse motoren litt like før stopp for å tømme eksosslangen for vann. Dette skulle gi lettere start siden der ikke blir stående vannlås i eksosrøret.

 

Marnaventilen ligner ikke helt på din men kanskje din ventil stenger for vann til eksosen og det som kan se ut som en overtrykksventil da åpner det andre løpet?

 

Hvis vannpumpen din er tannhjulspumpe må den nok primes før den begynner å pumpe. Løs av røret ut av pumpen og fyll på med vann. Tannhjulspumpene er nesten evigvarende men pumper ikke uten at de er noenlunde fylt med vann, spesielt om pumpa er litt slitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jo. På eldre Marna bensinmotorer var det en 3-veis ventil som kjørte kjølevannet enten i eksosen eller ut gjennom skutesiden. Formålet var at en normalt kjørte med vann i eksosen for kjøling og lyddemping men at en kunne stenge eksoskjølingen og ruse motoren litt like før stopp for å tømme eksosslangen for vann. Dette skulle gi lettere start siden der ikke blir stående vannlås i eksosrøret.

 

Marnaventilen ligner ikke helt på din men kanskje din ventil stenger for vann til eksosen og det som kan se ut som en overtrykksventil da åpner det andre løpet?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Tror kanskje SveinHa er inne på noe her. Jeg hadde tidligere ei snekke med en Volvo (marna) MB10A tidlig 70-modell som også hadde en slik ventil på kjølesystemet. Av mere erfarne båtfolk fikk jeg fortalt at denne ventilen var for å velge mellom tørr og våt eksos. Hvis man hadde tørr eksos, noe det ikke var på min båt, så kunne man lede kjølevannen ut gjennom et eget utløp.

Link to post
Share on other sites

Hei priv3001!

 

Vi har en FM (8-12 hk bensinmotor), med eksoskjøling. Vi har en ventil som bestemmer hvor mye vann som skal gjennom motoren og jvor mye som skal over bord.

 

Her er et bilde av den. Det er den krana som er brukket av nesten øverst på bildet til venstre:

 

Bilde

 

Vi har også en kran til å åpne eller stenge eksoskjølingen helt. Dette er den som er mellom tennpluggene, og litt til venstre.

 

Kanskje det er en av disse du har?

 

Håper dette hjalp deg litt!

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at meningen med dette er som følger: Når kranen står åpen går ALT kjølevannet ut gjennom eksosen. Når denne stenges for å blåse vannet ut av eksosen, går vannet via overtrykksventilen og ut gjennom siden. Denne fungerer da også som en enveisventil, og holder vannet på plass i tannhjulspumpa fram til neste start.

 

Så derfor: Gjør ren ventilen, stak opp tette kanaler, og påse at enveisventilen tetter skikkelig. Da er det bare å åpne ventilen etter start, og lukke den en liten stund før stopp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du har gummislange på eksosrøret ditt ville jeg ikke kjørt uten vann i eksosen. Gummirøret tåler ikke denne varmen. Så se etter om du har slange.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig og viktig å passe på. Slangen tar likevel ikke skade av en liten rusing uten vann før motoren stoppes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...