priv3001 Startet 18.April.2005 Link til dette innlegget Startet 18.April.2005 Hei jeg prøver meg i gjen med mitt kjøle problem på sjømannen min. Problemet er at jeg ikke får kjølevann ut i eksosen, men kunn ut på siden. motoren er en WICKSTRØM og ikke wichmann som jeg trodde i går på motoren er det en kran jeg ikke vet hva er til (se bilde) samt en tipp med fjær i, se også bilde her. Håper noen her inne kan hjelpe meg litt på veien siden sjøen lokker veldig nå Sitér dette innlegget Link to post
priv3001 Svart 18.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 Ingen som har en ide? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 18.April.2005 Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 Ser inge bilder eg da men Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Allan E Svart 18.April.2005 Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 Ser ingen bilder! Men kan det være en treveiskran som styrer vannet dit du vil ha det? Sitér dette innlegget Link to post
priv3001 Svart 18.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 (redigert) er bildene nå da? Og ja det er en kran som jeg ikke vet hva er til, men uansett hvordan jeg skrur på den så kommer det ikke vann i eksosen Lurer spesielt på hva den tingen med fjær i er? Redigert 18.April.2005 av priv3001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.April.2005 Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 For meg så ser dette ut til å være en kran til å strøype igjen ett eller annet. (Om du lurer på dette med vann hit eller dit er det vel aller enklest å ta kontakt med selgeren for å spørre om akkurat dette). Hebbe, som hadde Sjømann forrige sesong... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
priv3001 Svart 18.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 For meg så ser dette ut til å være en kran til å strøype igjen ett eller annet. (Om du lurer på dette med vann hit eller dit er det vel aller enklest å ta kontakt med selgeren for å spørre om akkurat dette). Hebbe, som hadde Sjømann forrige sesong... <{POST_SNAPBACK}> Jo det er jeg enig i, problemet er bare at han mener det kom kjølevann sist han brukte båten, men det gjør det altså ikke nå. forøvrig så starter motoren lett, men jeg tør ikke kjøre uten kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.April.2005 Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 Hva sa han om denne krana som sitter før den "dysespissen" som for meg ser ut til å ha en funksjon til å hunne "strøype" igjen ? I og med at det er en fjær montert på denne kan jo dette være et overløp som sender vannet en "annen plass" når trykke på vannet stiger (blir varmere)... Vet ikke riktig jeg, sitter å gjetter litt for meg selv. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
priv3001 Svart 18.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 Hei Hebbe jeg har også tenkt den tanken, tror du at motoren rett og slet må kjøres en stund før det kommer vann i eksosen? i såfal hvor lenge kan motoren gå uten kjøling før den blir ødelagt? Takker for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.April.2005 Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 Så lenge det kommer vann ut igjenom den ene skroggjennomføringen så går det jo kjølevann igjenom motoren. Og går det vann igjenom motoren så har den jo kjøling, impelleren jobber jo også greit da med "smurning" slik at den ikke får fløyten (om det er impeller og ikke en annen pumpe uten det). Jeg vet ikke hvor stor varme en slik bensinmotor trives med, det må nesten noen av FM-gutta svare på. Men en ting er sikkert går det vann igjenom motoren nå er det vel bare å kjøre motoren varm for å se etter hva som skjer. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Majali Svart 18.April.2005 Link til dette innlegget Svart 18.April.2005 Slik jeg kan se det er den spissen med fjer på en slags overtrykksventil som sørger for et pumpa ikke tar kvelden når du bruker kranen for å styre vannet ut av siden eller i eksosen. på min gamle båt var det en 2 syl Sleipner med samme opplegg, (slik at man kunne tømme eksosrøret som var i kopper for saltvann.) En stempelpumpe med lærpakning, en overtrykksventil og en treveiskran.... tipper det kun er saltvleiringer i krana, det er ikke store åpningen i denne.... Jeg koplet vekk røret som var tiltenkt vann ut i skutesiden og satt på et rør som stakk rett på utsiden av motorkassa og hadde den deilige egenskapen at det varme saltvannet rant pent utover dørken når jeg trakk garn på vinterstid, helt isfri og "selvvaskene" dørk under fiske.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
SveinHa Svart 19.April.2005 Link til dette innlegget Svart 19.April.2005 Ingen som har en ide? <{POST_SNAPBACK}> Jo. På eldre Marna bensinmotorer var det en 3-veis ventil som kjørte kjølevannet enten i eksosen eller ut gjennom skutesiden. Formålet var at en normalt kjørte med vann i eksosen for kjøling og lyddemping men at en kunne stenge eksoskjølingen og ruse motoren litt like før stopp for å tømme eksosslangen for vann. Dette skulle gi lettere start siden der ikke blir stående vannlås i eksosrøret. Marnaventilen ligner ikke helt på din men kanskje din ventil stenger for vann til eksosen og det som kan se ut som en overtrykksventil da åpner det andre løpet? Hvis vannpumpen din er tannhjulspumpe må den nok primes før den begynner å pumpe. Løs av røret ut av pumpen og fyll på med vann. Tannhjulspumpene er nesten evigvarende men pumper ikke uten at de er noenlunde fylt med vann, spesielt om pumpa er litt slitt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
saga Svart 19.April.2005 Link til dette innlegget Svart 19.April.2005 Jo. På eldre Marna bensinmotorer var det en 3-veis ventil som kjørte kjølevannet enten i eksosen eller ut gjennom skutesiden. Formålet var at en normalt kjørte med vann i eksosen for kjøling og lyddemping men at en kunne stenge eksoskjølingen og ruse motoren litt like før stopp for å tømme eksosslangen for vann. Dette skulle gi lettere start siden der ikke blir stående vannlås i eksosrøret. Marnaventilen ligner ikke helt på din men kanskje din ventil stenger for vann til eksosen og det som kan se ut som en overtrykksventil da åpner det andre løpet? <{POST_SNAPBACK}> Tror kanskje SveinHa er inne på noe her. Jeg hadde tidligere ei snekke med en Volvo (marna) MB10A tidlig 70-modell som også hadde en slik ventil på kjølesystemet. Av mere erfarne båtfolk fikk jeg fortalt at denne ventilen var for å velge mellom tørr og våt eksos. Hvis man hadde tørr eksos, noe det ikke var på min båt, så kunne man lede kjølevannen ut gjennom et eget utløp. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 19.April.2005 Link til dette innlegget Svart 19.April.2005 Hei priv3001! Vi har en FM (8-12 hk bensinmotor), med eksoskjøling. Vi har en ventil som bestemmer hvor mye vann som skal gjennom motoren og jvor mye som skal over bord. Her er et bilde av den. Det er den krana som er brukket av nesten øverst på bildet til venstre: Vi har også en kran til å åpne eller stenge eksoskjølingen helt. Dette er den som er mellom tennpluggene, og litt til venstre. Kanskje det er en av disse du har? Håper dette hjalp deg litt! mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
oddkt Svart 19.April.2005 Link til dette innlegget Svart 19.April.2005 Den med fjädern är inte det den som styrer vattnet igenom motoren när termostaten har öppnat mvh odd E-tuna Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2005 Link til dette innlegget Svart 19.April.2005 Går ut fra at meningen med dette er som følger: Når kranen står åpen går ALT kjølevannet ut gjennom eksosen. Når denne stenges for å blåse vannet ut av eksosen, går vannet via overtrykksventilen og ut gjennom siden. Denne fungerer da også som en enveisventil, og holder vannet på plass i tannhjulspumpa fram til neste start. Så derfor: Gjør ren ventilen, stak opp tette kanaler, og påse at enveisventilen tetter skikkelig. Da er det bare å åpne ventilen etter start, og lukke den en liten stund før stopp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 19.April.2005 Link til dette innlegget Svart 19.April.2005 Hvis du har gummislange på eksosrøret ditt ville jeg ikke kjørt uten vann i eksosen. Gummirøret tåler ikke denne varmen. Så se etter om du har slange. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April.2005 Link til dette innlegget Svart 19.April.2005 Hvis du har gummislange på eksosrøret ditt ville jeg ikke kjørt uten vann i eksosen. Gummirøret tåler ikke denne varmen. Så se etter om du har slange. <{POST_SNAPBACK}> Det er riktig og viktig å passe på. Slangen tar likevel ikke skade av en liten rusing uten vann før motoren stoppes. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.