Kenneth 81 Startet 1.August.2014 Link til dette innlegget Startet 1.August.2014 (redigert) På tross av en så langt fantastisk sommer, så er det ikke til å unngå at den før eller siden tar slutt. Men båtsesongen trenger ikke ta slutt selv når temperaturen begynner å krype nedover. Godt varmt undertøy kan strekke sesongen langt, men en dieselvarmer er nok både mer komfortabelt og øker sjansene for at min bedre halvdel blir med på tur selv når graderstokken kryper under 20 varme. Konklusjonen er enkel: Jeg lar det varme undertøyet ligge hjemme og setter dieselvarmer i båten! Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal gå for en luftvarmer eller en vannvarmer (og dermed også få varmtvann uten motoren i gang), men uansett hva det blir til så må selve varmeren ha en plass å stå. Så da lurer jeg på om noen av dere har noen gode forslag til hvor jeg kan plassere varmeren i min 89-modell Biam 800 uten akterkabin? Bilder av opplegget vil jo selvsagt være ekstra nyttig. På forhånd takk for tips og hjelp! Redigert 1.August.2014 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
bergie Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Har også en Biam 800. Her er varmeapparatet montert under akterdekket. Gjort av tidligere eier, men jeg synes at det er en god løsning. Jeg brenner fritidsparafin fra en plastkanne som står under apparatet. Greit å få eksosen ut bak, kort vei gjennom veggen for varme ute under kalesje. Det ligger slange fremover langs septiktanken for å få varmluft i kabinen. Ikke mye varme som kommer frem dit, men slik vi bruker båten, opplever jeg ikke det som noe problem. Vi sitter ute under kalesjen. Prøvde å ta et par bilder. Ble ikke særlig bra, men mulig de kan være til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Det der ser slettes ikke dumt ut! Jeg har tenkt omtrent i samme baner selv. Det er ganske mye uutnyttet plass i hekken på båten, og å få eksosen ut bake må jo være veldig praktisk kontra å ta den ut på en av sidene med potensiale for konflikt med fendere, nabobåter og annet. Du har vel ikke tilfeldigvis også ett bilde av hvor eksosen kommer ut? Tusen takk for hjelpen! Andre forslag og idéer er selvsagt også velkomne. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
bergie Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Har tatt et par bildet av eksosslanger og gjennomføring. Håper dette er til hjelp. Hos meg er den montert på styrbord side. Jeg har ankervinsjen på babord side, og dreggtauet ligger på den siden. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Har også en Biam 800. Her er varmeapparatet montert under akterdekket. Gjort av tidligere eier, men jeg synes at det er en god løsning. Jeg brenner fritidsparafin fra en plastkanne som står under apparatet. Greit å få eksosen ut bak, kort vei gjennom veggen for varme ute under kalesje. Det ligger slange fremover langs septiktanken for å få varmluft i kabinen. Ikke mye varme som kommer frem dit, men slik vi bruker båten, opplever jeg ikke det som noe problem. Vi sitter ute under kalesjen. For å få mer varme fremover, finnes det isolasjonsstrømper for varmluftslanger. Veldig effektivt.... Eventuelt et nummer større varmer, men denne varmeren er kanskje valgt pga ekstremt lavt strømforbruk? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
bergie Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Bytte varmer gjør jeg nok ikke, men tror at ny isolert slange fremover kunne gjort underverker. Den er ganske dårlig den som ligger der. Uisolert og deformert. Opplever ikke dette som et så stort problem at jeg har tatt jobben med å gjøre noe med det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 2.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Tusen takk for bildene Hvordan er luftslangen trukket fra varmeren og fram til kabinen? Jeg har ikke undersøkt mulighetene for å trekke slanger så nøye ennå Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
bergie Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Slangen er lagt gjennom stuverom på styrbord side. Langs batterikassen og videre frem under stikkøyen. Septiktanken ligger under køyen også. Slangen ligger ytterst mot skutesiden. Ventilen er montert i veggen under stikkøyen. Se bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Hos meg så står septiktanken bak motoren, så da er det nok ikke noe problem for meg å trekke slangen samme veien Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
bergie Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Da burde det gå veldig greit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Jeg har fermdeles ikke klart å bestemme meg for om jeg vil ha luft eller vannvarmer, men er vel på tide å i det minste tenke litt på hvor stor varmer jeg vil ha. Hvordan opplever du den Wallas 1800 Sail'en? Er den stor nok? Biam'en er jo en litt stor 26-foter så det er jo mye volum å varme opp. Jeg har lyst til å strekke båtsesongen så langt som overhodet mulig, så jeg bør ha en varmer som kan holde behagelig temperatur under kalesjen selv når det nærmer seg minusgrader ute. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
bergie Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Den har fungert fint for meg, men slik jeg forstår deg, så planlegger du å strekke sesongen noe lenger enn det jeg gjør. Mulig det vil være lurt av deg å montere en varmer med mer effekt. Du vil vel også ha et større behov for varme i kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Da vil jeg nok trenge litt mer ja Vurderer Eber D4, men det er kanskje litt overkill igjen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
lippert Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Du har kalesjebåt. Litt vind og 2-3 grader så kan det bli kaldt. Så dersom du ønsker varme i hele båten så tror ikke jeg D4 er for stort. Jeg har en Webasto 2000. Nå er det skjeden jeg på vannet så sent i sesongen, men det er prøvd og den er for liten. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Wallas Service Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Wallas 30Dt Lavest strømforbruk og drivstofforbruk, minst støy, termostat i bryterpanel, trinnløs regulering, "plug and play" uten masse løse ledninger Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kenneth 81 Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Godt poeng lippert. Ingen vits i å bruke tusenvis av kroner på noe og så risikere at man må bytte til neste sesong. Wallas 30Dt ser jo slettes ikke dum ut. Men så var det prisen da... 15.299,- på Sunwind mot 12.499,- for Eber D4 på Maritim. Nesten 3000 kroner mer for enn 3kW-varmer enn for en 4kW-varmer. Det høres litt i overkant ut, spesiellt siden jeg er på ett veldig stramt budsjett. (må kjøpe ny kalesje snart ) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Wallas Service Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Må ha et monteringssett til kr 3299,- for Eber før trekking av slanger. Noe må også legges til for Wallas, men ikke så mye. Alt i alt tror jeg pakkene blir omtrent samme prisen. Finnes et par brukte Wallas 1800 på finn akkurat nå, men den blir kanskje litt for liten? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kenneth 81 Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Jeg får sette meg i tenkeboksen en stund. Vi får satse på at høsten venter litt før den kommer Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 31.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Jeg må nok bare innse at budsjettet nok ikke holder til både kalesje og dieselvarmer denne gangen. I stedet så ble det en Origo sprit-varmer for å holde en lunk når båten ligger i ro. Og så vurderer jeg å sette inn en defroster for å holde varmen mens vi er underveis. Regner med det blir en Isotherm 10kW. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Vidar B Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 (redigert) En liten opplysning om Biam 800. På denne båten er det fint plass til en varmer ut mot skroget bak oppvaskbenken. Du må regne med litt demontering. Inspeksjonsluke lager du i bakveggen, innvendig i benken. Merk opp hvor luken skal være, og skjær igjennom platen der hengslene skal være. Monter så hengslene før du skjærer løs resten av luka. Redigert 31.August.2014 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 31.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Takk for tipset. Skal se på litt forskjellige alternativer før jeg setter i gang. Vurderer å sette den på den ene siden av luken inn under akterdekket (adgangsluken til roret?) slik at jeg kan sette en vannvarmer og koble til defrosteren når budsjettet bedrer seg. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.