Jump to content

Hvor plassere dieselvarmer i Biam 800?

Kenneth 81

Recommended Posts

På tross av en så langt fantastisk sommer, så er det ikke til å unngå at den før eller siden tar slutt. :nonod:

Men båtsesongen trenger ikke ta slutt selv når temperaturen begynner å krype nedover. Godt varmt undertøy kan strekke sesongen langt, men en dieselvarmer er nok både mer komfortabelt og øker sjansene for at min bedre halvdel blir med på tur selv når graderstokken kryper under 20 varme. :giggle:

Konklusjonen er enkel: Jeg lar det varme undertøyet ligge hjemme og setter dieselvarmer i båten! :cheers:

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal gå for en luftvarmer eller en vannvarmer (og dermed også få varmtvann uten motoren i gang), men uansett hva det blir til så må selve varmeren ha en plass å stå.

Så da lurer jeg på om noen av dere har noen gode forslag til hvor jeg kan plassere varmeren i min 89-modell Biam 800 uten akterkabin? Bilder av opplegget vil jo selvsagt være ekstra nyttig. :smiley:

På forhånd takk for tips og hjelp! :cheers:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Har også en Biam 800. Her er varmeapparatet montert under akterdekket. Gjort av tidligere eier, men jeg synes at det er en god løsning. Jeg brenner fritidsparafin fra en plastkanne som står under apparatet. Greit å få eksosen ut bak, kort vei gjennom veggen for varme ute under kalesje. Det ligger slange fremover langs septiktanken for å få varmluft i kabinen. Ikke mye varme som kommer frem dit, men slik vi bruker båten, opplever jeg ikke det som noe problem. Vi sitter ute under kalesjen.

Prøvde å ta et par bilder. Ble ikke særlig bra, men mulig de kan være til nytte.

bilde

Det der ser slettes ikke dumt ut! :smiley:

Jeg har tenkt omtrent i samme baner selv. Det er ganske mye uutnyttet plass i hekken på båten, og å få eksosen ut bake må jo være veldig praktisk kontra å ta den ut på en av sidene med potensiale for konflikt med fendere, nabobåter og annet.

Du har vel ikke tilfeldigvis også ett bilde av hvor eksosen kommer ut? :smiley:

Tusen takk for hjelpen! :cheers:

Andre forslag og idéer er selvsagt også velkomne. :thumbsup:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Har også en Biam 800. Her er varmeapparatet montert under akterdekket. Gjort av tidligere eier, men jeg synes at det er en god løsning. Jeg brenner fritidsparafin fra en plastkanne som står under apparatet. Greit å få eksosen ut bak, kort vei gjennom veggen for varme ute under kalesje. Det ligger slange fremover langs septiktanken for å få varmluft i kabinen. Ikke mye varme som kommer frem dit, men slik vi bruker båten, opplever jeg ikke det som noe problem. Vi sitter ute under kalesjen.

For å få mer varme fremover, finnes det isolasjonsstrømper for varmluftslanger. Veldig effektivt....

Eventuelt et nummer større varmer, men denne varmeren er kanskje valgt pga ekstremt lavt strømforbruk?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Tusen takk for bildene :smiley:

Hvordan er luftslangen trukket fra varmeren og fram til kabinen? Jeg har ikke undersøkt mulighetene for å trekke slanger så nøye ennå

Jeg har fermdeles ikke klart å bestemme meg for om jeg vil ha luft eller vannvarmer, men er vel på tide å i det minste tenke litt på hvor stor varmer jeg vil ha. Hvordan opplever du den Wallas 1800 Sail'en? Er den stor nok? Biam'en er jo en litt stor 26-foter så det er jo mye volum å varme opp.

Jeg har lyst til å strekke båtsesongen så langt som overhodet mulig, så jeg bør ha en varmer som kan holde behagelig temperatur under kalesjen selv når det nærmer seg minusgrader ute. :smiley:

Godt poeng lippert. Ingen vits i å bruke tusenvis av kroner på noe og så risikere at man må bytte til neste sesong.

Wallas 30Dt ser jo slettes ikke dum ut. Men så var det prisen da... 15.299,- på Sunwind mot 12.499,- for Eber D4 på Maritim. Nesten 3000 kroner mer for enn 3kW-varmer enn for en 4kW-varmer. Det høres litt i overkant ut, spesiellt siden jeg er på ett veldig stramt budsjett. (må kjøpe ny kalesje snart :nonod: )

Må ha et monteringssett til kr 3299,- for Eber før trekking av slanger. Noe må også legges til for Wallas, men ikke så mye. Alt i alt tror jeg pakkene blir omtrent samme prisen.

Finnes et par brukte Wallas 1800 på finn akkurat nå, men den blir kanskje litt for liten?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 4 uker senere...

Jeg må nok bare innse at budsjettet nok ikke holder til både kalesje og dieselvarmer denne gangen. I stedet så ble det en Origo sprit-varmer for å holde en lunk når båten ligger i ro. Og så vurderer jeg å sette inn en defroster for å holde varmen mens vi er underveis.

Regner med det blir en Isotherm 10kW.

En liten opplysning om Biam 800. På denne båten er det fint plass til en varmer ut mot skroget bak oppvaskbenken. Du må regne med litt demontering. Inspeksjonsluke lager du i bakveggen, innvendig i benken.

Merk opp hvor luken skal være, og skjær igjennom platen der hengslene skal være. Monter så hengslene før du skjærer løs resten av luka.

Redigert av Vidar B (see edit history)

Takk for tipset. Skal se på litt forskjellige alternativer før jeg setter i gang. Vurderer å sette den på den ene siden av luken inn under akterdekket (adgangsluken til roret?) slik at jeg kan sette en vannvarmer og koble til defrosteren når budsjettet bedrer seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...