Roger og Olina Startet 1.August.2014 Link til dette innlegget Startet 1.August.2014 Det er noen år siden forrige båt. Da hadde jeg en flott 26fots trebåt og hadde plass på Justivik i Kristiansand. Da var det alltids tid til en prat og en kaffekopp når en traff noen på brygga. I dag syntes jeg dette har endret seg. Ligger nå på Rona og det virker som alle har det så travelt? De fleste nikker og smiler, men praten er som oftest borte. Har vi så dårlig tid med å komme til holmer eller hvor en nå skal at en ikke har tid lenger? Jeg er ofte på brygga for f.eks vaske båt osv. Alltids noe å gjøre, men det virker det som jeg er alene om. Må si jeg savner bryggepraten og skrønene om ditt og datt ... Hvordan er det på brygga deres? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Nå har jeg jo ingen erfaring å snakke om, men den lille jeg har er forsåvidt lik deres. De fleste jeg møter på brygga (Oksval) hilser og nikker når vi møter hverandre., men det er bare et par stykker jeg kan si jeg slår av en prat med. En av dem kommer gjerne bort til meg i båsen for å slå av en prat hvis han er på brygga når jeg kommer inn og han ser jeg kommer. Ellers ser jeg jo at det er endel folk i båtene bortover, men det blir sjelden til at man prater noe særlig. Da jeg kom inn etter siste tur og tok fram slangen for å spyle båten kom jeg i snakk med en fyr som passerte. Han kommenterte at det var sjeldent at han så at noen gadd å å gjøre dette nå lenger, og dermed kom jeg i prat med ham en stund. Jeg spyler ikke båten etter hver tur, men jeg gjør det jevnlig ettersom jeg har fått anbefalt å gjøre det, og denne gangen hadde jeg i tillegg vært på overnattingstur og vært på sjøen lenge, så jeg vasket vekk fotavtrykk etter de skitne vennene mine på fordekket og tok en skikkelig spyling i samme slengen... Bruker å titte bort på skuta til Tobixen her på forumet når jeg er i båten for å se om det er folk der, ettersom jeg har planer om å rusle bort til ham hvis jeg ser antydning til liv... Redigert 1.August.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
EiSvIn Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Er ikke det bare å ta initiativ til å skravle litt eller invitere på kaffe selv da? På brygga vår er det i hvert fall muligheter for å skravle, kjærringa klager på at det tar minst en halvtime å gå bort i kontaineren med søpla - men hun er ikke så mye bedre selv. Skal ikke si jeg har skravlet med alle på brygga, men ganske så mange. Invitert ombort til et glass vin eller to i nabobåtene har vi da blitt også. Småprat om hvor man skal eller har vært er det hele tiden, eller hva man driver med ombort i båten etc. Bryggeeierne inviterer til rekefest en gang i året, noe som også er med på lette på stemningen. Jeg er facinert av alle som syntes det er vanskelig å hilse eller slå av en prat fordi man er redd for å være den første som gjør det. Folk biter sjelden. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Jeg er ikke redd for å starte en samtale, eller innvitere på kaffe eller hva det måtte være Men som regel er det ikke tid til det. Klart, det hender jo, men som regel skal de rekke hjem eller så sitter kona i båten å venter... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 For min del er det veldig koselig å gå i båten. Vi er 3 - 4stk som ofte er i båtene. Fruen sier når jeg skal kikke til båten, sees om 2-3 timer. :-) men er som regel de faste som går igjen. Egentlig veldig lite liv ellers i havna. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Søringen Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Høydepunktet mtp praten rundt på bryggene er fra 1. oktober, når rapporter om dagens fangst av havets kardinal (hummerfisket) må formidles. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Her i havna er det nesten dødt mellom oktober til mai. Men i det varme halvåret blir det stadig en drøs på brygga, noe jeg setter pris på. Nå merker jeg det gjerne ekstra godt da jeg er i havna hver dag, men synes ikke praten er fraværende her i alle fall. Klart, noen haster alltid forbi, men man finner seg jo folk man snakker lettere med. Og forsåvidt er det jo greit å ikke slå av en halvtimes prat med hver eneste en på ei lang flytebrygge, da hadde lite blitt gjort Men et "hei" og en mer eller mindre kort drøs er helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 I Revierhavna på Hovedøya er det heller sjelden at noen bruker båten til annet enn flytende hytte godt fortøyd i havna. Slikt blir det selvfølgelig godt miljø av. Man stopper som regel og slår av en prat med alle man møter på brygga eller på land. Noen av våre beste venner har vi fått i foreningen. Igår var vi 6 personer som stod klare til å ta imot når en aleneseiler i en 40+ fots seilbåt med mye vindfang skulle bakke inn i båsen. Det føltes bare naturlig, og alle kjente hverandre selvfølgelig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Windy37GM Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 (redigert) Jeg synes det er hyggelig å prate om båt med alle og enhver. Under båtpussen går sikker 30-40% av tiden bort på preik. Og jeg liker det. Når vi er i havna resten av året er det stort sett en mellomstasjon mellom bil og båttur. Hovedgesjeften er å komme seg på tur. Konemor og ungene på 9 og 12 er også meste interresert i å komme seg utpå. Aldri så hyggelige folk får et "hei og god tur!", muligens et "hvilken øy denne helgen" og så drar vi. Når jeg blir pensjonist har jeg sikkert mer alene tid i havna og planen da er å prate mer, men som det er nå? Vips så er vi vekk og ut på tur. Vi er ikke stressa eller noe, men vi skal utpå. Ikke prate i timesvis på brygga. Vennlig hilsen Bavaria32sport Redigert 3.August.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
MaSa Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 (redigert) Jeg er så heldig at båten ligger 200 meter fra arbeidsplassen, på vei hjem! Så når ikke jeg er på reisejobber så kikker jeg alltid innom båten til konas store frustrasjon! Jeg svinger innom i håp om å treffe på bryggeeier,Sidestick her på forumet eller ett par andre! Nå så jeg at det er kommet en stålbåt ved siden av meg med båtplassen klistremerke i vinduet, blir spennende og finne ut hvem det er også:) Men erfaringsvis så reiser jeg ned kun for det sosiale, er det ingen andre der så finner jeg noe å gjøre på båten, eventuelt en brus og en sjokolade i håp om at noen dukker opp!:) Kona kaller meg for en oversosial bryggeprater. :) PS men som flere nevner så er det nok mange som er i tidsklemma, og får problemer hjemme om man er for mye vekk. Selv jobber jeg mye vekk og lange uker, og har barn på 3-5 år så kona vil helst ha meg hjem så fort jeg har sjans . Redigert 3.August.2014 av MaSa (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
KennethStrand Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Tid til en liten prat har jeg alltid. Bortsett fra de gangene jeg har somlet så mye at jeg bare så vidt rekker butikken før den stenger. Ellers så er det alltid noen som ikke har tid eller vil prate med folk. Det er som regel de samme folkene som slår av en prat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.