avmønstret5 Startet 1.August.2014 Del på Facebook Startet 1.August.2014 (redigert) På 80-tallet dro båtfolk på tøffe turer langs kysten i konvoier. F.eks i 1989 fra Aker Brygge (hvor nå det er ;-) til Hammerfest. Dette på 15 dager. Små båter i forhold til i dag. På vestlandet gikk man i konvoi til Shetland. Husker bl.a. en med en Saga 27 skrev om turen i et daværende båtblad. Noen menet at poenget med å ha fritidsbåt var å oppleve den fantastiske kysten vår og å mestere noen nye utfordringer. Er det en tankegang som er lagt på tiden skraphaug for mange norske fritidsbåteiere ? (Nei, jeg sa ikke alle). Når jeg leser her på BPen og for så vidt også observere, så sitter en med ett inntrykk av at fritidsbåtlivet nesten er identiske med fast campingliv på campingplasser. Det ligger svære cabincruisere i vår båthavn ..om det rør på seg? Nei, det er ikke mye. Vi seilte 6 år i Middelhavet. Traff svært mange svensker, finner og dansker der nede. Noen norske ? Kan telle på en hånd de vi traff og de hadde i hovedsak en delebåt der nede. Er det vår oljerikdom som har gjort oss så sedat og lite bevegelig som båtfolk? Eller er det andre ting? Redigert 1.August.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Jeg tipper det er mange som har lyst til å ta slike turer (meg inkludert), men det tipper samtidig at det dessverre er få som har lyst til å ta ansvar for det. Slik jeg forstår det hadde ikke Redningsselskapet lyst til å ha noe med konvoien til Shetland lengre, da de mente altfor mange med altfor skrøpelige båter satte kursen over fordi Redningsselskapet var i nærheten. Noe som har mer kjennskap til dette kan kanskje rette på meg om jeg er på bærtur. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Astor Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Båtlivet har forandret seg mye de tyve siste årene. På godt og vondt. Vi er nå blitt så fryktlig mange der ute. Det er forsatt mange nære bånd blant båtvenner. Det som før var langt er nå blitt sånn passe langt. Vi har dratt strikken mye lenger enn tidligere. Det noen få gjorde før gjør mange i dag. Trygghet , sikkerhet og kommunikasjon er mye sterkere i bildet i dag enn for tyve år siden. Konvoier er blitt mangelvare. Litt synd da mange som ikke har større erfaring med båtlivet ville hatt stor glede av konvoier. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pequod Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Jeg elsker å være på farten når jeg er i båten. Det er selve reisen med snekka putrende i go'fart som for meg er opplevelsen og gleden. Det å komme i havn er på en måte en nedtur, selv om det selvsagt er spennende og interessant å oppleve nye steder. Jeg ser at mange blir liggende flere døgn på samme sted. Det tror jeg ikke at jeg ville hatt tålmodighet til, bortsett fra hvis vær og vind gjorde det nødvendig. Én overnatting med en liten tur rundt på stedet på dagtid ville vært greit, men så vil jeg nok bli rastløs og ønsket å komme meg avgårde. Det er slik jeg tenker nå, uten å ha prøvd meg på en lengre båtferie ennå. Min erfaringen min fra de mellomlange turene jeg har vært ute på tilsier dette. En konvoi ville vært fantastisk for en nybegynner som meg, selv om jeg nok ikke ville tatt sjansen på Shetland i min Nidelv 24... Men en konvoi langs kysten høres helt herlig ut, det kunne jeg tenkt meg å ha vært med på! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
avmønstret5 Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Jeg observerer i vårt båtmilø at man møtes på en brygge nærmest i nærmiljøet. Ikke noe galt i det, men er det båtliv? Ja, det er vist det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Må si meg enig med pettersand her. Før var det konvoier fra Kristiansand både hit og dit. Den mest populære, var når turen gikk til Danmark. Den enste konvoien jeg har hørt om i år, var Mandal båtforening som hadde en 3 timers tur eller så. Dessverre fikk ikke jeg og konemor vært med på denne, selv om vi hadde lyst. Jeg vet ikke om Kristiansand Motorbåtklubb har noen turer. Er jo klin umulig å bli medlem der også, for en må bli anbefalt av to medlemmer før en søker og vi kjenner ingen i denne "klubben" Hadde vært gøy med en tur fra Sør til Nord... Tror nok jeg og konemor hadde slengt oss på den. Deler pequod sitt syn på båtlivet. Jeg blir også rastløs og kjenner kløen nærmer seg om vi er på samme sted lenger enn ett døgn. Kosen er ligge i 7 knop. Se andre båter, se konemor som studerer sjøkart og prøver og orientere seg før hun smugtitter på plotteren... Bikkja som ligger dovent å ser på måkene osv osv...aaargh, må komme meg på sjøen nå Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Hehe... høres ut god gammel innstilling til båtlivet.Kansje kunne både foreninger og båtorganisasjoner være litt mer på hugget. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Konvoitur høres fristende ut ja. Vi har for det meste vært på dagsturer i år (av mange forskjellige grunner), men liker best å ikke dra til nøyaktig samme stedet hver gang. Klart det er kos å ligge i ro, bade litt (mye i denne varmen ) og slappe helt av, men for min del så er den største kosen når Yanmaren brumler på ca 16-1700 omdreininger og GPS'en sier vi gjør omtrent 5 knop. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
sap_2000 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Hehe... høres ut god gammel innstilling til båtlivet.Kansje kunne både foreninger og båtorganisasjoner være litt mer på hugget. Har mer tro på at BP kan være på hugget. Hadde vært koselig med konvoier. Både lange og kortere. Tror utfordringen vil være å få samlet noe særlig med deltagere til et bestemt tid og sted. Det har vært arangert BP konvoi tidligere. Dog en litt annen variant enn det det prates om her. https://baatplassen.no/i/topic/33927-baatplassen-konvoien-2008/ Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Er vel bare å få ned en konvoikomite det :) Sett opp datoer for neste sesong/høsten Forslag til turer og påmelding. Da har folk både tid og rom til å planlegge og legge til rette for en slik tur:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Astor Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Svenska kryssarklubben har ekskadrer både hit og dit. De får det til. Hvert år legger de en ekskadre til Telemarkskanalen bl.a. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
pacuare Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Forstår ikke konvoi tanken. Båt og mannskap klarer fint å seile alene. Liker også å bevege oss, mange dager over 12 timer underveis. Barn i samme alder i nabobåter er eneste grunn til at jeg kunne lide i en gruppe. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Selv liker jeg og dra noen vennebåter i følge. Ikke en hel ferie men som i år. Vi møtes vi skilles og vi møtes på nytt underveis . Barn i samme alder er helt fantastisk deilig både for oss og for barna :) Men hvor lang skal konvoien være, hvor langt osv ? Selv hadde jeg nok reist en egen vei etter en stund vil jeg tru , da jeg finner det utålmodig å vente å tilpasse meg flere sine reisevaner og interesser i lengden.:/ Men som sagt for en liten tur eller periode hadde det vært tipp topp :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Vanisian Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Slike konvoier finnes endå. Ikkje akkurat over nordsjøen, men besøk til øyer og grender med festligheter for store og små. http://www.veikingkonvoien.com/ Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 (redigert) Er jo klin umulig å bli medlem der også, for en må bli anbefalt av to medlemmer før en søker og vi kjenner ingen i denne "klubben" Og båtfolket reklamerer med at båtlivet er så inkluderende... Makan til sosial innstilling skal du leite lenge etter... Slike båtlag skulle ikke fått lov å bruke stedsnavn, fordi f.eks Kristiansand motorbåtklubb burde være åpent for alle i Kristiansand med motorbåt som ønsket å være med... Redigert 2.August.2014 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Noen som drar i gang en BP konvoi 2015??? Shetland, Danmark eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Har selv vært nedover i Europa med egen båt. Flott tur, ville ikke vært for uten. Men det er ikke alle det passer for, eller trives med. Syns egentlig det er greit at det er et mangfold blant båtfolk, ellers hadde det vært samme kø i uthavnene som det er i innhavner (campingplasser ). Å reise til Shetland i Saga 27, er å satse på andre.... har selv vært over der noen ganger i egen båt, samt jobbet noen tiår Offshore, så jeg vet hva Nordsjøen raskt kan svinge opp med.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Selv hadde jeg nok reist en egen vei etter en stund vil jeg tru , da jeg finner det utålmodig å vente å tilpasse meg flere sine reisevaner og interesser i lengden.:/ Men som sagt for en liten tur eller periode hadde det vært tipp topp :) Ser det poenget også. Liker jo å reise helt etter egen pipe, i mitt eget tempo, stoppe når jeg vil, ta et landhugg når det måtte passe osv. Men å delta i en eller to konvoier i løpet av året for å få "smake" på hvordan det er, kunne jeg tenkt meg. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hakkannen Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Når det snakkes om konvoi her; mora mi er oppvokst i Mandal og hun forteller at det ikke var sjelden folk svømte søndagstur om sommeren. Gjerne flere familier i lang rekke. Da snakker vi om konvoi Dette var gjerne folk som ikke hadde båt selv, men likevel ville ut på en holme. Så hadde de gjerne en oppblåsbar madrass eller noe til maten de hadde med seg. Høres sjarmerende ut, men jeg vet ikke akkurat om jeg ville anbefalt folk å gjøre det samme i dag når man ser på hvordan farten på båtene har utviklet seg de siste 50 årene. Det er ikke lett å oppdage noen som svømmer, i alle fall ikke hvis sjøen kruser seg litt. Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Høllefjorden båtforening i Søgne har konvoi til Farsund hver pinse, Da er det normalt ca 10 - 15 båter i følge, men har vært opp til 25 båter. turen går i ca 7 kn fart så alle kan holde følge. båtforeningen tar inn nye medlemmer hele tiden, ingen krav, kjenner du ingen blir du kjent! og veldig sosialt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Det ser jo ut som det er litt på gang. Noen liker tanken, mens andre vil være for seg selv. Det er vel naturlig.Men jeg hadde nok mer i tamken de mer utfordrende konvoiene fra 80-tallet . Noe som satte krav til båt om mannskap. Som man planla og tenkte på i løpet av vinteren og som man forberedet båt og og utstyr til og som man også forbedret seg og mannskapet på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.