Jump to content

Quick ankervinsj blir varm i giret

ChrPus

Recommended Posts

Hei. Kjøpte ny ankervinsj i dag av typen quick 1000w. Monterte den idag og brukte de gamle ledninger og oppsett.

Etter en 40-50 sekunders tid ved kontinuerlig kjøring slår sikringen ut. Trykker den inn igjen med en gang og kan kjøre nye 50 sekunder. Det jeg merket meg var at driverket eller giret blir varmt. Veldig varmt. Motor er ikke varm. Dette er også uten belastning. Altså før jeg trekte gjennom kjettingen.

Noen som har noe fornuftig svar på dette? Har selvfølgelig tatt kontakt med selger. Men iom dette er fredag får ikke han sjekket opp dette før mandag. For ordens skyld. 12v vinsj på 12v anlegg.

Redigert av ChrPus (see edit history)

Christian P. Rohde

Dette kan jeg lite om, men antar gearet er et snekkedrev. Det er mye friksjon i snekkedrev og de blir derfor varme. Ligger smøremiddelet (grease) på feil plass blir det ekstra varmt.

Jeg hadde en vinkelsliper mange år tilbake som ble unormalt varm i gearet. Åpnet opp og fordelte fettet rundt til de riktige plassene og deretter ingen problemer med varmt gir.

Ved masseproduserte ting blir gjerne fettet et bestemt antall gram lagt inn maskinellt uten å bli riktig fordelt. Slik er det bare.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...