Jump to content

Noen som har erfaring med Yamarin 56sc?

larsen2000

Recommended Posts

Lurer på å hoppe opp fra en Askeladden 475 til Yamarin 56cc. Noen som har erfaring med den båten, og som vet om to voksne og to små barn kan få le fra vindskjermen uten at båten blir liggende skjevt i vannet? Har det skjedd vesentlige oppgraderinger på visse årsmodeller som er verdt å vite om, og er alle Yamahamotorer som leveres med denne EFI?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Endte opp med 56SC så en veldig kort review her for spesielt interesserte.

- Sjøegenskapene er helt hinnsides og føles som i en klasse for seg

- Vindskjermen overgår alt jeg har vært borti, også daycruiser/bowridere hvor jeg stort sett får vinden rett i panna

- En familie på fire sitter både tørt og lunt bak vindskjermen - båten ligger fortsatt snorrett sideveis selv ved sidemontert konsoll

- Det er designmessig veldig enkle løsninger interiørt sammenliknet med Askeladden og Nordkapp.

- Enormt med plass å stuve ting ombord - og god dørkplass

- Haskerommet har så tynn plast at man bare kan bøye litt på det for å åpne uten nøkkel..

- Kun ett lensehull helt akter. Først og fremst dumt om den står utendørs på henger i regn (sjelden helt plant underlag)

- Veldig liten planingsterskel, fire barn og fire voksne ombord går lett ombord uten at det går nevneverdig utover sjøegenskapene

- Offshorestolene er mye bedre å sitte på i oppreist stilling kontra årets modell av båten (ny type stoler)

- Skulle vært sylindre på akterluken. Den veier svin og står ikke oppe av seg selv (mulig det finnes på nyere modell enn 2006?).

- Yamaha er en drøm å skru på kontra Mercury som jeg er vant til. Mye mindre knot for å komme til ting - feks tennplugger.

Alt i alt noen design/løsninger som oppleves som lite påkostet, men selve kjøre/sjøegenskapene er helt rå!

Etter å ha studert noen bilder av 56 SC så fikk jeg sannelig lyst på en slik.

Den ser ut til å ha langt bedre plassutnyttelse enn den 540 cm lange båten jeg har nå.

Min senterkonsoll er så bred og lang i forhold til båten at det blir lite plass til overs, selv om det jo er et relativt stort stuerom foran i den, og vindskjermen er svært strømlinjeformet og tøff.

Dette blir jo rene luksusen i forhold, men forstår ikke hvorfor ikke konsolltrekket går over stolene ???

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ja ser at konsolltrekket går over stolene på eldre modeller iallefall.

Syns kanskje at disse båtene er litt lite motorisert med 70-80 hk og 100 hk i beste fall.

Her bør jo egentlig 115 hk være det fornuftige valget, så den iallefall topper litt over 40 knop og kan ha 30-35 knop marsjfart med behagelig turtall.

Syns F100 støyer en del når den presses men mulig det hadde med båten å gjøre (Finnmaster 57BR som helst bør ha F115).

Årets nye F115B har jo både lavere vekt og større sylindervolum enn forgjengeren.

Mercurys nye F115 har enda lavere vekt og enda større sylindervolum men det er jo en annen sak... :smiley:

bilde

Fin reklamesnutt

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...