Jump to content

Prosjekt: Windjammer 665

Infamy

Recommended Posts

Hei!

Tenkte jeg skulle legge ut mitt lille prosjekt, da jeg av erfaring fra bilprosjekter vet at det kan være litt oppmuntrende når arbeidslysten er på bunn. Er heller ikke erfaren når det kommer til "båtmekking", så kan være greit å suge til seg kunnskap her:)

Prosjektet mitt er en Windjammer 665 som jeg har hat et par år. Båten har før den havnet i mine hender vært svært lite brukt de siste 6-7 år. Den har dessverre også fått lite kjærlighet i denne perioden så tiden for å sette den i stand er inne. Ettersom jeg ble møtt med en rusten knute da jeg skulle bytte belg før årets sesong samt en litt stram økonomi, kom den aldri på vannet, og jeg bestemte meg heller for å få den god stand til neste sesong.

bilde

Bildet er tatt for en stund siden, og har fått gjort litt siden den tid. Skal få lastet opp flere bilder når jeg kommer meg hjem fra nattevakt.

Motor messig er den utstyrt med en Volvo Penta v8`er som det foreligger kvitteringer på en god del tusenlapper i forbindelse med litt oppgraderinger på et motorverksted en 7-8 år tilbake i tid. Etter dette har den maks 30-40 timer på telleren og maler som en pus. Oppgraderingene innebærer bla stroke (383 mener jeg å huske det sto) samt et par a4 ark med forskjellige deler. Den skal ifølge papirene yte 330hk etter dette. Drev er 290

Båten var etter sesongslutt i fjor ikke noen utstillingsgjenstand men i grei bruksstand. Da jeg fikk den på land ble den midlertidig flyttet helt i ytterkant av båtsenteret mens de flyttet på noen båter. Dette synes jeg var helt topp, da den lå rett vedsiden av strømuttak og vann. Utover høsten og vinteren viste det seg selvfølgelig å være ikke helt topp, da første skikkelige stormen omgjorde kalesjen til en samling med filler og fylte båten med regnvann. Har i løpet av vinteren stått mang en gang i kraftig vind for å breie på presenninger (hurra for Vestlandet) og har nok pumpet ut en del tusen liter med regnvann. Heldigvis har motor stått tørt hele tiden, men "rammen" som holder dørken vridd seg og resultert i "myk" dørk enkelte plasser samt noe råte enkelte plasser. Mesteparten av dørken har heldigvis ligget tørt sammen med putene i tørr kjeller.

Planen fremover nå er som følger:

- Fjerne alt av treverk som har "badet" og støype opp ny "ramme" i glassfiber samt å lagt inn en ekstra lensepumpe (har kun en nå, helt akter)

- Drev skal på besøk til min far som er gammel maskinist i vinter for full overhaling og motor skal få en god service

- Lakkere opp skrogsidene i hvitt og blått da de ikke er så blanke som de etter min mening burde være lenger, pluss har noen sår her og der

- Sy ny kalesje (Denne oppgaven har jeg satt meg i hodet at jeg skal gjøre selv, og min kjære farmor er hyret inn som sy-konsulent

- Fjerne stygg trebenk bak passasjer sete og lage "fortsettelse på akterbenk" frem isteden

- Trekke om puter i aktersofa/solseng, samt få laget nye til ny del av benken

- Gjøre baugsalong til en litt koseligere plass slikt at jeg får lurt med fruen på overnatting

Blir nok tatt litt i puljer, da jeg har 2 jobber og pusler en del med bil utenom. Men skal være klar til tidlig båtsesong neste år, så får bare brette opp ermene og se frem til båtliv neste sommer!

Mvh Bjørn

Redigert av Infamy (see edit history)

Hei!

Ja det er noen kjekke båter, gleder meg til neste sesong! Har vært hardt å være båtløs i det været vi har hatt i sommer. Er ikke det samme å farte rundt i Yamarin 4300 med 30 hester:P

Legger ut noen bilder av båten hvordan den var, hvordan den er og sist en liten photoshop mod av hvordan den skal bli

Før fjorårets sesong:

bilde

På sjøen i fjor:

bilde

bilde

På land (før stormen tok knekken på kalesjen:

bilde

Planen:

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...