Framtia Startet 2.August.2014 Link til dette innlegget Startet 2.August.2014 Min ankervinsj ble syk i ferien. Det startet med at motoren kobler ut inn/utkjøringen en gang i blant, og etterhvert sto den permanent. Har tatt ut vinsjen, sjekket den mekanisk og alt ser bra ut. Ved direkte tilkobling til motoren går den fint. Jeg antar derfor at det er releet som streiker. Det tikker fortsatt i dette. Alle sikringer er hele. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jori Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 De tre små ledningene inn er er + en vei (opp) + den andre veien (ned) Jord Disse styres av bryter på panelet ditt. Så skal du ha fra batteri + jord. Ved siden av skal det gå to kraftige røde kabler og en svart til motor. De to røde er opp og ned og sen svarte jord. Da er det vare å måle 1. sjekk du har minus og pluss inn 2. sjekk du har minus på de små ledningene og på den store til motor 3. få en til å trykke opp eller ned på bryter, mål samtidig at du får strøm på + ledningene som går til motor. Feil på 2 eller 3, og releet er kaputt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 (redigert) tusen takk Jori. opplegget mitt er ikke helt som du skriver, ved at det går kun en svart og en rød til motoren fra releet. Og selvfølgelig er batteriet i multimeteret mitt flatt akkurat nå... Redigert 2.August.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jori Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Da har du en + for opp og en + for ned bare. Da kan du måle på den når bryter trykkes opp eller ned, på samme sett som beskrevet ista. Får du ikke utslag på strøm når du trykker på bryter, så er det releet. Er forskjellige opplegg til motorerene. Alt fra 2 ledninger ut som du har til 4 ledninger. Tok en sjans ista jeg bare, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 (redigert) da har jeg fått målt. det er 12,8V mellom rød og sort inn på releet mellom + inn på releet og hver av de tre blå er det 12,8V når knappen for å senke anker holdes inn faller spenningen for den blå til venstre til 0,7V når knappen for å heve ankeret holdes inn synker spenningen på den blå til høyre til 0,7V. Den blå i midten gir 12,8V uansett (jord). Når jeg måler mellom de to kablene som går til motoren får jeg hhv 12,7 og -12,7 når opp og nedknappen trykkes inn. Dette tyder vel på at releet virker? Redigert 2.August.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jori Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Ja det virker slik, at releet er ok. Da burde det være motor, men du sier den er ok? Du har ikke en sikring som fusker? Er gjerne en 70-100 ah sikring på disse vinsjene. Normalt er den på +, men hender de blir satt på minus også. Hvis motor er ok, relee ok, er det kun sikring igjen. Utover det får jeg ikke hjelpt deg mer. Har du navnet på winsjen, type mer en lewmar, kan jeg søke etter diagram på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 det var jo litt gradvis forverring av problemet, så jeg tror ikke det er sikringen. Mulig det kan være dårlig kontakt eller noe i motoren, eller at mekanikken kiler seg. Det var ved belastning at problemet var mest tydelig. Vinsjen er av denne typen: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Ganske typisk for børstemotorer som ikke har mottatt omsorg over tid. Hadde det samme på en av mine elektromotorer. Plukket den ned, vasket helt rent for kullstøv. Renset kommutatoren, sjekket at børstene gikk fritt. Og motoren ble som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Link til manual, på side 12 finner du selve diagrammet. http://www.lewmar.com/%5Cassets%5Cimg%5Cdataset%5CManual-Horizon_free_600-900.pdf Som jeg antydet er det sikring på + 70 ah. Sjekk den ut ved å måle med multimeteret, før og etter sikring. Du sier i ditt første innlegg at motor er ok, og tar deg på det ordet jeg, at den fungerer ved direkte kjøring. Prøv det igjen er det lenge siden, antakelig er det nok noe med motor. Releet er ok, så da er det enten sikring eller motor Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 motoren virket etter jeg hadde sett over vinsjen, men det var bare et kort forsøk, og uten belastning. Syntes også motoren trakk litt sakte noen ganger på slutten. Så da for jeg ta en ny titt på motoren. Hva vasker man slike motorer med forresten? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Jeg kjøpte noen bokser med rensevæske for bremser hos Biltema. Når motoren har overslag av møkk og kullstøv, vil den gå rundt. Men den har meget lav effekt. Og den trekker strøm noe i nærheten av kortslutningsmodus. Slik så det i hvert fall ut for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 takk for gode tips Jori og Hulda! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gullfisk Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Sjekk at ikke børstene henger. Noen av disse har børstebro i plast, som blir litt deformert av varme ved belastning, slik at børstene henger. Ut med børstene og file litt forsiktig, så børstene går lett igjen. Kanskje børstene begynner å bli korte også? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 korte børster og masser av kullstøv... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 De halvdefekte motorene jeg har renset har ikke sett så jævlige ut! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Ja du fant nok feilkilden der Framtia. For fortelle oss om det ble bra etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Takk for dette bildet . Min også er slappere nå enn før, så tenker jeg får åpne opp jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) Oppdatering: Børstene var ganske slitt og ankeret så heller ikke så bra ut. Prøver derfor å få kjøpt nye børster, men hos norsk elektromotor antyder de at slike trolig vil koste nær 500 kr per stk. I tillegg kommer fiks av ankeret. Har lokalisert tilsvarende motor i USA for 360USD, og jeg har også sendt en mail til det norske agenturet med forespørsel om hva den koster levert her. Ligger vel an til at den blir satt sammen som den er og ender i reselvedelsboksen, og at det blir montert ny motor.. Redigert 7.August.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.