Jump to content

Feilsøking Lewmar ankervinsj

Framtia

Recommended Posts

Min ankervinsj ble syk i ferien. Det startet med at motoren kobler ut inn/utkjøringen en gang i blant, og etterhvert sto den permanent. Har tatt ut vinsjen, sjekket den mekanisk og alt ser bra ut. Ved direkte tilkobling til motoren går den fint. Jeg antar derfor at det er releet som streiker. Det tikker fortsatt i dette. Alle sikringer er hele.bilde

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

De tre små ledningene inn er er

+ en vei (opp)

+ den andre veien (ned)

Jord

Disse styres av bryter på panelet ditt.

Så skal du ha fra batteri

+

jord.

Ved siden av skal det gå to kraftige røde kabler og en svart til motor.

De to røde er opp og ned og sen svarte jord.

Da er det vare å måle

1. sjekk du har minus og pluss inn

2. sjekk du har minus på de små ledningene og på den store til motor

3. få en til å trykke opp eller ned på bryter, mål samtidig at du får strøm på + ledningene som går til motor.

Feil på 2 eller 3, og releet er kaputt.

Lykke til

Da har du en + for opp og en + for ned bare. Da kan du måle på den når bryter trykkes opp eller ned, på samme sett som beskrevet ista. Får du ikke utslag på strøm når du trykker på bryter, så er det releet.

Er forskjellige opplegg til motorerene. Alt fra 2 ledninger ut som du har til 4 ledninger. Tok en sjans ista jeg bare, hehe

da har jeg fått målt.

det er 12,8V mellom rød og sort inn på releet

mellom + inn på releet og hver av de tre blå er det 12,8V

når knappen for å senke anker holdes inn faller spenningen for den blå til venstre til 0,7V

når knappen for å heve ankeret holdes inn synker spenningen på den blå til høyre til 0,7V.

Den blå i midten gir 12,8V uansett (jord).

Når jeg måler mellom de to kablene som går til motoren får jeg hhv 12,7 og -12,7 når opp og nedknappen trykkes inn.

Dette tyder vel på at releet virker?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Ja det virker slik, at releet er ok. Da burde det være motor, men du sier den er ok? Du har ikke en sikring som fusker? Er gjerne en 70-100 ah sikring på disse vinsjene. Normalt er den på +, men hender de blir satt på minus også. Hvis motor er ok, relee ok, er det kun sikring igjen. Utover det får jeg ikke hjelpt deg mer. Har du navnet på winsjen, type mer en lewmar, kan jeg søke etter diagram på nettet.

Link til manual, på side 12 finner du selve diagrammet.

http://www.lewmar.com/%5Cassets%5Cimg%5Cdataset%5CManual-Horizon_free_600-900.pdf

Som jeg antydet er det sikring på + 70 ah. Sjekk den ut ved å måle med multimeteret, før og etter sikring.

Du sier i ditt første innlegg at motor er ok, og tar deg på det ordet jeg, at den fungerer ved direkte kjøring. Prøv det igjen er det lenge siden, antakelig er det nok noe med motor. Releet er ok, så da er det enten sikring eller motor

Oppdatering:

Børstene var ganske slitt og ankeret så heller ikke så bra ut. Prøver derfor å få kjøpt nye børster, men hos norsk elektromotor antyder de at slike trolig vil koste nær 500 kr per stk. I tillegg kommer fiks av ankeret. Har lokalisert tilsvarende motor i USA for 360USD, og jeg har også sendt en mail til det norske agenturet med forespørsel om hva den koster levert her. Ligger vel an til at den blir satt sammen som den er og ender i reselvedelsboksen, og at det blir montert ny motor..

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...