Jump to content

Øyer/holmer egnet for telting, mellom Kristiansand og Søgne

Jche

Recommended Posts

Lurer på hvilke øyer i området mellom Søgne og Kristiansand som kan egne seg til en liten telttur? Vi bor i Søgne, og har familie i Kristiansand. Vi har snakket om å "møtes på halvveien" og finne en koselig øy som kan egne seg for en liten telttur. Grunnen til dette er at ingen av oss har båter som er spesielt egnet for langturer. Vi har en Rana 17 med tørst totakter, og de har en eldre plastsnekke. Langtur er derfor ikke spesielt interressant for noen av oss.

De har sin båt i Auglandsbukta, vi har vår i indre Kilen på Langenes.

Noen som har forslag?

På halvveien er jeg redd det er dårlig med egnede teltplasser, men i Søgne har du jo Olavssundet og Helleviga (fastland). I kristiansandsfjorden er Flekkerøy, - Lakseviga, Store Risøya like utenfor, Bragdøya, både lagunen ved kystlaget og Kongshavn i syd egnet, likedan Dybingen, Dvergsøya og Prestøya.

Ingen midt i mellom så vidt jeg vet.... Mye fjell og stein her :smiley:

Jeg vil anbefale Langøya i Sanvikdalsfjorden (utenfor Romsvika, Svensvika og Holskogen), ja! God havn for ikke alt for dype båter, bedre enn Tjamsøya. Men det er jo også brukbart i Laksevika på nordsiden av Flekkerøy (litt usikker på havnforholdene ved nordavind) Vågen på nordsiden av Lyngøya utenfor Sømslandet har også gode muligheter, kanskje særlig på Smedholmen på nordøstsiden. Har ligget på småholmene i Fossevika (Vestergabet), og der er idyllisk - men mange hytter rundt bukta. Dvergsøya er derimot utsatt for vestavind på vestsiden og østavind på østsiden - men brukbart i vika innerst ved bryggene på østsiden.

Men nevnte Langøya er mest "på hlavveien"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...