Jump to content

Overgangen fra folk i båt til båtfolk

Sone II

Recommended Posts

Nå, som vi snart har tilbakelagt 4 sesonger med båt og en uhyre bratt læringskurve, sitter jeg å funderer på om man kan eller bør påberope seg tittelen "båtfolk".

Jeg ser helt klart fordelen av å kunne unnskylde meg som nybegynner når jeg kløner det til, men det er jo også litt feigt da.

Hvor går grensene egentlig - fra folk i båt til båtfolk?

Kommer det an på samlet utseilt distanse?

Hvor høye bølger man tåler?

Hvilke vindstyrke man rever på?

Teknisk innsikt på båtens alle kritiske innretninger?

Antall overnattinger per sesong?

Vhf- og Båtførerprøven?

Størrelse og utstyrsnivå på båten?

At man tar inn flagget og fendrene ifølge god tradisjon?

At man har et bevisst forhold til spørsmål om vest og alkohol i båt?

At man vet hvordan man oppfører seg på brygga/i gjestehavna/i uthavn?

Osvosv...

Noen her som kan fortelle meg når man bør slutte å kalle seg nybegynner og heller konvertere til hedersuttrykket "båtfolk"?

Mulig temaet er debattert tidligere, men jeg forsøker meg likevel.

båtfolk kan være førstereis som en som har vært på vannet i 20 år.

På samme måte som folk i båt kan være førstereis og folk som også har vært på vannet i 20 år .

Har man sunt vett, og forståelse for hva du driver med, samt viser hensyn ovenfor andre. Ja da har du litt båtvett og kan kalle de båtfolk.

Det har da ingenting med hvor mye man har vært på vannet å gjøre iallefall, for de kan ofte være dem verste.

Slik tolker jeg det iallefall.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Når det blåser godt i en trang havn og det kommer en opplagt 'fersking' inn i havna som ikke helt har kontroll ser man forskjellen. Båtfolk reiser seg og iler til for å hjelpe, folk i båt blir sittende og vente på undeholdning. Egentlig på en hvilken som helst brygge: noen kommer for å ta i mot tauet, andre blir sittende, litt uavhengig av været. I mitt hode går det noen skiller her. Båtfolk hjelper andre. Folk i båt tenker på seg selv

Kommunikasjon er viktig, både direkte og indirekte. Det er mye tøffere å komme til havn med redningsvest enn uten, for eksempel ;-)

Redningsvestene er alltid på under fart. Eneste MOB situasjon vi har hatt hittil var ved havnemanøver. Matronen, eh. Matrosen tråkket feil nede på utliggeren. Vestpåbudet gjelder også alle passasjerer. Unntak i vindstilla når det er badetemp i vannet.

Når det blåser godt i en trang havn og det kommer en opplagt 'fersking' inn i havna som ikke helt har kontroll ser man forskjellen. Båtfolk reiser seg og iler til for å hjelpe, folk i båt blir sittende og vente på undeholdning. Egentlig på en hvilken som helst brygge: noen kommer for å ta i mot tauet, andre blir sittende, litt uavhengig av været. I mitt hode går det noen skiller her. Båtfolk hjelper andre. Folk i båt tenker på seg selv

Ja, helt opplagt. Men faktum er at vi sjelden befinner oss i andre havner eller til land i uthavn. Pga dyptgående ligger vi som regel på svai når vi er ute på tur. Gjestehavner oppsøker vi så og si aldri. Er på 4. uka i båten nå, uten en eneste natt i gjestehavn. Bare korte stopp for fylling av vann og mat.

Ja, helt opplagt. Men faktum er at vi sjelden befinner oss i andre havner eller til land i uthavn. Pga dyptgående ligger vi som regel på svai når vi er ute på tur. Gjestehavner oppsøker vi så og si aldri. Er på 4. uka i båten nå, uten en eneste natt i gjestehavn. Bare korte stopp for fylling av vann og mat.

Hører ut som båtfolk, spør du meg.

Digger spørsmålet!

Problemstillingen finnes kun på dette forumet. Du bør kalle knop for mil, og helst gå i under fem knop for en motor med skipperlue med KNBF logo, og lage en egen tråd om hvor du ferdes hvor du selv kan bestemme hvem som kan poste for å heve deg opp til hedersbetegneles BÅTFOLK.

Har du litt gammeldags utstyr ombord som ingen andre lenger bruker er det et pluss. Ikke glem sekstanten for å navigere trygt mellom Son og Horten.

Båtfolk, folk som er vant til livet i båt.

Folk i båt, alle de andre.

Stort sett er jeg den ene eller den andre. Jeg veksler litt på det.

Tok med tanta til kona med på slep av en båt fra ei lita øy ute i havet i nord til en annen liten øy ute i havet i nord. Svigermor var også med, hun er et råskinn som har levd mesteparten av livet i Nord-Norge. Svigertante er født og oppvokst sørpå, og etter eget sigende meget godt vant med havet. Hun hadde vokst opp med båt, og har tilbrakt alle somre i en liten båt utenfor hytta. Hummer og pir hver kveld. Vi hadde tenkt å ta en omvei bak ene øya for å unngå høye og bratte dønninger fra en storm som hadde passert dagen før, men ellers var været sånn passe bra til Nord-Norge og være, frisk bris, men sol.

Godt på vei ymter svigermor frampå om at vi kanskje skulle gå på yttersia, det kunne jo bli fint. Ja jo, det er greit det svarer jeg, men det blir tøft når vi runder og på grunn av slepet vil det bli veldig vanskelig å snu. Det er støvelhav der ute og med et slep hengende 60 meter bak er det kanskje like greit å ta det safe. Joda, svigertante bedyrer at hun er godt vant med havet, det vil ikke by på problemer. Hun er da vant med litt bølger. Jeg sier på nytt at det kommer til å bli høye dønninger, flere meter. Neida, litt vær gjør ingen ting, ingen problem. Forsikringen etterfølges av historien om når hun fisket pir og ble våt p.g.a. mye vind og høye bølger.

Herremin for en tufs jeg er. Det ble en tortur-tur med en gråtende svigertante som ropte og skrek. Snuuuuuuuuu. Det var umulig å forklare at det var like langt til le uansett hvilken vei vi valgte nå, og at det beste ville være å bare fortsette. Men synet og lyden av dønningene som brøyt opp mot land var som en skrekkfilm for henne. Ikke hjalp det at slepet i det ene øyeblikket var langt langt over oss for i neste øyeblikk forsvinne og det eneste man kunne se var et tau som stakk ut i bunnen av en bølge. Svigermor trøstet så godt hun kunne, men lite hjalp det.

Jeg lærte masse den turen, antagelig mye mere enn svigertante.

For egen del ville jeg ha vært forsiktig med å utbasunere at man tilhører, eller anses seg selv for å tilhøre gruppen "båtfolk" og ikke bare er folk som er i båt da en del representanter for denne selvoppnevnte adelen, båtfolket, er ikke noe godt forbilde etter mitt syn. En fellesnevner er ofte at de går rundt med en "skipperlue" merket KNBF hvor K'en står for kongelig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg synes Båtfolket burde ha tilgang til en helt egen vimpel. Kan gjerne selges gjennom dette nettstedet og via en egen oppsatt komite som gjennomgår søknader om å tilegne seg dette sjøens adelsmerke. Dermed er vi sikret at det skilles mellom skitt og kanel.

Vimpelen føres etter et nøye oppsatt regulativ, der det sikres best mulig synlighet, slik at vi i den gemene hop kan vise Båtfolket den nødvendige respekt og aktelse. Se gjerne om det også går an å få gjort noe med vikepliktreglene i denne sammenhengen.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Nå er vel neppe tvil om at vår betydelig velstand har medført en brtydelig økning i amskaffelse store og motorsterke fartøy hvor fører/eier betydelig på minussiden med kunnskap og erfaringer. En kunnskapssvak skipper i ei snekke var på lamgt nær farlig i tidligere tider som en i en stor cabincruiser. Det medfører vel et ett skille i hvordan noen båtfolk betraktes. Synd at det er slik, bare ett obligatorisk sertifikat for båt som for bil vi rette på det.

Nå er vel neppe tvil om at vår store velstand har medført en økning i amskaffelse store og motorsterke fartøy hvor fører/eier er betydelig på minussiden med kunnskap og erfaringer. En kunnskapssvak skipper i ei snekke var på lamgt nær farlig i tidligere tider som en i en stor cabincruiser. Det medfører vel et ett skille i hvordan noen båtfolk betraktes. Synd at det er slik, bare ett obligatorisk sertifikat for båt som for bil vi rette på det.

Konge tråd! Håpe alle dåkke, så aldri tar tampen, alltid ligge longside og ikkje e i stand te å se om der e fartsbegrensning der du går. lese denna tråden og forstår at du skjemme deg ut. Eventuelt selge båten og kjøpe bobil. Jarle Andhøy føre i desse tider en sak der han prosedere på at havet er fritt for alle. Har du ein båt så e verden tilgjengelige for å sei det sånn. Ein kan tilbringa mange år på flybridge'en innerst i ein fjord uten å få med seg ein tøddel av ka sjøen handle om. Og det e greit, problemet e at mens ein fere rundt i denna komatilstanden så legge ein beslag på det fria havet, og som Polarinstituttet seie ein at siden eg har mye ressurser så har eg rett te visse ting. Havet e fritt fordi båtfolk har ein enighet om å ta hensyn t kvarandre, og ikkje legga beslag på det. Hvis du kjenne deg i igjen her så e du blant folk i båt.

stå i ro båt!

Jeg synes Båtfolket burde ha tilgang til en helt egen vimpel. Kan gjerne selges gjennom dette nettstedet og via en egen oppsatt komite som gjennomgår søknader om å tilegne seg dette sjøens adelsmerke. Dermed er vi sikret at det skilles mellom skitt og kanel.

Vimpelen føres etter et nøye oppsatt regulativ, der det sikres best mulig synlighet, slik at vi i den gemene hop kan vise Båtfolket den nødvendige respekt og aktelse. Se gjerne om det også går an å få gjort noe med vikepliktreglene i denne sammenhengen.

LOL :smiley:

Konge tråd! Håpe alle dåkke, så aldri tar tampen, alltid ligge longside og ikkje e i stand te å se om der e fartsbegrensning der du går. lese denna tråden og forstår at du skjemme deg ut. Eventuelt selge båten og kjøpe bobil. Jarle Andhøy føre i desse tider en sak der han prosedere på at havet er fritt for alle. Har du ein båt så e verden tilgjengelige for å sei det sånn. Ein kan tilbringa mange år på flybridge'en innerst i ein fjord uten å få med seg ein tøddel av ka sjøen handle om. Og det e greit, problemet e at mens ein fere rundt i denna komatilstanden så legge ein beslag på det fria havet, og som Polarinstituttet seie ein at siden eg har mye ressurser så har eg rett te visse ting. Havet e fritt fordi båtfolk har ein enighet om å ta hensyn t kvarandre, og ikkje legga beslag på det. Hvis du kjenne deg i igjen her så e du blant folk i båt.

Godt snakket !! :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...