Jump to content

Overgangen fra folk i båt til båtfolk

Sone II

Recommended Posts

Ganske latterlig tråd. antall år i båt har jo ikke så mye betydning! Eneste som er sikkert med føring manøvrering og håndtering av båt er at det kreves erfaring og kunskap! Det er ikke en bra ting å sette folk i bås pga båttype eller båtmerke. Men om man ligger i en havn og ser på tillegging og sjømanskap, så kan det jo skinne igjennom at en del har kjøpt ny stor båt uten å ha den helt store kontrollen. Har vært på bilferie i år og var inom Strømstad og spiste lunsj i går.. vet ikke helt hva jeg skal si.. Jeg er ihvertfall glad for at havnene på Trøndelagskysten og Nord Møre ikke er slik. Tror ærlig talt ikke jeg hadde giddet å besøkt en slik havn om jeg hadde båt i området. Det var en som kom inn med en diger flybridgecruiser på 50-60 fot.. prøvde å legge til på tre fire forskjellige steder.. han kjørte frem og tilbake i havna med et digert anker hengende og dingle i baugen! baugpropeller som durte og kvein hele tiden. Han fikk ihvertfall all opmerksomheten fra alle i havna! Mulig skipperen på 3. etasje hadde kontroll men særlig stilfult var det ikke. :-)

Selv har jeg drevet med båtliv siden jeg var guttungen og fått opplæring av grundeieren på hytta som har rodd fiske i en mannsalder på trøndelagskysten, nå hans sønn da..dette var karer som viste hva de holdt på med. Jeg har også hatt gleden av å ha vært i marinen og stått til rors i all slags vær og forhold langs hele norskekysten samt lært masse om navigasjon manøvrering og sjømannskap. lært om masse lokale forhold og ledre langs hele kysten, og spessielt i Nord Norge. Jo mere kunnskap og erfaring man har om llivet ombord i båt og på sjøen, jo større er forutsettninge for å ha et flott og trivelig båtliv med lystbåt, stor eller liten uansett type farkost! :-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nei, ikke vær fortvilet, du må bare få deg et par krykker som viser andre båtfolk at du har dårlig rygg. Da slipper du få stempelet "folk i båt" for kun et par hundre kroner, noe jeg vil si det absolutt er verdt :giggle:

en grønn og en rød da , gjerne med lit maritim dekor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hm. Alle er ikke helt enige skjønner jeg:-)

Noen tilogmed litt såre, kanskje fordi de har blitt irettesatt av noen gamle grinebitere eller unge besserwissere her på Båtplassen.

Når jeg satt og funderte på spørsmålet i går, tenkte jeg egentlig at det er de praktiske og teoretiske ferdigheter som er bestemmende. Og at dette oppnås gjennom øvelse og erfaring. Jeg erkjenner selvfølgelig at man aldri kan bli helt utlært, men har tenkt at etter en del praktisering så er man god nok til å titulere seg Båtfolk.

Skjønner av innleggene helt klart at holdninger og oppførsel må være en del av totalbegrepet. Toleranse og respekt for at man kan ha forskjellige meninger om mangt passer derimot ikke helt inn for alle. Nesten så en blir fristet til å hevde at Båtfolk kan være så mangt og at de kan være like forskjellige som andre folk.

Jeg koser meg uansett glugg ihjel når jeg er i båten, og bare det å komme ned på brygga gir sjelefred. Benytter (altfor) mye av fritid og penger på båtlivet og suger informasjon fra alle mulige kilder for å forstå og bli en bedre sjøfarer. Er furten hele vinteren mens jeg venter på at båten kan tas ut på fjorden.

Tja, det spiller kanskje ingen rolle om man er ansett av andre for å tilfredsstille begrepet. Jeg føler vel nå at jeg er godt innafor:-)

Og til oss som er folk i båt!

PS!

Det er kun her på baatplassen.No at dette begrepet finnes,

Neida :-)

2014

http://mobil.aftenposten.no/fakta/innsikt/Det-batefulle-folket-7517449.html#.U98v2IkazCQ

2006

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/frykter-doedssommer-paa-sjoeen/a/122083/

2011

http://h-debatt.no/innlegg/redningsvest-ma-pabys/

Båt er gøy!

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har lagt merke til i forskjellige tråder at paradoksalt nok mange her på forumet definerer båtfolk etter uskrevne regler som man følger når man er PÅ LAND på holmer/øyer/uthavner og havner. :giggle:

Selv definerer jeg alle som bruker mye av tiden sin i båt som båtfolk, uansett om de bare har en 9-fots jolle eller om de har en 60-fots "yacht".

Men, tullinger kan du finne blant disse også!

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Når det blåser godt i en trang havn og det kommer en opplagt 'fersking' inn i havna som ikke helt har kontroll ser man forskjellen. Båtfolk reiser seg og iler til for å hjelpe, folk i båt blir sittende og vente på undeholdning. Egentlig på en hvilken som helst brygge: noen kommer for å ta i mot tauet, andre blir sittende, litt uavhengig av været. I mitt hode går det noen skiller her. Båtfolk hjelper andre. Folk i båt tenker på seg selv

+1 :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tror du forstår om du legger godviljen til Mouche.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg pleier ikke å ile til for å hjelpe, om det ikke enten ser ut som noen virkelig trenger hjelp eller om jeg uansett står like i nærheten. Jeg driter i om det blir slutt på farget diesel til båt. Jeg er hverken medlem av Redningsselskapet eller KNBF. Skipperlue (bordkjørerlue...) har jeg ikke hatt siden barnehagen. Hilser gjør jeg oftest kun til folk jeg kjenner/vet hvem er. Min nye båt er 3 fot mindre enn min gamle. Jeg står gjerne i båten når jeg fisker. Jeg bruker kart fra 1987. Jeg synes du høres ut som en tulling om du i motorbåten din har seilt ett antall mil med en fart målt i knuter mens du fulgte nøye med i draftet... Så har ingen problemer med å ikke være "båtfolk" (en betegnelse som jeg trodde var den nye politisk korrekte betegnelsen på sjøtater/båtfant/båttater/etc....)

...... Jeg synes du høres ut som en tulling om du i motorbåten din har seilt ett antall mil med en fart målt i knuter mens du fulgte nøye med i draftet... .....

Ja det er en ting jeg kunne tenke meg å ta tak i. Hvorfor kan ikke båtverden bruke det metriske systemet som alle andre? Her trør jeg ut av båten som er målt i fot etter jeg har seilt nautiske mil i noen knop. Jeg blir helt vrengt i hodet av denne konverteringa. Og når jeg er i gang, sekundmeter, øh, sekundmeter.

Mye artige vinklinger. Hvis man innehar en viss ydmykhet i forhold til det å være i båt så er mye gjort. Hvis man i tillegg skjønner at man i enhver ny båt så må man øve. På manøvrering, tillegging, oppankring o.s.v. Ikke to båter som oppfører seg likt. Er man i tillegg hjelpsom og imøtekommende overfor andre både med å legge ut fendere og ta imot tampen, så har man forstått litt av båtlivets verdier og kan betrakte seg som båtfolk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...