Doffmaister Startet 2.August.2014 Link til dette innlegget Startet 2.August.2014 Jeg er ute etter beste/rimeligste sted å handle Flexofold propell. Har lest en del på ulike forum og landet på at vår Beneteau Oceanis 311 er best tjent med en Flexofold 2 bladet propell. Vi seiler både regatta og tur, derfor er seilegenskapene også viktige.. Noen som vet hvor det er mest gunstig å kjøpe slik propell? Ser at Seatronic selger dem for like under 10 000kr, men at også andre forhandler Flexofold. På nettsidene til Flexofold ser det også ut til at en kan kjøpe direkte fra produsent ( Noen erfaringer? Her er forresten "den ultimate foldepropelltesten" hvor flexofold kommer veldig godt ut til regattabruk og tur (til ok pris) og autoprop kommer best ut for rene turseilere( tross høy pris). : http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf MVH Christopher R Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 (redigert) På nettsidene til Flexofold ser det også ut til at en kan kjøpe direkte fra produsent ( Noen erfaringer? Her er forresten "den ultimate foldepropelltesten" hvor flexofold kommer veldig godt ut til regattabruk og tur (til ok pris) og autoprop kommer best ut for rene turseilere( tross høy pris). : http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf MVH Christopher R Jeg kjøpte direkte fra Flexofold og sparte mye penger på det i forhold til å kjøpe fra f.eks. Progress men det var visst ikke meningen at man skulle kunne gjøre dette i land hvor det fantes forhandlere. Prisen du nevner på kr. 10.000 må være til en lekepropell.... Redigert 3.August.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Doffmaister Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Hei, takk for info. Hva mener du med lekepropell? Se selv hva Seatronic selger dem for; http://www.seatronic.no/propellutstyr-foldepropeller-c-407_387/flexofold-2-bladet-foldepropell-p-2958 Regner med at det er rundt 16" jeg må ha på vår Oceanis 311, denne koster under 10´. Er det lov å spørre hva du betalte og hvor stor båt det var til? Trebladerne koster langt mer, men det er uaktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Hei, beklager det litt sleivete svaret(lekepropell) men jeg syntes det hørtes lite ut :-) Jeg ser nå at den 2-bladede varianten ikke koster mer enn rundt 10.000. Jeg mener jeg betalte rundt 13.000 for min 3-bladede og at Progress skulle ha 16.000-17.000 for den for 3 år siden. Jeg husker ikke dimensjonen på min propell men båten er en Bavaria 38 CR med 40 hk. motor. En kamerat har kjøpte 2-bladet til sin 40-foter og han er svært fornøyd så mye tyder på at effektiviteten til en 3-bladet ikke er så mye bedre enn en 2-bladet at det kan retfferdiggjøre prisforskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Kjenner du noen som driver i bransjen kan dem bestille fra Progress, om du får prosenten deres kan du regne med 40% under prisen til seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Doffmaister Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Alt i orden LazyJack ;) Takk for nyttig informasjon begge to! :) Trebladet måtte bli for å få mindre vibrasjoner og mer "tak" i vannet ved sterk motvind (lavere stigning=mindre kavitering), men regner med at toblader er greit nok på en såpass liten båt som vi har.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.