Jump to content

Min GH 11

Magne Johannes

Recommended Posts

Jeg har akkuratt kjøpt meg en GH 11 1985 modell med et høl bak som jeg skal fikse med litt glass fiber og sparkle og ælt som jeg har tatt te inkjøp fra biltema. Motor er en Meriner 25 HK usikker på årsmodell her men han jeg kjøpte den av sa at di hadde hatt både båt og motor fra første stund, Er den tynne smale Meriner (hørt at det er 2 versjoner, orginal Meriner som var eget selskap deretter etter litt loking på nett finner ut av Mercury har kjøpt opp meriner stemmer dette?)

Båt og motor kostet meg 8000 kr til sammens trolig nok pågrunn av kosmetiske feil, men det er ikke noe jeg akkuratt ser ned på hehe ;)

Så da har jeg et spørmål da vett.

Er det noe mulighet for evt og trimme motor, evt bytteforgasser, stålproppel, O.L for og så få øket farten litt mer en 26 knop med meg alene i som jeg så sårt er intrisert i hastighet (Glad i fart men uten båtfører bevis så må man holde seg til grensa). Ikke bare det har jo ikke kjørt båt siden jeg var 16 så dette har vært en guttedrøm for meg lenge, og både en grei start for meg igjen.Liten og Lett, meget håndterlig og morsjom i bølger :D

Vet at jeg ikke kan forvente at båten skal få så utrolig mye mere knop men om jeg greier og kansje heve den til 30-32 som visse andre GH greier så er det nokså godt for meg som skal ha litt moro men samtidelig bare komme meg fram og tilbake til fiske stedene og selfølgelig strendene / bade steder.

Propellen har en liten brist/skade eller hva nå enn jeg skal si/kalle det, er i værtfall en go bristet strek på utkanken av det ene bladet. Ikke noe hull eller sprekk igjenomm bladet men for meg som ikke liker sprekk/brister så er dette helt forferdelig. (perfektsjonist på vissetingen) Kan fikse bilde bare orker ikke gå ut nå klokken 05.51 så tar det heller i morgen når jeg våkner og evt linker om noen er intrisert og se skaden.

Vær så snill og ikke svar meg med eglete svar eller rett og slett frekkheter, da jeg bare er ute etter og lære/ få litt mere innsyn og evt få litt mere egen kunnskap ang innkjøpet jeg har akkuratt gjort.

Legger ut et par bilder fra åssen tilstanden er nå :)

https://lh6.googleusercontent.com/-X_GxPJqmHVQ/U91rBHPQPnI/AAAAAAAAAEk/44yDvqj7lLM/w1239-h929-no/03.08.14%2B-%2B1 (Første vaska. Trengs 1 til 2 mer for og få skrubbet vekk møkæ)

http://dump.no/files/e56e41bf61cf/MERINER.jpg Motoren.

En siste tingen, er dette en kort eller lang stamme jeg er usikker på det i og med at jeg er ganske ny når det gjelder informasjon om mekking / båt motor informasjon.

Takker på forhånd for svar og tips til hva jeg kan gjøre for og bli liten unge igjen hehe. bilde

Morsom båt dette, skaden fikser du. Litt plundret å bygge opp slike hjørner kanskje, men det lar seg gjøre. Jeg ville nok demontert fenderlisten for å komme til.

Kjenner ikke motoren din direkte, men ser ut som en Klassisk Mariner/Yamaha. Under 60hk var det samme motor. Hvorvidt den er trimbar vet jeg ikke, men sjekk sylindervolum i forhold til 20hk 30hk fra samme tid. Finnes det en motor med mer hk på samme volum kan det være noe å hente.

Men, det aller enkleste er propell. En sliten alu propell kan være ganske ineffektiv. For større motorer er svaret alltid stålpropell, (men de er dessverre ikke gratis). Med en god propell får umiddelbart mer igjen for hkene dine. Type propell og størrelse påvirker akselerasjon og toppfart. Her er det bare å begynne og Google (ps propell kjøper du ikke på Biltema)

Redigert av Røilen (see edit history)

Bra svar fra røilen. Denne har Yamaha blokka på 430cc. Var en 28hk på samme blokka. 30hk var større.

Om jeg ikke husker feil så oppga Gh båten til å klare 28 knop m 20 hk.

Så etpar knop til burde du lett få om propellen du har nå er litt lurvete.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker for svar!

Her er bilde av proppellen med skaden og i sin helhet.
Som jeg nevte over så er jeg ikke noe glad i brist/sprekker, jeg selv syns den er godt brukt men har fortsatt litt mere levetid for båten flytter jo på seg men den ser jo stygg og ujevn ut i alle bladene. Så det og bytte den til en racing propell burde vell klare og få noen extra knop eller hva tror dere om effektiviteten til min proppell av og se på bildene.

Angående hvilken proppell jeg skal ha er jeg usikker på. Men det skal finne ut av dimensjon og kansje forhøre meg hos en forhandler om hva som kan være best til mitt tilfelle, Kunne godt hatt en 13-15 dimensjon [usikker på dim som er på nå] men da er det jo snakk om lavere turtall og hvorvidt lett den går i plan med en høyere dimensjons propell. (Husker jo fra moped tiden da jeg trimmet byttet drev osv, så her går det hovedsakelig på test og feiling og hva man liker og hvordan motor håndtere med et høyere dim så jeg evt får høyere toppfart. men det jeg skulle si er jo at Drev og proppell har vell i samme sak samme prisipp når det gjelder omdreinginger og motstand)

http://dump.no/files/e56e41bf61cf/20140803_212434.jpg
http://dump.no/files/e56e41bf61cf/20140803_212454.jpg

Mvh Magne

Redigert av Magne Johannes (see edit history)

Da blir det til evt kansje evt og ta en standar propell første omgang for blir ikke og få brukt båten så mye mer den sessongen her i og med at jeg verken har henger/båtplass. Så blir nok og kjøpe en stålproppell til neste sessong så ikke alle pengene flyr på en gang hehe! Blir bra det her :) kjempe bra respons tid og nyttig informasjon så greier nesten ikke vente egentlig med og bli ferdig !

Av dere som har svart evt lest tråden, Veit ikke om en billig båt henger til min gh 11? Vil helst ha en jeg kan fikse på som ikke koster allverden for den trenger ikke være så pen bare er en aksel hjul og et henger feste så går og dra den etter bilen blir jeg storfornøyd :) samme hvor i landet jeg har bil og ikke noe jobb så jeg kan forflytte meg ganske så lett.

Jeg kan laste opp bilder av processen om ønskelig. tatt noen bilder nå for og ha til før og etter evt senere og et minne + bevis viss jeg evt skal selge den :)
Dem bildene jeg har tatt ligger på profilen min men er ganske så ny her inne så har ikke helt fått med meg åssen jeg evt skal dele dem her på forumet.

Stor fornøyd, nok en gang mange takk :)

Mvh Magne

Redigert av Magne Johannes (see edit history)

Bra svar fra røilen. Denne har Yamaha blokka på 430cc. Var en 28hk på samme blokka. 30hk var større.

Om jeg ikke husker feil så oppga Gh båten til å klare 28 knop m 20 hk.

Så etpar knop til burde du lett få om propellen du har nå er litt lurvete.

iflg brosjyre fra ca 1988 :

GH 11 standard , 27,6 knop , 1 pers, 25 knop m/ 2 pers, Yamaha 20 m/ 9 7/8x11 1/4" propell

GH 11 Lux er litt tyngre og går ca 1 knop seinere

Tipper den propellstørrelsen passer bra også på 25hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det her blir jo bare bedre og bedre :)

Skal ut på en båt forreting i morgen og forhøre meg litt.

Super informasjon, nå vet jeg nærmest det meste for og kunne forklare og forhøre meg og pirke og lirke for og få det som jeg vil :)

Om selgeren ikke har peiling så skal jeg fadern i meg spørre om og så snakket med en mekaniker for udugelige selgere som bare vil selge som ikke kan produktet sitt til en vær pris blir jeg så forbannet på at som oftest blir jeg uhyggelig og ha med og gjøre. Men er vell ikke alene der på akkuratt det området når det gjelder fordømrade selgere uten kompetanse til produktet annet en og si. Den er er sprek, hyppig, populær og ikke minst en skjønhet og se på.

Får vell dra en Kunden har altid rett om han blir paff eller udregelig :p Ikke noe ment til noen her på forumet om di er selgere, med mindre di skjønner hva jeg ville fram til!

Mvh Magne og nok en gang mange tusen takk ivar og røilen :)

hehe, skal ikke dra alle selgere over en kam nei, men enkelte av sorten er i stand til å si absolutt hva som helst for å selge noe :rolleyes:

Maritim bruker å ha uoriginale propeller til disse til en grei pris, og som funker helt greit

Redigert av ivar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...