Jump to content

Hvordan "jorde" et frittstående aggregat hvis det kjøres ombord?


dante

Recommended Posts

Har et 1kW Kiporaggregat selv. Benytter det ved behov som portabel landstrøm.

 

Har ikke koblet til noe jord, og lever i den trua at dette er uproblematisk så lenge tilknyttet utstyr ikke har jordfeil. Fungerer i hvertfall helt utmerket, men opplys meg gjerne hvis det er noe jeg overser i forbindelse med dette.

Link to post

Hva er det egentlig du tenker å jorde? Om du slenger et spett i jorden på land, så har vel ikke den jorden noe med det som foregår inne i båten å gjøre? Skjønner ikke helt tankegangen.

 

Jeg har et aggregat som jeg bruker på hytta. Der er det jordingspunkt for å forhindre mulig statisk elektrisitet i å utløses gjennom berøring av aggregatets metalldeler. Selve 220-volten er enfas med nulleder (jording til generatorens nullpunkt). Så er aggregatet utstyrt med sikring, men ikke med jordfeilbryter. Om bord har vi permanent installert aggregat. Her er det koblet inn 16 A personvernautomat som løser ut ved 30 mA jordfeil, som i et vanlig hus.

Link to post

Det er enten TN nett eller IT nett. Sannsynligvis er det er TN (terra neutral) siden det ikke er produsert i i Norge for kun norske forhold. Hvis det er TN nett er sannsynligvis nøyrallederen koblet til chassis på aggregatet. Uansett hvordan ting er koblet bør du absolutt ha en jordfeilbryter, det er en billig sikkerhet. For å være på den sikre siden kan du bruke kin dobbeltisolerte apparater ombord. 220 volt er ikke å spøke med særlig ikke ombord.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Har et bensinaggregat på 2.0 kVA. Hvis aggregatet kjøres på land er det greit nok å jorde med et spyd, men hva er faren ved å ikke jorde hvis man kjører aggregat fra f.eks badeplattform? Bør man jorde dette til noe?

Faren er f.eks dersom du har feil på en elektrisk komponent, eks kjøleskap, slik at den ene fasen ligger til gods, dersom du i tillegg har feil på en annen komponent, f.eks lampe, og den andre fasen ligger her til gods, og du tar samtidig på begge komponentene, vil det si det samme som stikke en finger fra hver hånd inn i stikk-kontakten. Bruk intern-jordet opplegg og jordfeilbryter.

Link to post

Her viser du akkurat hva fordelen med TN nett er. Nullpunktet til transformatoren ligger på nøytral (null volt) mens "live eller L1) ligger på 220V. Enhver jordfeil vil øyeblikkelig føre til at sikringen går fordi L1 vil kortslutte til jord og sikringen går.

Det er en grunn til alle andre land enn Norge og Albania (kanskje ikke nå lengre) har det nettet vi har (IT isolated terra).

 

Dobbeltisolerte apparater er uansett det tryggeste ombord!

Ole
S/Y Algol

Link to post

Hadde tidligere stålbåt og brukte da et Kippor bensinaggregat som jeg altid kjørte inn som landstrøm i landstrømskabelen. Da fikk jeg jordfeilbryter og sikringer i det systemet i tilegg til utg. sikring i Kipporen.

Det fungerte fint og om jeg var alene på holmen så bar jeg aggregatet så langt bort fra båten som ledningen rakk. :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...