dante Startet 3.August.2014 Del på Facebook Startet 3.August.2014 Har et bensinaggregat på 2.0 kVA. Hvis aggregatet kjøres på land er det greit nok å jorde med et spyd, men hva er faren ved å ikke jorde hvis man kjører aggregat fra f.eks badeplattform? Bør man jorde dette til noe? Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Har et 1kW Kiporaggregat selv. Benytter det ved behov som portabel landstrøm. Har ikke koblet til noe jord, og lever i den trua at dette er uproblematisk så lenge tilknyttet utstyr ikke har jordfeil. Fungerer i hvertfall helt utmerket, men opplys meg gjerne hvis det er noe jeg overser i forbindelse med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Hva er det egentlig du tenker å jorde? Om du slenger et spett i jorden på land, så har vel ikke den jorden noe med det som foregår inne i båten å gjøre? Skjønner ikke helt tankegangen. Jeg har et aggregat som jeg bruker på hytta. Der er det jordingspunkt for å forhindre mulig statisk elektrisitet i å utløses gjennom berøring av aggregatets metalldeler. Selve 220-volten er enfas med nulleder (jording til generatorens nullpunkt). Så er aggregatet utstyrt med sikring, men ikke med jordfeilbryter. Om bord har vi permanent installert aggregat. Her er det koblet inn 16 A personvernautomat som løser ut ved 30 mA jordfeil, som i et vanlig hus. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Det jeg tydeligvis ikke kan nok om er hvorvidt det er nødvendig å jorde aggregatet til noe ombord (motor f.eks) i tilfelle feil på elektrisk utstyr. Det er mulig min bekymring er overdrevet og jording unødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Aggregatet lever sitt eget liv. Du kan sammenligne det med sekundærsiden på en skilletrafo. Det du bør bekymre deg om er hvorvidt det er sikringer og jordfeilbryter på aggregatet. På det aggregatet jeg kjøpte for å ha på hytta er det sikring på utgående stikk. Ellers er det ikke mye å bekymre seg over. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Det er enten TN nett eller IT nett. Sannsynligvis er det er TN (terra neutral) siden det ikke er produsert i i Norge for kun norske forhold. Hvis det er TN nett er sannsynligvis nøyrallederen koblet til chassis på aggregatet. Uansett hvordan ting er koblet bør du absolutt ha en jordfeilbryter, det er en billig sikkerhet. For å være på den sikre siden kan du bruke kin dobbeltisolerte apparater ombord. 220 volt er ikke å spøke med særlig ikke ombord. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Leve Norge Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Har et bensinaggregat på 2.0 kVA. Hvis aggregatet kjøres på land er det greit nok å jorde med et spyd, men hva er faren ved å ikke jorde hvis man kjører aggregat fra f.eks badeplattform? Bør man jorde dette til noe? Faren er f.eks dersom du har feil på en elektrisk komponent, eks kjøleskap, slik at den ene fasen ligger til gods, dersom du i tillegg har feil på en annen komponent, f.eks lampe, og den andre fasen ligger her til gods, og du tar samtidig på begge komponentene, vil det si det samme som stikke en finger fra hver hånd inn i stikk-kontakten. Bruk intern-jordet opplegg og jordfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Her viser du akkurat hva fordelen med TN nett er. Nullpunktet til transformatoren ligger på nøytral (null volt) mens "live eller L1) ligger på 220V. Enhver jordfeil vil øyeblikkelig føre til at sikringen går fordi L1 vil kortslutte til jord og sikringen går. Det er en grunn til alle andre land enn Norge og Albania (kanskje ikke nå lengre) har det nettet vi har (IT isolated terra). Dobbeltisolerte apparater er uansett det tryggeste ombord! Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Knude Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Hadde tidligere stålbåt og brukte da et Kippor bensinaggregat som jeg altid kjørte inn som landstrøm i landstrømskabelen. Da fikk jeg jordfeilbryter og sikringer i det systemet i tilegg til utg. sikring i Kipporen. Det fungerte fint og om jeg var alene på holmen så bar jeg aggregatet så langt bort fra båten som ledningen rakk. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.