Jump to content

Nyttefartøy, avstand til brygge/fritidsbåt


Olecf

Recommended Posts

Har prøvd å finne svar på dette, men bli liksom ikke helt klok.

Problemet er altså nyttefartøy, små turistbåter, som stryker akkurat klar av fortøyningsbøyen til båten min på vei inn til sin egen kai. Dvs at den har ca 2 til 3 meter avstand til båten min. De fleste nyttefartøyene har baugpropell så disse går mer rett inn mot kaien og har mye større avstand da. Men så er det noen uten baugpropell. Disse kommer da strykende langs land for å så legge til med siden. Ikke noe gigantproblem, men mister denne dampen motorkraften så er det over og ut med min båt. Noen som har tips og gode råd?

Link to post

......

Problemet er altså nyttefartøy, små turistbåter, som stryker akkurat klar av fortøyningsbøyen til båten min på vei inn til sin egen kai.

......

Noen som har tips og gode råd?

 

Nei, det finnes ikke regler for hvilken avstand til brygge eller fritidsbåt.

Kanskje burde du vurdere å legge bøyen på en litt annen plass slik at den ikke ligger i veien for nyttetrafikken - det finnes det nemlig regler for :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ollebolle2 gir deg jo noen råd. Hva sier reguleringsplanen, eller kommuneplanen for området? Hvilke tillatelser har havnemyndigheten eventuelt gitt? Hvor dypt ligger moringen for bøya di, eller med andre ord ligger den på din eiendom? Hindrer denne trafikken din tilflottsrett? Spørsmålene er mange. Svar på de kan eventuelt bidra til at du kan få mer konkret hjelp.

mvh Knut Erik

Link to post

Tar et forbehold at du ikke bor i innlandet og båten på et ferskvann, så er jeg enig med Poseidon og losen. Eiendomsrett til sjøs er svært begrenset; er vel et begrep at den går ut til marbakken. Så i praksis reguleres bruk av arealplaner, lokale havnemyndigheter (om du er innenfor regulert området for havn) og kystverket. Og her som mye annet på sjøen; fritidsbåter viker for nyttefartøy.

 

Så kjedelig nok at ingen kan tilby deg røde kjegler eller tilsvarende lik man bruker for å dirigere biltrafikk på land, men svaret blir dessverre som regel at nyttetrafikk har både rett og retten uansett hvor mye det plager deg og hvor upraktisk det måtte være.

Link to post

Men om du mener du med full rett har ankringsmulighet hvor du ligger og nyttetrafikken ikke har rett til å ferdes der, hvorfor ikke legge ei ny fortøyning litt lengre ut og ankre ei jolle eller tilsvarende der som fender? Da må trafikken enten gå på utsiden av nye fortøyninga, eller du vil få forklart prinsipper nevnt tidligere i tråden her sammen med beskjed om å flytte...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post

Har prøvd å finne svar på dette, men bli liksom ikke helt klok.

.......

Noen som har tips og gode råd?

 

Når du har et innlegg som åpner og slutter som sitert ovenfor, da forstod jeg det slik at du var ute etter andres oppfatning av det som du selv angivelig ikke har funnet utav. Men av dine senere innlegg ser jeg at du var på let etter noen som kunne trøste og gi deg medhold....

Mitt grunnlag for å svare som jeg gjorde - siden du etterlyser det - det er i all hovedsak Havneloven med tilhørende forskrifter, pluss selvfølgelig Sjøveisreglene.

 

Når du i ditt eget innlegg skriver "Problemet er altså nyttefartøy, små turistbåter, som stryker akkurat klar av fortøyningsbøyen til båten min på vei inn til sin egen kai." Da mener jeg fortsatt at du burde åpne for muligheten for at din bøye ikke er plassert helt optimalt. (Uthevningen er min.)

 

Når i tillegg yrkesnavigatører som ollebolle2 og Fru Jacobsen gir uttrykk for en lignende oppfatning - da burde det vel holde :giggle:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har aldri fått kjeft av naboene i min tid som yrkesbåtfører, men registrerer at det i dag forekommer noe tvilsom utøvelse av yrket.

Enkelte skippere tror at de kan ferdes uten hensyntagen til andre, det være seg fortøyde såvel som båter underveis eller de som lander båten sin. Det er for liten tid med derav følgende for høy hastighet som forårsaker mye bølgegang ofte.

Litt på siden av saken, men........

Link to post

Ja, her var det mye eder og galle. Litt interessant at dere velger alle andre alternativer enn at båtplassen er innenfor reglemanget.

 

Hva hadde du forventet som svar, var det en som skrev.

Vel kanskje noe som dette.

 

"Med utgangspunkt i at båtplassen er lovlig i.h.h.t regler osv, så kan man si

at båtene skal redusere fart, hold avstand...m.m."

 

Båten og bøye er godkjent av havnevesen og kommunen. Nå har jeg siden siste post på forumet snakket med havnevesn og de som driver de aktuelle båtene. De så ikke noe problem i å holde større avstand. Så den saken er iallefall ute av bilde.

 

Når jeg i ettertid tenker meg om, så kommer jeg ikke til å legge inn flere spml på dette forumet. Det er ikke bra at en blir automatsk satt i en båten for de som har gitt blaffen i regler og grenser, for så å søke støtte for sine dystre demoner på et forum.

 

Jeg syns man bør behandle og svare folk ordentlig og med en positv tone.

Det gjør verken loser eller andre experter på dette forumet.

Link to post

Du har vel strengt tatt fått gode og høflige svar, om enn ikke akkurat de svarene du ønsket deg.

 

Det er slik på sjøen at yrkesfartøy normalt sett har all forkjørsrett, også som Poseidon nevner når det kommer til bøyer eller båter som legges i veien for nyttetrafikken, slik at standarden er i nesten alle tilfeller at det er deg som fritidsbåteier som må vike, ikke nyttetrafikken, og derfor er svarene riktig for 98% av tilfellene med en slik problemstilling.

 

Nå har du fått ordnet det på annet vis, og det viser vel at ting faktisk ordner seg dersom man tar kontakt og forklarer problemstillingen på en grei måte, og det er jo fint for deg.

 

Å furte og forlate forumet er ikke løsningen, dette er internett, og neste gang kan det være at de samme er helt enige med deg.

I akkurat dette tilfellet baserte enkelte av medlemmene på forumet sine svar på sin lange kompetanse innen sjøfart og yrkesfartøy, og prøvde derfor å forklare deg hvordan det vanligvis er i slike tvister, yrkesfartøyet har nesten alltid retten på sin side, av naturlige årsaker.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Tja, nå ble jo resultatet av samtalen han hadde med havnevesenet og de aktuelle nyttebåtene nøyaktig det motsatte da.

 

Sjøveisreglene pålegger fritidsbåter å vike for nyttetrafikk når de møtes i trange farvann eller i havneområder (§44) de må også heller ikke ankre eller fortøye slik at de er til hindring for andre fartøy (§45).

 

Regel 44 gjelder bare under fart/manøvrering og regel 45 kommer vel kun til anvendelse når du fortøyer på eget initiativ og ikke på et sted anvist av kommune/havnemyndighet.

 

Ingenting av dette tilsier at nyttetrafikk har noen som helst rett til å utsette fortøyde fritidsbåter for fare når disse ligger fortøyd på et godkjent sted (så vidt jeg vet er det havnevesenet/kommunen/(direkotoratet?) som bestemmer hva som er godkjent sted å fortøye fritidsbåter).

 

Ser ikke noe poeng i å spekulere i om TS har tatt seg til rette og opprettet bøye/fortøyningsplass ulovlig slik noen kan se ut til å antyde. Han påstår jo iallefall selv at stedet er lovlig så får man ta hans ord for dette, noe annet er faktisk ikke bare uhøflig men også ufint.

 

Når det gjelder erstatning hvis ulykken skulle være ute så er det vel en god forsikring som gjelder. Får nyttefartøyet motorstopp vil vel dette være å anse som et hendelig uhell og da må hver part dekke egen skade, dette er det jo skrevet side opp og ned om på forumet, bil er ikke lik båt etc. Skyldes skaden bølger laget av fartøy vil jeg tro det blir hardt å bevise noe som helst uansett, går man til retten vil de nok sannsynligvis enten konkludere med at båten ikke var godt nok fortøyd og man må dekke egen skade eller at dette også var et hendelig uhell.

Resultatet rent praktisk blir vel det samme, du må selv ta høyde for at båten kan bli knust av annen trafikk (nytte eller ikke) og tegne forsikring mot dette selv, sannsynligheten for å få noe på annens båt ansvarsforsikring er mikroskopisk.

 

Men det er ikke det samme som at nyttetrafikk har noen som helst slags påkjørsrett som enkelte ser ut til å være i villfarelse om.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post

Vis meg hvor jeg (Los) har svart på en måte som rettferdiggjør din negative vinkling på meg (eller min yrkesgruppe).

Jeg mener jeg ut fra informasjon gitt kommer med gode forslag til utfyllende info i tråden.

Men du står selvsagt fritt til å legge ut mer her eller ikke.

 

Det går begge veier dette så dine svar kan veies også. Det er på generelt grunnlag vanlig at fritidsfartøy som er til hinder for nyttetrafikk må vike, så når ingen info om tillatelser var gitt er det nærliggende å anta at så ikke foreligger.

At du får svar som er vinklet slik da er vel å forvente all den tid det ligger tusenvis av bøyer langs kysten uten noen form for tillatelser..

 

Men fint at det løste seg for deg :-)

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post

Olecf; ser at du har kommet kiipt ut her, men om du leser hele tråden en gang til, spesielt innlegg #4 (ditt) ser du at det er du som starter spiralen med ganske krappe formuleringer.

 

Ta et steg tilbake og se på hvordan du formulerte deg i begynnelsen, så forstår du kanskje hvorfor tonen ble som den ble videre. Innlegg #3 hadde et greit svar med det som som oftest er tilfelle, med den infoen du ga, uten å være skarp i tonen, hvorpå du smeller til med et saftig svar.

 

Velkommen til baatplassen, håper du ikke stikker, for her er ekstremt mye å lære. Det du første kan lære er at når du roper i skogen får du svar, skriker du, skrikes det tilbake :-)

Bruk vest!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...