Olecf Startet 3.August.2014 Link til dette innlegget Startet 3.August.2014 Har prøvd å finne svar på dette, men bli liksom ikke helt klok. Problemet er altså nyttefartøy, små turistbåter, som stryker akkurat klar av fortøyningsbøyen til båten min på vei inn til sin egen kai. Dvs at den har ca 2 til 3 meter avstand til båten min. De fleste nyttefartøyene har baugpropell så disse går mer rett inn mot kaien og har mye større avstand da. Men så er det noen uten baugpropell. Disse kommer da strykende langs land for å så legge til med siden. Ikke noe gigantproblem, men mister denne dampen motorkraften så er det over og ut med min båt. Noen som har tips og gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 [...] men mister denne dampen motorkraften så er det over og ut med min båt. Noen som har tips og gode råd? En god forsikring... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 ...... Problemet er altså nyttefartøy, små turistbåter, som stryker akkurat klar av fortøyningsbøyen til båten min på vei inn til sin egen kai. ...... Noen som har tips og gode råd? Nei, det finnes ikke regler for hvilken avstand til brygge eller fritidsbåt. Kanskje burde du vurdere å legge bøyen på en litt annen plass slik at den ikke ligger i veien for nyttetrafikken - det finnes det nemlig regler for Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Olecf Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Med tanke på at du ikke vet noe om hvor jeg bor, hvordan brygger og bygninger osv er plasser, hva slags type aktivitet som befinner seg på sjøen, så må jeg si det er friskt av deg poseidon å svare slik. Får jeg lov å spørre på hva slags grunnlag du kommer med en slik oppfordring? Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Vel som Los må jeg si jeg er enig med poseidon her. Er dette regulert på noen måte i kommunen sin arealplan?, foreligger det tillatelse fra kystverket? Dersom det er til hinder for nyttetrafikk vil dere normalt sett måtte flytte. Sitér dette innlegget Link to post
Olecf Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Hmm. Ja når en LOS sier dette også så er det vel bare å kappe tauene og flytte båten. Takk for god hjelp karer. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Ollebolle2 gir deg jo noen råd. Hva sier reguleringsplanen, eller kommuneplanen for området? Hvilke tillatelser har havnemyndigheten eventuelt gitt? Hvor dypt ligger moringen for bøya di, eller med andre ord ligger den på din eiendom? Hindrer denne trafikken din tilflottsrett? Spørsmålene er mange. Svar på de kan eventuelt bidra til at du kan få mer konkret hjelp. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Hvilke svar er du egentlig ute etter? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
LM 9725 Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Tar et forbehold at du ikke bor i innlandet og båten på et ferskvann, så er jeg enig med Poseidon og losen. Eiendomsrett til sjøs er svært begrenset; er vel et begrep at den går ut til marbakken. Så i praksis reguleres bruk av arealplaner, lokale havnemyndigheter (om du er innenfor regulert området for havn) og kystverket. Og her som mye annet på sjøen; fritidsbåter viker for nyttefartøy. Så kjedelig nok at ingen kan tilby deg røde kjegler eller tilsvarende lik man bruker for å dirigere biltrafikk på land, men svaret blir dessverre som regel at nyttetrafikk har både rett og retten uansett hvor mye det plager deg og hvor upraktisk det måtte være. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 (redigert) Men om du mener du med full rett har ankringsmulighet hvor du ligger og nyttetrafikken ikke har rett til å ferdes der, hvorfor ikke legge ei ny fortøyning litt lengre ut og ankre ei jolle eller tilsvarende der som fender? Da må trafikken enten gå på utsiden av nye fortøyninga, eller du vil få forklart prinsipper nevnt tidligere i tråden her sammen med beskjed om å flytte... Redigert 4.August.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 (redigert) Har prøvd å finne svar på dette, men bli liksom ikke helt klok. ....... Noen som har tips og gode råd? Når du har et innlegg som åpner og slutter som sitert ovenfor, da forstod jeg det slik at du var ute etter andres oppfatning av det som du selv angivelig ikke har funnet utav. Men av dine senere innlegg ser jeg at du var på let etter noen som kunne trøste og gi deg medhold.... Mitt grunnlag for å svare som jeg gjorde - siden du etterlyser det - det er i all hovedsak Havneloven med tilhørende forskrifter, pluss selvfølgelig Sjøveisreglene. Når du i ditt eget innlegg skriver "Problemet er altså nyttefartøy, små turistbåter, som stryker akkurat klar av fortøyningsbøyen til båten min på vei inn til sin egen kai." Da mener jeg fortsatt at du burde åpne for muligheten for at din bøye ikke er plassert helt optimalt. (Uthevningen er min.) Når i tillegg yrkesnavigatører som ollebolle2 og Fru Jacobsen gir uttrykk for en lignende oppfatning - da burde det vel holde Redigert 4.August.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Framtia Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 til og med en amatør som Framtia er enig i det Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mons Olav Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 enig med poseidon og de andre.... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bay_liner Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Spørsmålet fra tråsdarter er sikkert vel besvart men det kunne vært interessant å sett et kartutsnitt / luftfoto over det aktuelle området, sett hvordan marginene faller ut. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
lgboat Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Har aldri fått kjeft av naboene i min tid som yrkesbåtfører, men registrerer at det i dag forekommer noe tvilsom utøvelse av yrket. Enkelte skippere tror at de kan ferdes uten hensyntagen til andre, det være seg fortøyde såvel som båter underveis eller de som lander båten sin. Det er for liten tid med derav følgende for høy hastighet som forårsaker mye bølgegang ofte. Litt på siden av saken, men........ Sitér dette innlegget Link to post
Olecf Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Ja, her var det mye eder og galle. Litt interessant at dere velger alle andre alternativer enn at båtplassen er innenfor reglemanget. Hva hadde du forventet som svar, var det en som skrev. Vel kanskje noe som dette. "Med utgangspunkt i at båtplassen er lovlig i.h.h.t regler osv, så kan man si at båtene skal redusere fart, hold avstand...m.m." Båten og bøye er godkjent av havnevesen og kommunen. Nå har jeg siden siste post på forumet snakket med havnevesn og de som driver de aktuelle båtene. De så ikke noe problem i å holde større avstand. Så den saken er iallefall ute av bilde. Når jeg i ettertid tenker meg om, så kommer jeg ikke til å legge inn flere spml på dette forumet. Det er ikke bra at en blir automatsk satt i en båten for de som har gitt blaffen i regler og grenser, for så å søke støtte for sine dystre demoner på et forum. Jeg syns man bør behandle og svare folk ordentlig og med en positv tone. Det gjør verken loser eller andre experter på dette forumet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Du har vel strengt tatt fått gode og høflige svar, om enn ikke akkurat de svarene du ønsket deg. Det er slik på sjøen at yrkesfartøy normalt sett har all forkjørsrett, også som Poseidon nevner når det kommer til bøyer eller båter som legges i veien for nyttetrafikken, slik at standarden er i nesten alle tilfeller at det er deg som fritidsbåteier som må vike, ikke nyttetrafikken, og derfor er svarene riktig for 98% av tilfellene med en slik problemstilling. Nå har du fått ordnet det på annet vis, og det viser vel at ting faktisk ordner seg dersom man tar kontakt og forklarer problemstillingen på en grei måte, og det er jo fint for deg. Å furte og forlate forumet er ikke løsningen, dette er internett, og neste gang kan det være at de samme er helt enige med deg. I akkurat dette tilfellet baserte enkelte av medlemmene på forumet sine svar på sin lange kompetanse innen sjøfart og yrkesfartøy, og prøvde derfor å forklare deg hvordan det vanligvis er i slike tvister, yrkesfartøyet har nesten alltid retten på sin side, av naturlige årsaker. Redigert 5.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Tja, nå ble jo resultatet av samtalen han hadde med havnevesenet og de aktuelle nyttebåtene nøyaktig det motsatte da. Sjøveisreglene pålegger fritidsbåter å vike for nyttetrafikk når de møtes i trange farvann eller i havneområder (§44) de må også heller ikke ankre eller fortøye slik at de er til hindring for andre fartøy (§45). Regel 44 gjelder bare under fart/manøvrering og regel 45 kommer vel kun til anvendelse når du fortøyer på eget initiativ og ikke på et sted anvist av kommune/havnemyndighet. Ingenting av dette tilsier at nyttetrafikk har noen som helst rett til å utsette fortøyde fritidsbåter for fare når disse ligger fortøyd på et godkjent sted (så vidt jeg vet er det havnevesenet/kommunen/(direkotoratet?) som bestemmer hva som er godkjent sted å fortøye fritidsbåter). Ser ikke noe poeng i å spekulere i om TS har tatt seg til rette og opprettet bøye/fortøyningsplass ulovlig slik noen kan se ut til å antyde. Han påstår jo iallefall selv at stedet er lovlig så får man ta hans ord for dette, noe annet er faktisk ikke bare uhøflig men også ufint. Når det gjelder erstatning hvis ulykken skulle være ute så er det vel en god forsikring som gjelder. Får nyttefartøyet motorstopp vil vel dette være å anse som et hendelig uhell og da må hver part dekke egen skade, dette er det jo skrevet side opp og ned om på forumet, bil er ikke lik båt etc. Skyldes skaden bølger laget av fartøy vil jeg tro det blir hardt å bevise noe som helst uansett, går man til retten vil de nok sannsynligvis enten konkludere med at båten ikke var godt nok fortøyd og man må dekke egen skade eller at dette også var et hendelig uhell. Resultatet rent praktisk blir vel det samme, du må selv ta høyde for at båten kan bli knust av annen trafikk (nytte eller ikke) og tegne forsikring mot dette selv, sannsynligheten for å få noe på annens båt ansvarsforsikring er mikroskopisk. Men det er ikke det samme som at nyttetrafikk har noen som helst slags påkjørsrett som enkelte ser ut til å være i villfarelse om. Redigert 5.August.2014 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Det som virkelig imponerer er hvordan Oraklene med en gang visste hvor dette var, alt om forholdene der og hva slags "nyttetrafikk" det var snakk om. Og så er det skrevet et nytt kapittel i §44 soga; Ubemannet, fortøyd fritidsbåt skal vike for "nyttetrafikken". Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Disse oraklene er sikkert båtfolk med dokumentasjon for bestått båtførerprøve. Synd at TS opplever det han gir uttrykk for og det mener jeg han er helt berettiget til å mene utifra de innlegg som har kommet som svar og tonen i disse, dessverre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
adeneo Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Vis meg hvor jeg (Los) har svart på en måte som rettferdiggjør din negative vinkling på meg (eller min yrkesgruppe). Jeg mener jeg ut fra informasjon gitt kommer med gode forslag til utfyllende info i tråden. Men du står selvsagt fritt til å legge ut mer her eller ikke. Det går begge veier dette så dine svar kan veies også. Det er på generelt grunnlag vanlig at fritidsfartøy som er til hinder for nyttetrafikk må vike, så når ingen info om tillatelser var gitt er det nærliggende å anta at så ikke foreligger. At du får svar som er vinklet slik da er vel å forvente all den tid det ligger tusenvis av bøyer langs kysten uten noen form for tillatelser.. Men fint at det løste seg for deg :-) Redigert 5.August.2014 av ollebolle2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Det ervel en situasjon som vi så i levanger: http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article7889365.ece, TS er redd for, men da hjelper det bare med god kasko! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
lippert Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hadde TS gitt oss litt flere opplysning, som for eksempel at hans plassering av bøye var godkjent av havnemyndighetene så skal vi ikke se bort i fra at han hadde fått andre svar. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Jonas78 Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Olecf; ser at du har kommet kiipt ut her, men om du leser hele tråden en gang til, spesielt innlegg #4 (ditt) ser du at det er du som starter spiralen med ganske krappe formuleringer. Ta et steg tilbake og se på hvordan du formulerte deg i begynnelsen, så forstår du kanskje hvorfor tonen ble som den ble videre. Innlegg #3 hadde et greit svar med det som som oftest er tilfelle, med den infoen du ga, uten å være skarp i tonen, hvorpå du smeller til med et saftig svar. Velkommen til baatplassen, håper du ikke stikker, for her er ekstremt mye å lære. Det du første kan lære er at når du roper i skogen får du svar, skriker du, skrikes det tilbake :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.