Jump to content

Nyttefartøy, avstand til brygge/fritidsbåt

Olecf

Recommended Posts

Med hvilken rett kan noen her nærmest gå utifra at bøyen var ulovlig bare fordi det ikke eksplisitt var påpekt i første innlegget at den var lovlig? Merkelig form for ansvarsfraskrivelse fra enkelte her eller at på seg selv kjenner man andre, ikke vet jeg!

Også litt underlig at det er proffene her som ellers omtaler viktigheten av opplæringen med tanke på gode holdninger til sjøs som er de som svinger sverdet hardest.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Absurd debatt.

Her felles det flere bastante dommer fundert i at TS har en ulovlig utsatt bøye.

De fleste her i kongeriket er faktisk lovlydige.

Dette er i beste fall skrevet uten å ha tenkt seg om.

Jeg bryter fartsgrensen innimellom. Jeg har gjort og fått vennetjenester som ikke er oppgitt til skattemyndighetene.

Jeg har sågar en bøye på hytta for å dra båten fra kaia som ligger uten noen tillatelser. Dette er vanlig men om det blir en reaksjon fra noen (feks nyttefartøy) vil jeg dra den opp selvsagt.

En bøye vil jeg tørre å påstå i de fleste tilfeller ligger uten noen form for tillatelser.

Dette er ansett greit her på øyene på nordvestlandet.

Redigert av ollebolle2 (see edit history)

TS har vel "lagt på" for å si det sånn. Er enig i at innlegget hans kunne vært bedre formulert (gjelder mange tråder på BP)) men en del av svarene var ikke bedre selv om de teoretisk var korrekte. Det går an å tenke litt bredere enn det man kun leser. Det er en del yrkesskippere som kjører uvettig selv om man er innenfor reglene. Man må ikke alltid kjøre "rett frem". Det går an å utvise litt skjønn også som yrkesskipper. Har vært mye trafikk i Oslofjorden i sommer og noen ferger/turistbåter små lastebåter etc bare durer på som de skulle vært alene mens andre tilpasser seg trafikkbilde. Sånn er det nok på sjøen som på land.

Hvis TS har rett i at nyttetrafikken rundt båten hans gikk for nærme og for fort så er det lite som skal til for å endre dette. Dra av litt fart og sving litt mer unna. Er kun få sekunder i tidsforskjell. Skipperen ser jo at båten ligger der hver gang han kommer inn.

Tråden ble vel en del vridd siden standardsvaret, med unntak av dette enkelteksemplet, er at nyttetrafikk har ferdeselsrett og retten på si side nært uansett. Og der jeg har ferdes har det vært vanlig å legge bøyer på egen grunn uten noen som helst søknad. Men da holder man seg borte fra havner og sørger for å ikke være til hinder for ordinær ferdsel.

Og satt litt på spissen; om ei bøye er i konflikt med nyttestrafikk ville jeg snarere forventa en tilsvarende reaksjon som ble nevnt i en annen tråd (og uten sammenheng med denne saken) enn at bøya var faktisk var godkjent...

Fikk en zillion watt i fjeset av losbåten i Langesund (og trussel om bruk av vannkanon) for ca 25 år siden. Er fortsatt rød i fjeset.

Men jeg er vant med 2-3m skille på høy- og lavvann og har hørt rykter om at folk ikke driver med slikt sørpå, så ting er vel litt ulikt praktisert rundt om i landet...
Guest Avmønstret#

Dette kan også drøftes som et generelt problem. I flere havner har kaianlegg for fritidsbåter vokst og vokst og det har blitt stadig trangere for yrkessbåter. Alt kan forsåvidt være godkjent hos alle innstanser og fritidsbåteiere glade for å få båtplass osv men marginene blir rett og slett for små for begge parter.

Et greit eksempel er indre havn i Helgeroa hvor Skjæløy, som har gått i rutetrafikk der i "100 år", såvidt klarer å vri seg rundt når hun skal gå ut igjen. Samme gjelder når hun skal legge til i Langesund og må bakke ut og forbi gjesteplassene. Marginene er etterhvert så små at dårlig vær, uventede hendelser osv fortere kan ende med skader på andre båter.

Tilsvarende er det sikkert mange andre plasser i landet. Nyttetrafikken og fritidsbåter blir pakket tettere og tettere i sammen.

----------

På et tidspunkt må interessene til fritidsbåtene vike. Og evt. klager fra fritidsbåtene bør vel gå til rette innstans, de som har godkjent opplegget, være seg hvem det måtte være som har myndighet i havna. Yrkesbåtene kan jo være hvem som helst som bare benytter de fasiliteter som finnes.

Ifbm uhellet i Leangbukta var det vel også noen som kommenterte at småbåthavna aldri skulle vært plassert der den er.

Båtplasser utenfor marbakken/tometergrensen vel en rettighet som gis av kommunen eller havnevesenet; en slik rettighet kan man jo miste. Det er litt skummelt, f.eks. har jeg nettopp betalt et større beløp for "eierskap" til båtplass i båthavna mi.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Med hvilken rett kan noen her nærmest gå utifra at bøyen var ulovlig bare fordi det ikke eksplisitt var påpekt i første innlegget at den var lovlig? Merkelig form for ansvarsfraskrivelse fra enkelte her eller at på seg selv kjenner man andre, ikke vet jeg!

Også litt underlig at det er proffene her som ellers omtaler viktigheten av opplæringen med tanke på gode holdninger til sjøs som er de som svinger sverdet hardest.

Her tror jeg du må bla litt tilbake, Poseidon var høflig i sitt innlegg og nevnte kun at trådstarter kanskje burde vurdere å flytte bøyen dersom den lå i veien for nyttetrafikken, og trådstarter svarer tilbake på en heller frekk måte.

Hadde trådstarter i stedet høflig skrevet at bøyen var godkjent og ikke skulle flyttes, så hadde aldri dette vært noe problem, som man reder, ligger man.

Du opplevde det som høflig og jeg opplevde det som arrogant, spydig og irettesettende uten å ha grunnlag for det. Les hans innlegg en gang til så skjønner du nok poenget for her antok åpenbart Poseidon at bøyen var lagt ut ulovlig hvilket den ifølge TS ikke er!

At du velger å anta at "ting" er ulovlig med mindre det eksplisitt er påpekt (og dokumentert?) at det er lovlig får stå for din egen regning.

Redigert av Mouche (see edit history)

Hvorfor er det så dypt provoserende at det blir foreslått å flytte bøya? Lille manns opprør mot overmakta at en endelig har fått inn en rettighet og den står man på til siste skanse?

Greit nok praktiserer nyttetrafikk av og til både forkjørs- og påkjørsrett og ellers prinsippet "tyngst veier mest", men man trenger ikke replisere samme holdning selv om man skulle ha all verdens rett? Hvis bøya er i konflikt med nyttetrafikk kunne en minnelig løsning vært å flytte den hvis det kan være til felles beste, uansett hvor mye man har tillatelse og rett til å ha den akkurat der den ligger?

Samt summert over ett er resultatet i de fleste konflikter og feider til sjøs at nyttestrafikken sitter igjen med siste stikk og får bestemme.

Uansett så ordnet vel ting seg med bare å prate med impliserte båteiere...

Du opplevde det som høflig og jeg opplevde det som arrogant, spydig og irettesettende uten å ha grunnlag for det.

Les hans innlegg en gang til så skjønner du nok poenget for her antok åpenbart Poseidon at bøyen var lagt ut ulovlig hvilket den ifølge TS ikke er!

At du velger å anta at "ting" er ulovlig med mindre det eksplisitt er påpekt (og dokumentert?) at det er lovlig får stå for din egen regning.

Jeg leste det ikke slik, trådstarter ba om råd, og Poseidon svarte at det ikke finnes regler for hvor stor avstand man skal ha fra bøye, men at det finnes regler for at bøyer ikke skal legges i veien for nyttetrafikken.

Videre ble det spurt høflig fra ollebolle2 om dette var godkjent, og trådstarter fortsetter å svare relativt frekt, jeg tar meg friheten til å sitere :

Har prøvd å finne svar på dette, men bli liksom ikke helt klok.

Problemet er altså nyttefartøy, små turistbåter, som stryker akkurat klar av fortøyningsbøyen til båten min på vei inn til sin egen kai.

Dvs at den har ca 2 til 3 meter avstand til båten min.

Noen som har tips og gode råd?

Nei, det finnes ikke regler for hvilken avstand til brygge eller fritidsbåt.

Kanskje burde du vurdere å legge bøyen på en litt annen plass slik at den ikke ligger i veien for nyttetrafikken - det finnes det nemlig regler for :saint:

Med tanke på at du ikke vet noe om hvor jeg bor, hvordan brygger og bygninger osv er plasser, hva slags type aktivitet som befinner seg på sjøen, så må jeg si det er friskt av deg poseidon å svare slik. Får jeg lov å spørre på hva slags grunnlag du kommer med en slik oppfordring?

Vel som Los må jeg si jeg er enig med poseidon her.

Er dette regulert på noen måte i kommunen sin arealplan?, foreligger det tillatelse fra kystverket?

Dersom det er til hinder for nyttetrafikk vil dere normalt sett måtte flytte.

Hmm. Ja når en LOS sier dette også så er det vel bare å kappe tauene og flytte båten. Takk for god hjelp karer.

Jeg leste det ikke slik, trådstarter ba om råd, og Poseidon svarte at det ikke finnes regler for hvor stor avstand man skal ha fra bøye, men at det finnes regler for at bøyer ikke skal legges i veien for nyttetrafikken.

TS har vel ikke uttrykt bekymring for bøya, men båten som er fortøyd i denne og at nyttetrafikken passerer denne med kun 2 til 3 meters avstand. Står sikkert ikke noe i lovverket om antall meter man skal holde til båt i bøye, båt ved kai, båt man passerer bare for å følge opp din argumentasjon!

LNF-område (Landbruks-, Natur- og Friluftsområde) er ikke noe reguleringsformål. Det er derimot en kategori i kommuneplanens arealdel. I reguleringspan må det nok være mere spesifisert. Men i vår kommune (og de fleste andre jeg har sett planer fra) er småbåthavner egne formål, gjerne innafor kategorien trafikkområder i sjø, men ikke verken friområder eller friluftsområder.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...