Kenryd Startet 3.August.2014 Link til dette innlegget Startet 3.August.2014 Motor vp tmd40a med 280 sp drev Har i år hatt ute motor samt byttet til "nytt" drev siden det gamle ikke var særlig vedlikeholdt av tidligere eier. Første dagen virket i grunn alt ganske greit men hørte et snev av lyd fra drev med sving. Dagen etter var der derimot mye mer lyd og får ikke båten opp i full fart som den pleier. Mellom 15 og 17 knop mot normalt 20. Det kommer en slags burelyd og minner meg om en slik lyd en har når gummioppheng på aksel på bil er dårlig. Noen som har noen tips om hva dette kan være? Kan dette komme fra drivknute? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Har du rettet opp motoren i forhold til transomfestet, og sjekket du lagrene i svinghjulskåpen før du satte dette sammen ? Dersom det kun er ved sving, kan det være drivknutene som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Hei,hadde akkurat samme symptomer på et 290 drev jeg hadde engang, da hadde det kommet vann inn i knutebelgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Lagrene er byttet. Var derfor motoren ble tatt ut. Men visste ikke dette om oppretting før båten var på vannet. Kikket litt på det i dag men fikk ikke målt om dette var riktig. Skal gjøre det:-) Hadde fagfolk til å bytte ytterste krysset på drivknute, men er litt redd for at det ikke var nok. tror han jeg kjøpte drevet av er litt tvilsom har jeg funnet ut i ettertid.... Du sier drivknuten adeneo. Kan det være feil på selve knuten og ikke kryss? Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Begge belger er forøvrig nye Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 (redigert) Med drivknuten mener jeg krysset, det er sjeldent det er noe annet som går i stykker i selve knuten. Det enkleste med slike ulyder er normalt å feilsøke med båten på land, og så forsøke å lytte seg frem til hvor lyden kommer fra. Redigert 3.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 kan en få slike lignende symptomer hvis det er slakk i styrehjelm eller hva det nå heter? Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Men hvis knute / kryss er slitt så skulle vel ikke turtallet synke så mye, men med vann i belgen derimot... Det kan jo være feil på en ny belg også - evt uheldig ved montering? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Nei, det er sjeldent turtallet synker grunnet noen av disse tingene, den eneste grunnen til at turtallet synker er enten fordi det er noe galt med motoren, eller at drevet er så tungt å dra rundt at motoren ikke orker mer, som vanligvis betyr at noe er alvorlig galt med drevet. Det er vanskelig å svare på hva en slik ulyd kan være for noe, det kan nesten være hva som helst, slik at det er bare å begynne å forsøke å finne ut akkurat hvor lyden kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Da var opptak av båten bestilt til imorgen og volvomekaniker står klar når den er tilbake igjen her på tomta..... Rakk jo to små turer da:-) satser på rask løsning og kjapt ut på vannet igjen. Hører fra meg!:-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Joa, da var båten på land og volvomekaniker har vært på besøk. Ingen feil på drev, belger var like hele og satt der de skulle. Lager hele, aksel hel og fin. Eneste han kunne finne men som ikke har vært der fra før var en støtte skive som skal stå ved demperplate. Han kjente til denne motoren fra før da den tidligere har stått i en plattgatter med gir, og var derfor dette antageligvis ikke var blitt montert. Med andre ord, ja, så må motoren ut IGJEN for å få dette fikset! Valget blir å IKKE ta den jobben nå! Setter sammen skiten og bruker den som den er, men med noe forsiktighet. Det at motoren ikke fikk fullt turtall må derfor skyldes noe annet... Er bare å begynne å lete..... Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Så da ser det ut som jeg ikke blir arbeidsløs i vinter heller...... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.