Jump to content

Draco 23, lekkasje bak fenderlist

andre

Recommended Posts

Trenger tips og råd.

Har en Draco 23 som jeg er 99% sikker på lekker vann i skrogsammenføynngen bak fenderlista. Dilemma er: Skal jeg ta av lista, eller skal jeg legge silikon mellom list og skrog/dekk (snarveien).

Om jeg tar av lista, vil jeg da få den på igjen bare ved hjelp av en varmepistol og god tid?

Noen som har gjort dette før?

Og tar jeg den littvinte løsningen med å presse silikon inn i lista fra over/underside, vil det holde?

Tips mottas med takk?

Hadde uten tvil tatt av fenderlista og fått reparert der det lekker på en sikkelig måte.

Tar du av fenderlista vil du få mye bedre oversikt og reparasjonen vil bli mye bedre og penere.

Var med å tok av fenderlista på en Chris-Craft for en tid tilbake.

Brukte varmt vann å varme opp lista med før vi satte den på plass.

Dette fungert fint og lista kom pent på plass igjen. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Har haft en Draco 2300 med samme problem og gjorde som GOE siger. Tog fenderlisten af og genmonterede den opvarmet med varmt vand. Når Du får fenderlisten af vil Du se at det gamle tætningsmasse har sluppet og fyldt med skidt. Efter at have fjernet det gamle silicone blev samlingen vasket med acetone og fylddt og forseglet med marinesilicone.

I innlegg #27 på denne tråden finner du "Batdilla"'s inngående beskrivelse av prosessen med å montere fenderlist på Sjømannen :  http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...enderlist&st=20

Yepp - og HER er direkte link til selve innlegget. Jeg ville definitivt tatt av lista og gjort det "på den ordentlige måten". Hvorfor? Jo, som nevnt lengre opp, det er ofte en masse smuss og dritt i skrogsammenføyningen. Dette vil gjøre at festeevnen til det du kliner på innenfra blir deretter. Varmepistol for å få på lista igjen tror jeg du kan glemme. Skaff deg utstyret jeg har nevnt i innlegget mitt, noen venner til å hjelpe til, og det er ingen stor sak å legge på igjen lista. Husk å gjøre rent skikkelig i skrogsammenføyningen når du først har det fra hverandre. Fjern alle rester av gammel tetting, gjør ordentlig rent med f.eks. tannbørste og egnet middel, slik at du får bra feste for det nye tettemiddlet. Lykke til! Ta gjerne bilder underveis og legg ut.

Ta av fenderlista og arbeid fra utsiden.Jeg ville tatt en slipemaskin,liten vinkelsliper el. med ei tynn slipesive og slipe bort gammel guffe. Støvsug skikkelig og rens deretter med aceton. Bruk sikaflex til tettingen igjen. Se produktblad fra produsent evt. forhør deg hos en fargehandel etc. Fenderlista kan varmes opp i vann og monteres med letthet da av 2-3 personer.

Svært vanlig Draco-feil, desverre. Ja, det er bak fenderlisten. Det forsto jeg først etter å ha tettet alle vinduene...... Ta av fenderlisten, skrap rent/bort mest mulig av den gamle kitten, legg i Sikaflex og skjær til tynne plaststrimler som du legger over. Fenderlist settes vel best på med alle de gode råd som har vært i denne tråden samtidig; Gode venner, varmt vann, varmt vær/sol, og varmepistol som ikke må holdes for nære. Det er mye dritt under lista, så tålmodighet kreves!

Redigert av dracoboy (see edit history)
  • 1 år senere...

Slik gjorde vi det (skulle svart for lenge siden men....)

FØR vi tok av listen satte vi tusjmerker på skroget omtrent ved hver meter, på undersiden av fenderlisten ripet vi inn ved merkene med en tynn nål, merkene ble satt litt tettere ved "hjørnene". På den måten hadde vi full kontroll på hvor mye listen skulle strekkes når den skulle på igjen.

Listen av, rense gammel silikon (og møkk) i skrogsammenføyningen. TIPS: Jeg satte et vippesagblad fast i en wisegrip tang, dette var et fantastisk verktøy til å skrape ut med. Ny sikaflex og så skulle fendrelisten på igjen.

På tross av alle tips og råd måtte vi jo prøve med varmepistol... To mann med hver sin varmepistol varmet et par meter om gangen, mens en mann holdt listen "stram". Listen smatt på plass som bare det, og pga merkene hadde vi hele tiden full kontroll på strammingen. Vi brukte ikke mer enn 30 min å få på plass listen med varmepistolene. Jeg hadde mine tvil, men dette var en kjempeløsning. Bare det å finne frem en stor nok "gryte" til å varme vann/list i tar mye lenger tid enn det vi brukte for å få listen på.

Og ja, båten ble tett igjen!

Skulle noen trenge ytterligere tips / nærmere forklaring er det bare å ta kontakt

André

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...