Jump to content

Yamaha 5hk går ikke på tomgang

Cato S

Recommended Posts

Hei. Har renset forgasseren to ganger og satt på nytt filter. Koblet fra den interne tanken og satt på nye drivstoff slanger. Men likevel vil den ikke gå helt på tomgang eller på sakte gass. Då bare kveles den. Går helt greit på fullt, men sliter med en gang jeg sakker helt ned eller tar den på tomgang. Har også oppjustert tomgang skruen. Hva kan jeg gjøre?

Kan være høyde på flottør som er litt for lav. Da klarer ikke forgasser å suge bensin i tomgangsdyse. Du kan prøve å justere hengslen for flottør litt opp, og se om bedring.

Har du prøvd å justere på blandingsskrue? Denne skal skrues helt inn, og så teller du 1 1/2 - 1 3/4 omdreininger ut. Hør etter når motor går lettest og penest rundt dette (+/- 1/4 omdreining). Så stiller du tomgang igjen etterpå (på varm motor).

Regner med du har hatt av flottørhuset når du har gjort forgasser rein? Hvis ikke får du bra tilkomst til tomgangs- og hoveddyse når du snur forgasser opp ned og skrur av flottørhuset. Skrur du ut dyser og legger disse en stund i et bad av forgasser-rens / rødsprit / avfetting, og så blåser ut med trykkluftpistol bør det gjøre susen. Blås samtidig ut av alle små luftkanaler du ser i forgasseren på denne siden. Spray helst godt med forgasser-rens og lå stå og virke en stund før du blåser ut av.

Og gi forsiktig en liten bøy på hengsle til flottør, ikke overdriv. Bensinnivået skal bare økes litt.

Når jeg har problemer med mine jollemotorer har det som regel hatt med vann å gjøre. Jeg pleier da å finne frem til dyseskrua i forgasseren (den med masse hull i) og så stikke opp alle hullene med ei synål. Ikke glem å stikke opp selve hovedhullet gjennom skruen også. Når det er gjort får motoren bensin igjen :-)

Og ettersom jeg stadig har problemer med vann har jeg installert en vannutskiller på bensintilførselsslangen.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Det som nok skjer når disse småmotorene ikke vil gå på tomgang er at noen små passasjer til tomgangsdysa gror igjen, disse ser ut til å være vanskelig å få blåst rene.

Tilsvarende Ultralydvasker som den jeg brukte fås på biltema til en tusenlapp.

Dyserøret fullt av hull heter emulsjonstube :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det eg gjorde var å telle antall turn til den gikk av. Blanding skruen, hva gjør den?

gikk av, som gikk i stykker - eller ble skrudd helt ut?

Den finjusterer luften til tomgangsdysa, slik at man får rett blandingsforhold på lave turtall.

Forgasseren er nå tildels full av bensin, aldri hørt at det skulle være et problem at det ikke ble tørt. Men andre løsemidler ville jeg vært forsiktig med da de kan være skadelig for tetninger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...