Cato S Startet 3.August.2014 Link til dette innlegget Startet 3.August.2014 Hei. Har renset forgasseren to ganger og satt på nytt filter. Koblet fra den interne tanken og satt på nye drivstoff slanger. Men likevel vil den ikke gå helt på tomgang eller på sakte gass. Då bare kveles den. Går helt greit på fullt, men sliter med en gang jeg sakker helt ned eller tar den på tomgang. Har også oppjustert tomgang skruen. Hva kan jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 (redigert) Du har bare en ting gjøre. Ta forgasseren gang til. Du må ha trykkluft. Helt sikkert tilstoppet kanal eller dyse. Smaapala Redigert 3.August.2014 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Ja, skal prøve igjen. Har prøvd med trykkluft. Men må jo forsøke igjen. Verkstedene tar jo svin betalt. Hva koster en ny forgasser då? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Kan være høyde på flottør som er litt for lav. Da klarer ikke forgasser å suge bensin i tomgangsdyse. Du kan prøve å justere hengslen for flottør litt opp, og se om bedring. Har du prøvd å justere på blandingsskrue? Denne skal skrues helt inn, og så teller du 1 1/2 - 1 3/4 omdreininger ut. Hør etter når motor går lettest og penest rundt dette (+/- 1/4 omdreining). Så stiller du tomgang igjen etterpå (på varm motor). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Hadde samme problem på en 4hk. Prøvde gjentatte rensingen men det som tilslutt fungerte var rens i ultralydbad Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cato S Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Skal prøve å demontere forgasseren og koke den i 15 minutter. Har ikke ultralydbad. Kordan ser den flottøren ut? Og hvordan justerer jeg hengselen? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Flottøren er merket med nr 11 på tegning over. Henger i et lite ledd, som du kan bøye litt opp. Sikkert lurt å løsne "splint" som holder flottøren, og bruke en liten tang til å gi hengsle en liten bøy opp. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Glimrende. Skal prøve dette i morgen. :) håper det ordner seg. Er mektig lei av å kjøre rundt som en idiot i full fart inn der jeg skal legge til kai, og så kaste den i revers for å ikke krasje. Finnes det noen stefer der man kan leie et ultralydbad? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Regner med du har hatt av flottørhuset når du har gjort forgasser rein? Hvis ikke får du bra tilkomst til tomgangs- og hoveddyse når du snur forgasser opp ned og skrur av flottørhuset. Skrur du ut dyser og legger disse en stund i et bad av forgasser-rens / rødsprit / avfetting, og så blåser ut med trykkluftpistol bør det gjøre susen. Blås samtidig ut av alle små luftkanaler du ser i forgasseren på denne siden. Spray helst godt med forgasser-rens og lå stå og virke en stund før du blåser ut av. Og gi forsiktig en liten bøy på hengsle til flottør, ikke overdriv. Bensinnivået skal bare økes litt. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Funker det med lynol? Eller det for sterkt? Eg tar å demonterer hele forgasseren og koker det litt, deretter bader jeg alt i lynol eller rødsprit en times tid. Har ikke forgasserrens. Så blåser jeg med trykkluft. Skal prøve å bøye litt på hengsle til flottør. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Tror jeg ville droppet å koke forgasser (?) Aldri hørt noen som har gjort dette. Bruk rødsprit / bremserens eller annet, lynol er kanskje for tøft for pakninger / evt. o-ringer etc. Evt bensin hvis du ikke har annet for hånda. Ta noen bilder underveis, så du husker hvordan ting står montert sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Bensin har jeg. I en kanne. Kan jeg bruke å bade dette i bensin? Evt hvor lenge skal det stå? Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Når jeg har problemer med mine jollemotorer har det som regel hatt med vann å gjøre. Jeg pleier da å finne frem til dyseskrua i forgasseren (den med masse hull i) og så stikke opp alle hullene med ei synål. Ikke glem å stikke opp selve hovedhullet gjennom skruen også. Når det er gjort får motoren bensin igjen :-) Og ettersom jeg stadig har problemer med vann har jeg installert en vannutskiller på bensintilførselsslangen. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Søringen Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 "Turbåt" viser da til dyse merket med nr 13 tegning over. Sitter bak hoveddyse. Rengjort bensintank med ny bensin er alltid første skritt på veien for min del hvis unoter fra motor. Og tøm bensinfilter samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Det som nok skjer når disse småmotorene ikke vil gå på tomgang er at noen små passasjer til tomgangsdysa gror igjen, disse ser ut til å være vanskelig å få blåst rene. Tilsvarende Ultralydvasker som den jeg brukte fås på biltema til en tusenlapp. Dyserøret fullt av hull heter emulsjonstube :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cato S Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Jeg tømte all bensin i ekstern og intern tank. Skiftet filter. Koblet fra interne tanken og tok ny bensin i ekstern tank når jeg kjøpte motoren. Kjempe takknemlig med alle svar. Skal ta noe bilder og legge ut når jeg har skrudd litt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Nå har jeg skrudd fra hele forgasseren og lagt alle små deler i en bøtte. Skal legge forgasseren oppi også med bensin over natten. Det er to justerings skruer, den ene vet jeg er tomgang skruen. Den andre er jeg ikke sikker på. Skal jeg skru av disse også? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 den andre er blandingsskruen, om du skrur ut denne så må du først skru den inn til den bunner lett, og notere antall tørn. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cato S Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Det eg gjorde var å telle antall turn til den gikk av. Blanding skruen, hva gjør den? Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Har hørt man ikke bør legge forgasseren i noe væske. Fare for å ikke få det tørt igjen innv etter montering...er det veldig kritisk hvis jeg ikke får den helt tørr innv? Den bader i bensin over natten Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Det eg gjorde var å telle antall turn til den gikk av. Blanding skruen, hva gjør den? gikk av, som gikk i stykker - eller ble skrudd helt ut? Den finjusterer luften til tomgangsdysa, slik at man får rett blandingsforhold på lave turtall. Forgasseren er nå tildels full av bensin, aldri hørt at det skulle være et problem at det ikke ble tørt. Men andre løsemidler ville jeg vært forsiktig med da de kan være skadelig for tetninger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cato S Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Håper dette ordner problemet. Blir gal visst ikke. Båt senteret her skulle ha 800kr for en time. Men de mente det var nok til å fikse den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.