Cato S Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Høres jo ut som en ok løsning :). Men kjapt spørsmål. Den dysen med mangen hull i, skal den stå i en viss retning? Altså då mener jeg hullene. Skal se om jeg kan få til en ok løsning på filteret. Jobber hos Sandtorv Maskin service. Så har en del filter løsninger :) Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Har en ekstern tank på 12l. Men der er ikke noe rom nedi som den du har. Fikk bøyd litt på den flottøren også. Den helte litt ned, så jeg bøyde den slik at den ligger i plan med forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Å montere vannutskilleren på tanken er egentlig en dårlig løsning. Jeg hadde tenkt å skru den fast til hekkplata der motoren henger, men så har jo jeg en RIB og jeg manglet akkurat da borr for å lage skruehull i glassfiberskroget. Når det gjelder flottøren som du nå har bøyd, så er jeg ikke sikker på at det var noen lur idé. Flottøren skal vippe. Den regulerer mengen bensin i kammeret, som igjen regulerer bensinen inni alle andre deler av forgasseren. Hvis du har brukt håndmakt på denne for at den skal ligge i plan med forgasseren, tror jeg rett og slett du bør bestille en ny flottør. Du kan selvsagt prøve å bøye den tilbake igjen - til der du tror den var opprinnelig. Er du heldig så får du den til å funke igjen! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Cato S Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Såpass ja, tok den veldig forsiktig, bøyde bare litt på hengselt. Jeg så en video på youtube, der det var en som sa den skulle ligge i plan. Viss den ikke gjorde det, kunne en bøye den i plan. Jeg har ikke prøvd motoren enda, tenkte jeg skulle gjøre det i morgen eller fredag. Ang vinter lagring. Bør en kjøre motoren i ferskvann noen minutter for så å lagre den? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Flottøren skal ligge ca i plan når det er bensin i kammeret som flyter denne opp. Hvis du har bøyd den opp slik at flottør ligger i plan når den ikke løftes av bensinnivå, vil nål som regulerer tilstrømming av bensin stå i konstant stengt posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Da skal jeg ta og bøye flottøren ned igjen der den var. Men hullene på dysen, skal de stå i noe spesiell retning når jeg skrur fast? Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hvis du søker 'clean a carburator on outboard engine' så trykker du på den som heter "how to clean and rebuild a carb. " varer i 16.32 minutter. Ca på 6.30 minutter nevner han det med flottøren. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Men hullene på dysen, skal de stå i noe spesiell retning når jeg skrur fast? Nei, bare skru inn dysen igjen, til den "bunner". Det viktigste er at du med det blotte øye kan se gjennom alle hullene, både på tvers og langsgående i hele dyseskruens lengde. Se ill. under. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Cato S Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Akkurat. Det var det jeg tenkte. Fikk beskjed i dag at den måtte skrues i en viss posisjon. Men synes det virket spesielt. Har da skrudd den til den bunner og er fast. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 (redigert) Hvis du søker 'clean a carburator on outboard engine' så trykker du på den som heter "how to clean and rebuild a carb. " varer i 16.32 minutter. Ca på 6.30 minutter nevner han det med flottøren. Aha. Bra video! Fra ca 12:30 setter han flottøren inn igjen og forsøker å få den i vater med forgasseren. Ser bra ut dette, jeg misforstod deg og trodde du mente at du hadde rettet ut fjærbladet slik at den ikke vinklet nedover ved fullt bensinkammer. Det har du altså ikke gjort, så da skal alt være veldig bra :-) Litt senere: Nei, nå har jeg ombestemt meg. Jeg synes ikke videoen var noe bra likevel. For det første tar han ikke ut selve dysa med alle hullene. Det er dumt for det er nettopp der hull ofte blir blokkert. Nå bruker han jo luft for å rense, så det går sikkert bra, men videoen hadde vært mer informativ om han også skrudde ut og viste dysa. Dessuten snakker han om de tre "sølvlokkene" som han bare sier at bør tas av hver gang en renser forgasseren, men som han ikke renser selv?!? Personlig har jeg aldri fjernet disse sølvlokkene. Fordi jeg ikke har visst hvordan jeg skal få dem hverken av eller på igjen etterpå... Redigert 6.August.2014 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Søringen Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Aha. Bra video! Fra ca 12:30 setter han flottøren inn igjen og forsøker å få den i vater med forgasseren. Ser bra ut dette, jeg misforstod deg og trodde du mente at du hadde rettet ut fjærbladet slik at den ikke vinklet nedover ved fullt bensinkammer. Det har du altså ikke gjort, så da skal alt være veldig bra :-) Regner med du mener "vinklet nedover ved tomt bensinkammer". Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Da er vi på samme bølgelengde :) det er en annen video som jeg synes er bra. Den heter: Yamaha Carburator Detailed Cleaning. Varer i 5.55 minutter. Er enig med deg a han bruker ikke noe trykkluft i videoen. Men men...får se hvordan det går med min motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ja, hold ut! Er gøy hvis du får den til på egenhånd, og du lærer masse av å prøve! Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Regner med du mener "vinklet nedover ved tomt bensinkammer". Takk for korreksen, selvsagt er det det jeg mener :-) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Cato S Svart 7.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Ja, har lært en god del allerede. :) Har skrudd litt på den da..men det er det med finjusteringen jeg slite litt med. Men skal klare å finne ut av det. Guttungen har så lyst å trekke krabbeteine :) Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Da har jeg fått start på den og tror den går greit. Har forsøkt å stille på blandingsskruen og tomgangsskruen. Blandingsskruen har jeg skrudd helt inn og skrudd ut ca tre omdreininger. Det virket som om jo lenger inn jeg skrudde blandingsskruen, ble det høyere turtall. Så måtte hele tiden skru ut tomgangsskruen. Men det virker som den går greit. Røykte noe voldsomt da...og bråkte. Men det kan vel skyldes at jeg ikke hadde lokket på. Skal teste den litt i morgen, og prøve å få en som har litt peiling til å komme å fin justere den litt. :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Flott Lokket demper veldig mye lyd, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Ja, helt fantastisk. :) etter en god del timer skruing og frustrasjon. Hehe...håper bare på at det holder nå. At det er og blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Hadde den i gang i dag, og den startet på andre drag. Og den gikk egentlig ganske greit. Den gikk lenge på tomgang og faktisk gikk den når jeg hadde gassen helt på sakte. :) :) skal se om jeg får satt den på båten i morgen kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Du verden, så moro! Herlig når "slitet" betaler seg. Røyken kommer nok kun av litt ekstra olje i bensinen. Det gjør ingen ting, så vidt meg bekjent. Gratulerer med et godt utført håndarbeide! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Cato S Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Takker. Må si at dere har vært til stor hjelp. :) utrolig kjekt med tips fra folk med kunnskap om slikt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Hvordan vet jeg om jeg må bytte impeller? Da tenker jeg på symptomer på at den bør byttes... Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Hva heter den wire som e på gass hendelen og går til forgasseren? Det er en sånn låse "klump" på hendel siden som går inni et spor Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 gasskabel - eller "throttle cable assy" i delelista http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1990/4LD/CONTROL%20ENGINE/parts.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.