Jump to content

Yamaha 5hk går ikke på tomgang

Cato S

Recommended Posts

Har du sjekket om du har gnist på pluggen? Skru ut tennpluggen og hold den mot jord/motorgodset, se om du ser en tydelig gnist når du drar?

Hvis gnisten er i orden, er det mangel på bensin. Da må du bare dra litt til.

Forresten er ikke et bensinbad noen løsning på å rense forgasseren. Bensinen vil ikke løse opp vannbasert slagg i små hull i gasseren. Du bør i tillegg bruke synål og stikke opp alle hull i dyseskruen (fig 13 på tegningen). Har du stikket opp alle disse hullene, også det langsgående/gjennomborende?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Hvordan så skruen du ser midt i bildet i post #17 (midt i flottørkammeret) ut når du skrudde den ut? Så den fin og flott og ut, uten "slagg" i noen av hullene?

En annen sak: Det kan være verdt et forsøk å skru blandingsskruen mye lenger ut også, ikke bare "standarden" 1,5 omdreining. Prøv å gi den et par-tre hele omdreinger til og se om det hjelper. Du kan skru den nesten helt ut. Det skader ikke noe som helst å prøve.

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

En annen sak: Det kan være verdt et forsøk å skru blandingsskruen mye lenger ut også, ikke bare "standarden" 1,5 omdreining. Prøv å gi den et par-tre hele omdreinger til og se om det hjelper. Du kan skru den nesten helt ut. Det skader ikke noe som helst å prøve.

oppgitt innstilling er ofte bare en grunninnstilling. men sjelden nødvendig å skru mer enn +- 1/2 omdreining. må man skru flere omdreininger ut så er tomgangsdysa for stor eller noe annet galt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

17? Har skrudd ut nr 13 igjen og skal prøve å rengjøre den igjen. Men 15 får jeg ikke ut. Er ikke noe steder å løsne denne...

Jeg mener bildet i innlegg/post nummer 17, altså, i denne tråden. Jeg mener ikke forgasserdel nr 17 i post nummer 7...

Forgasserdel nr 15 bør du absolutt få ut. Det er jo flottørnåla. Den skal sitte løst og det ser ut som du har fått fjernet denne, ref. bildet i innlegg/post nr 17.

Skruen nr 13 (den som du ser montert nede i et "rør" midt i bildet i post nr 17) skal ut, ja, og både tverrgående og langsgående hull skal stakes opp med en synål.

ok. Skal forsøke seinere i ettermiddag og få den til å gå. Kan justere på blandingsskruen en del mer ut enn jeg hadde og på tomgangsskruen. Men er det en dyse denne som er rett ved siden av 13? Er bare en prikk som synes. Får ikke skrudd den på noen måte?

Vet ikke helt va den "prikken" er for noe, jeg heller. Jeg har i hvert fall aldri selv har måttet gjøre noe med denne. For meg har det, nesten alltid, vært et eller flere av hullene i skrue nr 17 som har gått tett. Alltid pga vannperler som skaper "slagg" i forgasseren. I år har jeg installert en vannutskiller på bensinledningen, så får se om ev. fremtidige problemer kan unngås med det...

For meg har det, nesten alltid, vært et eller flere av hullene i skrue nr 17 som har gått tett. Alltid pga vannperler som skaper "slagg" i forgasseren. I år har jeg installert en vannutskiller på bensinledningen, så får se om ev. fremtidige problemer kan unngås med det...

det bør iallefall hjelpe godt på med eksternt filter.

En annen ting som lager trøbbel på motorer som blir lite brukt er at bensin blir stående , de mest flyktige bestanddelene dunster vekk, og det blir liggende igjen avleiringer som minner mest om harpiks

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ekstern filter, tenker du på vannutskiller filter, eller bare et bensin filer på slangen?

Det er noe slit dette med disse avleiringene...alt som setter seg og tetter.

Jeg har installert en vannutskiller jeg tilfeldigvis kom borti på en Volvo Pentra marina i sommer (Kragerø). Legger ved et bilde og et par lenker.

bilde

http://www.boats-parts.co.uk/yamaha-outboard-motor-water-separator-p-1349.html

http://www.solentyamaha.com/store/yamaha-outboard-parts-1/yamaha-fuel-accessories/yamaha-2fs08.html

Det finnes mange valgmuligheter. Maritim har også en del å velge mellom, se her:

http://www.maritim.no/?enc=%99&page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=vannutskiller

En annen ting som lager trøbbel på motorer som blir lite brukt er at bensin blir stående , de mest flyktige bestanddelene dunster vekk, og det blir liggende igjen avleiringer som minner mest om harpiks

Helt enig. Og, dette er ikke noe en bare sier. Nesten alle problemer med slite småmotorer skyldes vann og avleiringer som et produkt av f.eks. kondens og kjemiske prosesser som jeg ikke har greie på - men, de skjer ;-)

Får dette plass inni motoren då?

Dette spørsmålet klødde også jeg meg i hodet over. Jeg har separat tank, så jeg monterte til slutt vannutskilleren direkte på bensinslangen. Jeg tydde til slutt til kreativiteten. Poenget er vel at vannutskilleren monteres loddrett. En kan skru fast vannutskilleren på hekkplata i båten, eller en kan feste den til selve bensintanken (på en eller annen måte). Jeg var desperat og har en løs bensintank med en uthulning på midten (som på denne: http://stokken.mamutweb.com/Resource/File/720/475_Bensintank_30_liter_thumb.JPG), så jeg stakk bare filteret ned i dette hullet. En lite permanent løsning, men når fanden spiser fluer osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...