Jump to content

Ny og større båt til neste år - synspunkter?

Christian V

Recommended Posts

Hei,

Familien blir stadig mer glad i båtlivet, til min store tilfredsstillelse.

Foreløpig ser det ut til at vi har bestemt oss for en Rodmann 44. Dessverre finnes det ikke så mange av disse til salgs (ennå), og jeg vil gjerne styre unna IPS. Dette innebærer at vi må gå for Rodmann rundt 2003-2005.

Ellers har jeg vært fascinert over sene 90-modeller Princess, liker designet. Fant denne på finn.no, og den ser jo fin ut.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48864342&searchclickthrough=true

Synspunkter?

Veldig flott båt. Personlig har jeg litt "høydeskrekk" når det gjelder båt. Vil ikke ha flybridge pga de begrensninger det gir mht seilingshøyde, men det er en personlig greie. :smiley: Ser ut som om denne mangler ankervinsj akter, noe som er et "must" i våre farvann. Selv om båten ligger i Danmark så bør du undersøke om den har septiktanker. Mange båter som har gått i England/Irland har ikke det.

Veldig flott båt. Personlig har jeg litt "høydeskrekk" når det gjelder båt. Vil ikke ha flybridge pga de begrensninger det gir mht seilingshøyde, men det er en personlig greie. :smiley: Ser ut som om denne mangler ankervinsj akter, noe som er et "must" i våre farvann. Selv om båten ligger i Danmark så bør du undersøke om den har septiktanker. Mange båter som har gått i England/Irland har ikke det.

Iflg den danske siden er følgende beskrevet: " Jabsco med holding tank". Holdingtank = septikktank?

Dette er jo stort sett lik min. Det er mange flotte egenskaper i disse båtene. Gode i sjøen. Tunge.. å kjempegod plass

Vanvittig flotte båter som ble heftig diskutert i sommer da en i reisefølget sterkt vurderer en slik båt. Var også innom en helt tilfeldig i Kr.sand i sommer på befaring (ikke for salg, så nøytral person oppi det hele).

Det som vi bl.a stusser litt på er at denne faktisk er ganske LETT i forhold til andre båter på 48 fot med sine 12500kg.....

Hjelper jo godt på når vi tenker dieselforbruk :smiley:

Har heller ikke inntrykk av at disse danskene er gode selgere. Jeg fikk svar etter en tid og de henviste bare til deres egen hjemmeside. Har ikke hørt noe etter det (snart 6 uker siden)........ Men, båten kan absolutt være bra for det. Ser ikke ut til at passarellen er uttrekkbar om det betyr noe for deg. En uttrekkbar letter arbeidet med jolle opp og ned på badeplattformen.

Så spørs det om båten er like godt tatt vare på teknisk som på det som synes på overflaten....

Det som vi bl.a stusser litt på er at denne faktisk er ganske LETT i forhold til andre båter på 48 fot med sine 12500kg.....

Hjelper jo godt på når vi tenker dieselforbruk :smiley:

Ta disse vektanslagene med ei klype salt. 12,5 tonn stemmer nok ikke. Jeg vil tro nærmere 16 tonn. Min egen 43 foter er oppgitt til 12,2 tonn, men veier i realiteten 14,5. Min forrige P35 var oppgitt fra fabrikken til å veie 6,3 så vidt jeg husker. Veide 8,5 i krana.

Dieselforbruket har lite med vekt å gjøre. Det som avgjør er hvor fort du går.

I ferien gikk vi 376Nm fra topping på Hærføl. Toppet tankene igjen når vi var hjemme og fylte da 897 liter, hvilket vil si 2,38l/Nm. I dette ligger at vi stort sett gikk i 6-7kn, og gjerne på èn maskin. Unntaket var et strekk på 1,5 time mellom Smøgen og Læsø, og strekket fra Læsø til Vinga ved G`borg hvor vi gikk i 25 kn. I dette ligger også forbruket fra agregatkjøring i ca 10 timer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...