Jump to content

Hva er påbudt og forbudt i båt?

Ulk Boble

Recommended Posts

De siste dagene har jeg lagt merke til at politibåten har sust mye frem og tilbake, mens jeg har vært ute og fisket. Ganske stilig fartsmaskin de har fått seg. Tror neppe det hadde blitt noen spennende jakt hvis jeg la på flukt i snekken min, hehe. :) Men fra spøk til alvor: Jeg begynte å tenke på om alt var som det skulle i båten, i forhold til lovens krav. Jeg vet jo at det er påbudt med lanterner og redningsvest, men er det andre ting som er påbudt? Og er det ting som er strengt forbudt å ha i båten? Liker tanken på at alt er på stell. :)

Hei,

Det er ganske greit egentlig.

Du bør ha redningsvester til alle ombord og de bør brukes av alle.

Båten bør selvsagt være i høvelig god stand :-) spesielt hvis barn er med.

Alkohol bør man være forsiktig med, nytes helst ved stilleligge eller på land ( utroli viktig denne syns jeg )

En gummibåt kan både være morsomt men også en sikkerhet ved uforutsatte problemer.

Ta en sjekk på båten før tur, å gå tom for drivstoff er ikke noe kjekt.

Ha alltid 1-2 telefoner med nok batteristrøm.

Gå gjerne sammen med andre båter på lengre strekk.

Husk at er du en fornuftig kar vil du sjelden ha store problemet i båtlivet :-)

Redigert av Janoho (see edit history)

Den forsvant med AG3-reglene dessverre. :)

Det er forøvrig forbudt å jakte fra motorbåt nærmere enn 2 kilometer fra land, øy, holme eller skjær, dette gjelder uansett om motoren benyttes eller ikke.

Det er ikke lov å oppbevare våpen i båten når du ikke selv er med, og disse brukes til jakt eller transporteres til jakt.

Det er påbudt med egnet flyteutstyr til alle om bord, og dette skal oppbevares lett tilgjengelig, være godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet, typegodkjent i henhold til Sjøsikkerhetskonvensjonen, eller produsert og varedeklarert av produsent eller importør etter anerkjente normer fastsatt i samsvar med CEN eller NS/ISO-standard.

Flyteutstyret skal være varig merket, slik at godkjenningen, typegodkjenningen eller varedeklarasjonen vises på flyteutstyret.

Det er påbudt for ethvert fartøy å alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.
Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.
Det er påbudt å føre gjeldende lanterner eller signalfigurer som passer til situasjonen, båter over 12 meter skal ha fløyte, mens båter over 20 meter skal ha klokke eller lignende, fartøy over 100 meter skal ha gongong "hvis klang eller tone ikke kan forveksles med klokkens" osv.
Ethvert dekket fartøy er pålagt å ha en kopi av sjøveisreglene om bord.

Lanterner er påbudt i alle båter over en viss størrelse antall meter, tror det er 4 eller 5 meter? De skriver kun "mindre båter" på politiet.no. De må ha lys som vises i 360 grader. De må uansett sørge for å bli sett.

Men husk: hvilken som helst båt kan få problemer og bli mørklagt. Det lå man alltid ta høyde for.

Lingefan

Det er kun lov å fiske med maksimalt to fiskestenger etter anadrome arter fra båt, og jeg mener å huske at 8 stenger er maksimalt for andre arter.

Det er kun lov å sette maks 210 meter med garn, maks 20 teiner eller ruser (10 for hummer), 300 angler, og maks en dorg per båt.

Trål, snurrevad eller not er ulovlig å bruke for fritidsbåter.

Reglene for lanterneføring finnes i Sjøveisreglene, er litt for omfattende til at gidder å poste alt her, men alle fartøy skal føre lanterner fra solnedgang til soloppgang, det er regel 46 som gjelder for små fartøy

Regel 46. Lanterner på små fartøy
(a) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan når det ikke har mast, vise den lanternen som er foreskrevet i regel 23 (a) i, jfr. avsnitt 2 © i vedlegg I til disse reglene, i en mindre høyde enn 2,5 meter over rekken, men ikke lavere enn 1 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen.
(b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde, kan dog vise den nevnte lanternen lavere dersom forholdene gjør det nødvendig, men ikke lavere enn 0,5 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen.

Redigert av adeneo (see edit history)

Snurrevad og et eller annet "på stampen" var vel daglig på fiskerimeldingene på NRK for ikke SÅÅ lenge siden.

Her er en fiskerimelding fra 1975; http://www.frankburmo.com/nrk/rss/visHtml.php?Id=770 scroll ned til:

1975 1975: Melding om fisket -

Savner mye fra den tiden utenom Janitsjartimen på Søndag ettermiddag?

Trafikk og snikksnakk med Oddvar Folkestad, Elg Elgesem og Fenger Grønn med et par Tangoer innimellom var ok.

Klassiske perler (om jeg husker riktig) som kom senere kunne jeg gjerne avstå.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Det er forbudt å ikke melde eller rapportere om følgende :

• Alvorlig ulykke, sjøulykke og svært alvorlig sjøulykke, herunder arbeidsulykke selv om tilfellet ikke er å anse som sjøulykke
  • Grunnstøting og kollisjon, selv om tilfellet ikke er å anse som sjøulykke eller alvorlig ulykke
  • Utslipp eller fare for utslipp av farlige eller forurensende stoffer, selv om tilfellet ikke er å anse som sjøulykke
  • Sabotasje, piratvirksomhet eller andre alvorlige anslag mot skipet eller ombordværende eller forsøk på slike angrep eller anslag, selv om tilfellet ikke er å anse som en sjøulykke
Dersom det er behov for assistanse skal meldingen gis til hovedredningssentralene eller kystradiostasjon.

Dersom det ikke er behov for assistanse gis meldingen til Sjøfartsdirektoratet.

Fritidsbåter kan i stedet for å varsle instansene som nevnt i første ledd, gi melding til politiet.

En skipsfører som er i ferd med, eller blir anmodet om å yte bistand til, eller berge et skip som er innblandet i en hendelse som nevnt i første ledd bokstav a og b, samt syvende ledd, skal uten opphold melde fra om enkeltheten i den aksjon som er planlagt eller utført.

Det er forbudt å slippe ut kloakk, vaskevann og lignende i vassdrag.

Det er forbudt å slippe ut kloakk i norsk sjøområde nærmere enn 300 meter fra fastland og øyer.

Forbudet gjelder ikke for skip og flyttbare innretninger som bruker kloakkrenseanlegg som oppfyller kravene i MARPOL regel IV/9.1.

Dersom en person som har rett til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre fritidsbåt, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt for en bestemt tid, hvis hensynet til sjøsikkerheten, miljøet eller allmenne hensyn ellers krever det.

Den siste der står i Småbåtloven, og kan kanskje være litt lei, da den er helt åpen for tolkning, og man har i utgangspunktet kun lov til å føre fritidsbåt på Politimesterens nåde, ref. de som har mistet føreretten på bil for å ikke være "edruelige" osv.

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg har oppdatert http://www.baatwiki.no/wiki/Liste_over_sikkerhetsutstyr til å være klarere på hva slags utstyr som faktisk er påbudt.

Jeg mangler lovreferanse på vestpåbudet, noen som kan grave opp den?

Ellers finner jeg det ikke eksplisitt nedtegnet i lovverket at båter må være forskriftsmessig utrustet med lanterner når det er dagslys. Lovverket sier imidlertid "Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt". Merk - "hvis de føres" - skal det tolkes dithen at det er lov å ferdes med en båt som ikke er utrustet med lanterner, og at man ikke trenger bruke lanterner under nedsatt sikt dersom man ikke har lanterner? I midnattsolsesongen trenger man altså ikke fikse lanterner ... det praktiserte jeg da jeg bodde nordpå ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Og når en har kontroll på lovene så kan en begynne å lese forsikringsvilkårene.

Ble litt overrasket over at en må være rusfri.

Er nok en del som satser på 0,8 etter loven men samtidig spiller lotto med båtens forsikringsverdi. For å ikke snakke om andres båter osv om de er i halvfylla og dermed har sagt fra seg avtalen med forsikringa og kræsjer i din båt..

Rus på sjøen er kanskje lov men kan bli fryktelig dyrt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...