tobixen Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Takk. Jeg har en del seilervester og færre redningsvester, og har alltid vært i tvil om det er "godt nok" at alle ombord har en eller annen form for vest dersom jeg skulle ha med mange gjester og det skulle bli kontroll, eller om det faktisk er nødvendig med redningsvester til alle. Såvidt jeg leser forskriften holder det at vestene er godkjente og er tydelig merket, ikke nødvendigvis at de er godkjente for det farvannet båten ferdes i. Eller er jeg på villspor? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sone II Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Takk. Jeg har en del seilervester og færre redningsvester, og har alltid vært i tvil om det er "godt nok" at alle ombord har en eller annen form for vest dersom jeg skulle ha med mange gjester og det skulle bli kontroll, eller om det faktisk er nødvendig med redningsvester til alle. Såvidt jeg leser forskriften holder det at vestene er godkjente og er tydelig merket, ikke nødvendigvis at de er godkjente for det farvannet båten ferdes i. Eller er jeg på villspor? Jeg synes dette heftet s. 4 - 6 fra sjøfartsdirektoratet gir en god indikasjon på hva som er egnet etter forskjellige bruksbehov. http://www.sjofartsdir.no/Upload/Vis%20Sjøvett/PDF%60er/2012Temahefte%202.pdf Har du f.eks. småbarn med på turen, tror jeg neppe du slipper unna hvis du bare har "voksenvester" og ikke har egnet flyteutstyr til barna. (Men om dette praktiseres strengt tør jeg ikke uttale meg om). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 En ting er hva som er "egnet", en annen ting er hva som er lovhjemlet. Man kan ikke få bot såfremt lovhjemmelen ikke er der, og jeg tolker forskriftene dithen at man ikke kan få bot for å bare ha seilervester ombord selv om man seiler offshore. Menja, jeg har hørt rykter om folk som har fått bot fordi påtrykt størrelse på flyteplaggene ikke var i samsvar med vekt på personene ombord i båten - og da var det snakk om "voksenvest" til voksne folk! Jeg føler meg temmelig trygg på at vi både de-facto og de-jure har nok vester ombord. Da vi var seks voksne og seks barn ombord for en stund tilbake var det omtrent ikke noe problem å finne frem en vest per person - det var kanskje noen som var litt i grenseland mtp egenvekt og vektklassifisering på vesten, og det var ikke redningsvester til alle - men nå holdt vi oss jo stort sett innaskjærs, de aller fleste ombord kunne svømme, det var badetemperaturer i vannet (det ble en del stopp av typen ankre opp, hoppe i havet, dra videre), og vi hadde to gummijoller og redningsflåte, VHF, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alidal Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Kanskje vi skulle innføre forbud mot å falle overbord? Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Takker for lærdom :) Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 En ting er hva som er "egnet", en annen ting er hva som er lovhjemlet. Man kan ikke få bot såfremt lovhjemmelen ikke er der. Lovhjemmelen er jo nettopp at man skal ha egnet flyteutstyr til alle ombord. Altså ikke noe motsetningsforhold. En kan godt argumentere for at seilervester ikke er egnet for offshore seilas, men så er de også minst like lite egnet (til å redde livet ditt) hvis du faller uti kustnært farvann når sjøtemperaturen er -2 °C. Om regelverket skulle forstås slik at det stilles forskjellige krav til egnethet basert på farvannenes klassifisering, er det grunn til å tro at dette ville vært regulert i forskrift. Eller i det minste som et rundskriv fra sjøfartsmyndighetene. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Akkurat når det gjelder sikkerhet om bord, så synes jeg man skal gå for den beste kvaliteten, og ikke nødvendigvis hva som er godkjent osv. Sikkert ikke fett å synke med en cowboy-vest på seg heller. :) Man kan absolutt ha det moro til sjøs, men med utgangspunkt i respekt for sjøen, tenker jeg. Jeg elsker å hoppe fra taket på tresnekken og ut i byfjorden. Har gjort det noen ganger denne sommeren. Så, mens jeg var ute og svømte, oppdaget jeg en liten fisk. Jeg tenkte: "Hey, proteiner på kjøpet!" og forsøkte å spise den. Dette endte opp med at jeg endte opp i en annen båt. En fiskebåt. Skikkelig lærdom altså. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.