Jump to content

Når uhellet er ute

Ulk Boble

Recommended Posts

Jeg har et par spørsmål om hvem og hvilke instanser man skal ringe til, dersom man er uheldig. Ofte føler jeg meg en anelse "sårbar", da jeg vet at dersom jeg får motorstopp, så har jeg sannsynligvis ikke kunnskap nok til å fikse problemet, og hvis jeg er langt fra land, er det jo greit å vite hvor man skal ringe, dersom man har behov for å bli slept i land. Jeg ser jo at RS driver og sleper båter, og jeg har sett at Kjølen ( politiet ) har slept båter. Jeg har også fått oppgitt at jeg skal ringe 120, og evt 113. Etter hvert blir det greit å vite med sikkerhet.

Så kommer et lite utspring fra første spørsmål, og det er selve problemet med motoren. Jeg har da en Sabb Diesel, og vet jo at dette er en gammel klassiker. Så hvis jeg trenger å få den fikset på verksted, er det mange av dem? Jeg bor i Hordaland, for ordens skyld.

tlf 120 til Maretim Kystradio, kan vere svert fornuftig å lagre på telefonen, De vil formidle og koordenere en eventuell assistanse, er du uheldig.

Sabb er en motor, håper eg. de fleste verksteder kan skru på. Meiner det er Frydenbø som har det største delelagert.

Her finner du muligens hanbok til motoren http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?zone=10&MenuNode=634988633108996250

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Guest Avmønstret#

Jeg har ofte lurt på om båtforsikringen dekker noe av kostnadene ved slepehjelp. Noen som vet?

Kommer an på hvilken forsikring og selskapet du velger.

Min forsikring i IF dekket noe tilsvarende Rs medlemskap, men ikke lagring med mast på land. Byttet til sparebank 1 men har ikke sjekket mtp berging. Er uansett Rs medlem så..

Guest Avmønstret#

Og med rett forsikring (feks Sparebank 1) får du 15% på medlemskap i RS og opptil 50% avslag om du trenger å ta båtførerprøven, så det er rabatter å hente om man velger rett.

Såvidt jeg kan begripe dekker min forsikring assistanse til havn om båten havarerer, pluss noe penger for avbrutt ferie, opphold og hjemmreise. Men har satt så høy egenandel at en god del av dette neppe kan brukes. Jeg har da toppforsikringa og mener den koster under 2000,- for en seilbåt på 31 fot fra 84 som typisk ligger på Finn.no for rundt 200K.

Siden det er aldersavkortninger tenker jeg på forsikringa som en form for "totalforsikring", og som noe en kan få bruk for om båten synker eller på annen måte blir totalvrak. Selv om "alt" er dekket så tror jeg ikke man får noe særlig igjen om noe ryker. Motor er som regel spesifikt nevnt og verdien er vel i praksis 0,- pga alder. Riggen er muligens dekket, men antar at seilene ikke er det.

... men antar at seilene ikke er det.

Det "vanlige" er at seilene er dekket men ikke ifm. skade som skyldes vind. Ihvertfall praktiseres det av If, og leste en gammel artikkel i seilmagasinet.com som antydet at de andre hadde lignende praksis, dvs, revner de som følge av slitasje eller feil trimming/bruk dekkes det ikke. Edit: og så er det en ganske kraftig avskrivning pr. år.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har sjekket mine vilkår. Seil dekkes ikke med mindre de tapes pga annen skade som dekkes. Riggen får jeg 40% for sånn ca etter at alder osv er trekt fra. Ny full rigg og seilføring vil vel egentlig fort nærme seg verdien av hele båten... så om jeg seiler masta av båten tipper jeg at jeg får et skambud på noe cash i hånda og kondemnert båt.

Berging må avtales med selskapet på forhånd, tipper RS er et greit alternativ for selskapet... må en tro da i det minste... IF hadde en mer åpen greie om så og så mange timer eller beløp eller noe.

Så jeg forventer ikke mye fra selskapet om jeg skulle få bruk for det en gang, godt det ikke koster så mye...

Vilkårene for erstating så ut til å være like for "minikasko" og "fullkasko". Fullkaskoen har en del dill ekstra men ikke bedre vilkår sånn generelt.

Det koster skjorta og ein halv arm å få slep på sjøen. Medlemsskap i RS gir 3 timer fri assistanse.

Ikke hvis du er så heldig å ha meg i nærheten. For snaue 2 uker siden kom det en anmodning fra Tjøme radio om å assistere en båt med motorstopp. Jeg var innen rekkevidde og tok med meg havaristen til hans hjemmehavn (ca. 2 timer). Uflaks nok å få motorstopp. Vi får da være litt snille med hverandre på sjøen.

Eivind

Har sjekket mine vilkår. Seil dekkes ikke med mindre de tapes pga annen skade som dekkes. Riggen får jeg 40% for sånn ca etter at alder osv er trekt fra. Ny full rigg og seilføring vil vel egentlig fort nærme seg verdien av hele båten... så om jeg seiler masta av båten tipper jeg at jeg får et skambud på noe cash i hånda og kondemnert båt..

Mao typisk norsk selskap som ikke ønsker kunder. Ofte koster det ikke mer å heller forsikre skikkelig og få igjen ny rigg osv og forsikringssum avtalt på forhånd istedet for skampris/markedspris satt altfor lavt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...