Jump to content

Johnsen 9,9 -96 mod totakt under vann, hva gjør jeg nå?

Dixie 2100

Recommended Posts

Det pleier å anbefales å legge den i ferskvann og deretter skylle den godt. Når den er ferdig skylt ville jeg tatt fra hverandre forgasseren og tømt den. Ta ut pluggene og spray fuktfordriver (CRC eller lignende) inn i sylindrene. Jeg ville så sprayet godt med fuktfordriver på alt av elektriske komponenter o.l. Dra rundt motoren noen ganger med pluggene ute og la den tørke over natten. Dagen etter ville jeg skrudd på forgasseren og plugger å prøvd å starte.

Som Kallethekid skriver, legg den helt nedsenket i ferskvann, gjerne et døgn eller mer. En fordel om du fyller på ekstra ferskvann underveis for å tynne ut saltet. Hvis det ikke passer å ta "sjauen" dagen etter er det bare å la motoren ligge nedsenket i ferskvannet. Så lenge det ikke kommer luft til har den det bedre slik.

Var med og startet opp en 9,9 som hadde ligget under vann noen timer. Først la vi den i en presenning (hadde ikke stor nok dunk) som vi hengte opp slik at det gikk å fylle den såpass opp med ferskvann at motoren ble dekket. Etter ca. et døgn var det opp med motoren, demontering av forgasseren og ut med pluggene. Lurt å ta bilder underveis når det gjelder forgasseren, det lettet i alle fall arbeidet for oss da vi skulle skru den sammen igjen. Skiftet også girolja, selv om den så fin ut. Sprayet på i alle fall en boks med CRC 6-66 marine, både utpå blokka og rundt ledningene og inn i plugghullene. Vet ikke om alle påhengser har tette coiler, men denne hadde det kunne det se ut som (Yamaha). Derfor tror jeg ikke det kom noe vann inn der heldigvis. I tillegg koblet vi på bensinslangen og pumpet på blæra for å "vaske" bensinslangene/rørene inni motoren. Lite vits å rense forgasseren hvis man pumper vann inn i den igjen :wink: Tørnet motoren flere ganger underveis og sprayet inn mer CRC. Så var det å skru sammen forgasseren og pluggene og prøve å starte. Ble en del trekking i snora vil jeg påstå, men da den endelig startet og fikk gå seg varm sveiv den til slutt så fint som en to-sylindret totakter bare kan :thumbsup:

Kommet gode råd her. Husk at motoren må rett over i ferskvann. Bare noen minutter med luft vil gi spor etter nålelagrene på veiva.Helst la vannet renne mens den ligger i ferskvann slik at det er bevegelse i vannet og saltet vaskes ut.Du bør ta ut pluggene før du legger den i ferskvann også. Når du starter opp første gang så bruker du ekstra totaktsolje de første tankene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...