Dag Frogner Startet 3.August.2014 Link til dette innlegget Startet 3.August.2014 Jeg prøver å overtale kona til å kjøpe båt og kikker derfor litt etter alternativer. I første omgang ser jeg etter båter man kan bruke på dagstur og helgetur. Hun vil gjerne ha en nyere båt (2002-2003 og nyere), og det må være soveplass til 4, samt toalett. Hun vil jo helst ha toalett i eget rom og "2" soverom, men det er helt håpløst i forhold til vårt budsjett. Tror igrunn hun sier det kun fordi hun da vet at det ikke blir båt, selvom jeg stadig observerer henne på finn.no kikkende på båter. ;) Budsjettet er ca 300.000,- og kravene har dere jo nå sett. Bortsett fra kona`s altså. :D Jeg er veldig glad i båter med rundseter bak, men dette er ikke noe krav, kun bonus. Har vært på vannet en del med andres båter, men er ikke veldig båtvandt og båter som oppfører seg "pent" i vann vil nok være en fordel. En annen fordel er å finne et merke som er velkjent, både for trygghet og godt utvalg av deler om noe går galt. Selv har jeg kikket på bl.a disse: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50283271&searchclickthrough=true og http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49326991 Er noe jeg burde se spesielt etter? F.eks fordeler/bakdeler med bensin vs dielsel? Utenbords- vs innenbordsmotor? Tar gjerne i mot noen tips og erfaringer. :) Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Har anbefalt det samme til andre her inne, og gjør det igjen.... :-) Sjekk ut Askeladden 705 Voyager. Stor 23 foter med 4 faste sengeplasser, separat lite toalett og brukbare kokemuligheter. Stødig, trygg og godt sammenskrudd båt. Hadde en slik tidligere, og vi var 2 voksne og 2 barn på tur i 3 uker med denne. Selvfølgelig trangt, men båten er perfekt for dags og helgeturer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Ville vel ikke vært noe tess som Nidelv-eier om jeg ikke hadde bedt deg ta en titt på en som denne også... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50391018 Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Helge78 Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Hva med å vurdere ein Bayliner. der får du foreksempel 245 modeller omtrent i budsjettgrensen. de har soveplass til 4 og egent bad med toalett, vask og dusjmulighet. vurderer å selge min Bayliner 2655 til fordel for større om du er intresert. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 4 sengeplasser, separat toalett og ellers en pen båt. Litt for dyr dessverre. http://www.finn.no/50204012 Men er ikke sånne budsjettet lagd for å sprekke?:) Jeg har selv skibsplast 655 og er strålende fornøyd. Stødig og fin familiebåt. 4 sengeplasser om man ligger på solsenga. Og jeg på 2 meter kan sove inne uten plassproblemer. Jeg har en kompis med en drago som denne http://www.finn.no/49035135 Mye for penga! Men den har eget toalettrom. Det er alt for trangt, og du får ikke lukket døra om du ikke er kortvokst. Jeg liker bedre min løsning med en gardin rundt do. Ellers støtter jeg forslag om Askeladden 705. Meget pen båt! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
steib Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Off-topic: Glalaks: Jeg har samme båten selv, men hva i huleste er poenget med forhenget rundt dass? Er det sånn at man setter seg bak det for å drite, mens resten av familien spiller vri-åtter på andre siden av gardina? ;) Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Enda bedre er jo varainten hvor toalett er under ett setene i soafen. Da kan man jo drite uten å måte forlate kortspillet:) Off-topic: Glalaks: Jeg har samme båten selv, men hva i huleste er poenget med forhenget rundt dass? Er det sånn at man setter seg bak det for å drite, mens resten av familien spiller vri-åtter på andre siden av gardina? ;) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Off-topic: Glalaks: Jeg har samme båten selv, men hva i huleste er poenget med forhenget rundt dass? Er det sånn at man setter seg bak det for å drite, mens resten av familien spiller vri-åtter på andre siden av gardina? ;) Hehe. Godt spørsmål;) vi har aldri hatt akkurat den problemstillinga;) tror den er mere til å dekke til vindu i kabindøra for innsyn( det vi bruker den til) men den går jo i bue rundt dassen så det er vel om man må på ramma midt i kortspillet. Skibsplast er gjennomtenkt;) Vi har ikke gardiner på vinduene heller så er greit å ha den rundt om man ligger i en tettpakket gjestehavn? Men da går man vell heller i land.... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
TIL Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Hei, Vil anbefale Askeladden 705 Voyager. Kjøpte en slik for 2 år siden og er kjempefornøyd. Vi er 2 voksne og 2 barn (11 og 13) som bruker den mye til overnatting. Bør kjøpe en 2004 modell eller nyere, siden den har enkel utgang bak til badeplattform + at den har esktra stor badeplattform og baugspyd. Helt supert med innenbordsmotor, siden da får du brukt hele badeplattformen til bading :-). Også fullt mulig å montere gummibåt på badeplattformen med snap-daviter. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnysea Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 (redigert) Har denne til salgs, men den er sikkert for gammel tenker jeg :) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50357694 Redigert 4.August.2014 av Sunnysea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TIL Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Som sagt Askeladden 705: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50245216 Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 (redigert) Vi er i tilnærmet samme situasjon Dag De jeg har sett litt på, i tillegg til Askeladden 705 er Nor-Dan 780 og Scan Tropic Eksempel på Nor-Dan: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50149744&searchclickthrough=true Eksempel på Scan: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49408814&searchclickthrough=true Nå er disse båtene litt større, har ofte litt mer utstyr og koster i utgangspunktet noe mer. Har fulgt med en stund og markedet er treigt, så et eventuelt bud er en mulighet Redigert 4.August.2014 av Byomsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 (redigert) Jeg ville helt klart vurdert Amerikansk.. Der får du utrolig mye båt for pengene.. Selv har jeg en bayliner 2355 fra 97. Der er det stikkabin med god plass samt muligheten for og legge ned forran.. Eget toalett rom og god pentry løsning.. Båten er meget fin og tilsvarende koster fra 150-200k.. Mye båt for pengene;) Redigert 4.August.2014 av snurresprett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dag Frogner Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Takker for alle svar folkens. :) Syntes Askeladden 705 så meget lovende ut! Jeg skulle gjerne hatt rundseter bak, men har vel innsett at jeg uansett ikke klarer å finne en båt som har alt jeg vil ha. Ihverfall ikke til den prisen jeg har satt. Imponerende hvordan 705 har utnyttet plassen i kabinen! Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Jeg ville helt klart vurdert Amerikansk.. Der får du utrolig mye båt for pengene.. Selv har jeg en bayliner 2355 fra 97. Der er det stikkabin med god plass samt muligheten for og legge ned forran.. Eget toalett rom og god pentry løsning.. Båten er meget fin og tilsvarende koster fra 150-200k.. Mye båt for pengene;) Ja, amerikansk er mye for pengene og Larson skal være flotte båter. Innen for ditt budsjett. God plass er noe som er viktig.Ta en titt på de forskjellige og ta med fruen... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
snurresprett Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 her har du alt du ber om... samtidig som den ser bra ut:) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50196067&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48192813&searchclickthrough=true Har det meste av det du prater om. Generelt tror jeg du skal finne mye i den prisklassen som er ca 10-14 år gammelt. (kjenner ikke selger - og har hatt sea ray tidligere og var greit fornøyd med den (4 i fam) Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Dag Frogner Svart 7.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Hvis jeg ikke husker helt feil, så mener jeg å ha lest at det er ganske normalt å bruke ca 20-25 liter pr time ved ca 25 knops fart. Dette er da diesel. Noen som har noen formeninger om hva forbruket vil være med bensin om man har tilsvarende antall hester og båt? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Først: Med dieselmotor så trenger man som regel ikke like mange hester for å holde en fin marsjfart med langturlast som med en bensinmotor da dieselmotoren har høyere dreiemoment. (Men da blir det lavere toppfart). "Normalt" forbruk ved f.eks 25 knop varierer ganske mye fra båt til båt. Min forige båt, Skibsplast 675 HT med 250-hesters Suzuki påhenger, brukte ca 30 liter i timen ved 25 knop. Faren min sin Bella 650 med 165-hesters dieselmotor (KAD32), som er en veldig lik båt men med ett mer lettdrevent skrog, bruker ca 20 liter i timen ved samme fart. Ved første blikk så ser det ut som om en bensinmotor er nesten katastrofalt mye dyrere i drift enn en dieselmotor, men som sagt: skroget har veldig mye og si det og. Når det gjelder valg av drivstoff så er det en del ting du bør ha i bakhodet: 1: En dieselmotor er langt dyrere enn en tilsvarende bensinmotor. Du kan kjøpe mye bensin for prisdifferansen mellom to like båter der den ene har diesel- og den andre har bensinmotor. 2: Det lavere forbruket på en dieselmotor gjør ikke bare drivstoffutgiftene lavere, men rekkevidden på en tank drivstoff lengre. Verdt å tenke på hvis du planlegger å kjøre mye langt. 3: Litt avhengig av hvor du bor i landet, så er det ofte enklere å finne en plass der man kan fylle drivstoff ved bryggen med dieselmotor enn med bensinmotor. Jeg hadde bensinmotor i 2 år uten tilgang til bensinpumpe ved bryggen. Ble veldig fort rimelig lei av å bære på bensinkanner for å si det sånn... 4: En dieselmotor er ofte noe dyrere å vedlikeholde enn en bensinmotor, spesielt hvis du er avhengig av å sette bort arbeidet og ikke kan gjøre det selv. Kan du gjøre jobben selv så er nok ikke prisforskjellen avskrekkende. 5: En dieselmotor bråker mer enn en bensinmotor. Dette varierer mye fra motor til motor, og er også avhengig av hvor godt motorrommet er lydisolert. Ikke en avgjørende faktor for min del, men en 10 år gammel 4-takt påhenger (f.eks) hører man knapt nok i marsjfart. Det samme kan ikke sies for en like gammel diesel. Dette er bare hva jeg kommer på i farten og er på ingen måte en prioritert liste. Jeg har erfaring både med 4-takt påhenger og innenbords diesel og har konkludert med at begge har helt klart sine fordeler og ulemper. Skal jeg anbefale noe, så tror jeg det må bli en kraftig 4-takts påhenger. Forbruket er ikke katastrofalt dårlig og man slipper drev og de problemene som kan følge med der. Bakdelen er at badeplattformen blir delt i to små deler, og at etter to år med en sånn båt så hadde jeg ennå ikke funnet en fornuftig måte å frakte gummijolla på. Lykke til med båtjakten! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Byomsen Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Hvis jeg ikke husker helt feil, så mener jeg å ha lest at det er ganske normalt å bruke ca 20-25 liter pr time ved ca 25 knops fart. Dette er da diesel. Noen som har noen formeninger om hva forbruket vil være med bensin om man har tilsvarende antall hester og båt? Jeg har ingen egenerfaringer med eksakt samme båt og hester, men på div fora så opereres det med en forskjell på 20-30%. Men igjen - type skrog osv har stor innvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 har hørt folk prate om stoooore besparelser på diesel, men når alt kommer til et stykke så er det ikke så ufattelig mye billigere enn en nye bensin, foreks en 5.0MPI Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Er vel liten tvil om at diesel er billigere i drift i kroner om vi tenker kunn i drivstoffkostnader. Og tilnærmet like båter og motorstørrelse. Jeg har en skibsplast 655 med 140 hk suzuki som er en relativ gjerrig motor. En kompis har drago fiesta 660 med merc 1,7 diesel. Jeg bruker ca 1 liter/nm ved marsj. Han ligger vel på 0,7 ca.. I tilleg betaler han 10 kr/liter og je betaler 16kr/L.. Han bruker 7-8 kr/mil. Jeg bruker 16kr /mil. Han har derimot byttet startmotor, slitt med turbo og bråk og vibrasjoner. Må bytte belger osv i år. Jeg bytter bytter olje og girolje osv.. Så med nesten bare småturer foretrekker jeg bensin. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kenneth 81 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 I tillegg så kommer jo prisforskjellen mellom to identiske båter der den ene har bensinmotor og den andre dieselmotor. Det er fordeler og ulemper med begge. Det er svært viktig å ikke se seg blind på drivstoffkostnadene. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stjerneglimt Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Som sagt Askeladden 705: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50245216 Det er vel du som er selgeren? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
bella580C Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Hvilken båt ble kjøpt her ? Om noen da... Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.