Torsen67 Startet 4.August.2014 Link til dette innlegget Startet 4.August.2014 Båten er en Ryds 440GT. Jeg får 5900 omdr. på 25,5 knop og to mann i båten. På propellen står det følgende: Solas, SC 19 14 og 4311-116-14. Vet ikke hva disse tallene betyr. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Hva får du av fart og omdreininger med en mann i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Denne propellen har du, altså med 14" stigning http://www.telmo.no/Våre-leverandører/Propellere-Aluminium/Suzuki/40-65-Hk-(13-T--aksling)-©/Propell--SOLAS-Amita-3-11-6-x-14-SUZ-Right-4311-116-14-p0000017569 Hvilken årsmodell DF50 gjelder det? Hva er tillatt turtallsområde i følge brukermanualen ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Det er en 2004 modell. Selv syns jeg 5900 omdr. høres mye ut. Jeg har ikke prøvd med 1 mann, men da regner jeg med at turtallet blir enda høyere? Hvor finner jeg manual/teknisk info til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 de fleste 4T i denne størrelsen har rundt 6k som maks anbefalt turtall , men jeg mener denne har høyere ,6200 eller 6300..? Turtallet høres jo forsåvidt ikke så galt ut, men hadde forventet mer fart. Er propellen i god stand og får du trimmet båten skikkelig ut av vannet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Propellen er faktisk helt ny. Ser i hverfall klin ny ut uten noen merker eller hakk. Motor skal ha 6500 omdr som max. I denne testen brukes det propell med 15" stigning. Høyere fart på større og tyngre båt: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-50-hk-utenbordsmotorer Mener selv at båten kommer seg godt ut av vannet. En annen ting, når jeg ruser motoren i fri, så kommer den opp i maks 3000 omdr. Stemmer dette? Er det turtallssperra som slår inn? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Pokker, kjenner jeg ble litt paranoid her nå. DF40 har 5200-5800 rpm som arbeidsområde. Håper jeg ikke har kjøpt en 40 hester med lokk til DF50. Får stikke ned i båten å lese av serienr. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Var nede og sjekket serienr nå. Sto at det var DF50:-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Ingen som har en formening om hvorfor jeg ikke får opp turtallet? Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Har båten vært lenge på sjøen? Kan det være groe som gjør at den ikke kommer opp i turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Nei, jeg satte den ut for 5 dager siden og den var nysmurt. Skal sies at jeg har sett bedre skrapejobb men tviler egentlig på at det er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 hvor høyt ligger kavitasjonsplata i forhold til bunnen på båten? Står motoren veldig lavt så vil det gi mer motstand i vannet, samt tapt turtall/fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Har tenkt litt på dette. Er kavitasjonsplata den store plata som er rett over propellen med den lille styrefinna på? Skal denne flukte med nederste punkt på skroget/akterspeil? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 kommer litt an på båttype og propell. Som et utgangspunkt bør den ca flukte med bunnen. Har man propell med bedre grep (f.eks stål) så kan man heve motoren et eller flere hakk. Og med v-bunn så foretrekker jeg selv å ha motoren litt høyere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Ok, takk for info. Skal se om jeg rekker å få sjekket dette i kveld. Sånn jeg ser det så har Rydsen greit med V-bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hvis du legger et rettholdt langs bunnen av båten ser du nokså greit hvordan kavitasjonsplata er i forhold til bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Var i dag ute å testet båten alene. Ga full pinne og fikk den opp i 6100 omdr og 29 knop. Men da låt den veldig bøøøp. Dro av litt så jeg ble kvitt lyden og den la seg på 28 knop. Føler faktisk at den mangler litt krefter helt i fra starten på en såpass liten båt. Kavitasjonsplata flukter så og si helt med skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Høres ut som du fint kan sette på en propell som er et hakk større. Litt større stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 kavitasjonsplate = antiventilasjonsplate ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Mckongen, du mener vel mindre stigning? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 kavitasjonsplate = antiventilasjonsplate ;-) Kan du forklare? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 forskjellige betegnelser for plata over propellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Okay;-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Kan du forklare? Det er ingenting som heter kavitasjonsplate men mange kaller den det av en eller annen grunn ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Men er det noen som forstår hvorfor den "bøøøper" over 6000 omdr? Er det noe jeg kan sjekke på selve motoren vedr dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.