Jump to content

Ryds 440GT med Suzuki DF50, har jeg for liten propell?


Torsen67

Recommended Posts

Denne propellen har du, altså med 14" stigning http://www.telmo.no/Våre-leverandører/Propellere-Aluminium/Suzuki/40-65-Hk-(13-T--aksling)-©/Propell--SOLAS-Amita-3-11-6-x-14-SUZ-Right-4311-116-14-p0000017569

 

Hvilken årsmodell DF50 gjelder det? Hva er tillatt turtallsområde i følge brukermanualen ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

de fleste 4T i denne størrelsen har rundt 6k som maks anbefalt turtall , men jeg mener denne har høyere ,6200 eller 6300..?

 

Turtallet høres jo forsåvidt ikke så galt ut, men hadde forventet mer fart. Er propellen i god stand og får du trimmet båten skikkelig ut av vannet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Propellen er faktisk helt ny. Ser i hverfall klin ny ut uten noen merker eller hakk. Motor skal ha 6500 omdr som max.

I denne testen brukes det propell med 15" stigning. Høyere fart på større og tyngre båt: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-50-hk-utenbordsmotorer

 

Mener selv at båten kommer seg godt ut av vannet. En annen ting, når jeg ruser motoren i fri, så kommer den opp i maks 3000 omdr. Stemmer dette? Er det turtallssperra som slår inn?

Link to post

kommer litt an på båttype og propell. Som et utgangspunkt bør den ca flukte med bunnen. Har man propell med bedre grep (f.eks stål) så kan man heve motoren et eller flere hakk. Og med v-bunn så foretrekker jeg selv å ha motoren litt høyere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Var i dag ute å testet båten alene. Ga full pinne og fikk den opp i 6100 omdr og 29 knop. Men da låt den veldig bøøøp. Dro av litt så jeg ble kvitt lyden og den la seg på 28 knop. Føler faktisk at den mangler litt krefter helt i fra starten på en såpass liten båt. Kavitasjonsplata flukter så og si helt med skroget.

Link to post

Kan du forklare?

Det er ingenting som heter kavitasjonsplate men mange kaller den det av en eller annen grunn ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...