Jump to content

Noen som har erfaring med denne trackeren fra E-bay?

Fjord21DC

Recommended Posts

Ser at denne selges på Finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=37548341

Prisen på den samme (jeg ser virkelig ingen forskjell bortsett fra selve enheten og logo plassert på toppen samt at fjernkontrollen har flere knapper): http://www.ebay.com/itm/NEW-GPS-SMS-GPRS-TRACKER-TK103B-VEHICLE-TRACKING-SYSTEM-WITH-REMOTE-CONTROL-/181379125581?pt=US_Tracking_Devices&hash=item2a3b09d14d

Redigert av Norcem21 (see edit history)

Satser på TK103A fra eBay-ID antiquechina2009.

Jeg trenger kun posisjoneringsdata samt en inngang for "alarm" fra nivåbryter nederst i båten. Kjekt å få en SMS dersom frk. Båt tar inn vann mens hun ligger til kai.

Det tar nok en ukes tid før noe ligger i postkassa her.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

De fungerer bra etter det jeg hører. TK106B har også mulighet å få bilder via gprs og web server. Koster ca 50 kr året for server tikobling.

Kan og styre trackeren fra web server.

Det er positiv eller negativ trigger innganger for alarmer. Og acc inngang kan f.eks brukes til flottøren.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jeg er litt spent selv. Tok i mot en annen tracker fra det fjerne østen nå i forrige uke, og den kommer ikke til å tas i bruk, for å si det slik. Enten var det et skikkelig mandagsprodukt, eller så er de så dårlige. Laget penere kretskort med UV-lampe og etsebad da jeg var 14...

...men har litt mer tro på denne varianten. Vi får se! :)

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Det er positiv eller negativ trigger innganger for alarmer. Og acc inngang kan f.eks brukes til flottøren.

Kobler du da bare signalkabel til en hvilken som helst flottør-vippebryter? Når den aktiveres så sendes signal automatisk på sms?

Jeg ønsker også å kunne koble på en sirene og aktivere denne via sms (fjernstyrt fra mobil). Mulig? Ser at det er en Orange kabel merket sirene. Antar denne har en slik funksjon som jeg ønsker?

bilde

bilde

Redigert av Norcem21 (see edit history)

Flottøren kan kobles til door trigger + (green) om du fester den på pluss siden på flottøren.

Alternativ kan den kobles til ACC, som er + trigget. Da har du indikasjon på hva som sender sms. Door kan være andre ting som

er koblet til.

Det er mulig å koble flere sensorer, magnet brytere, Infrarød, bevegelse etc til door + i paralell.

Sirene kobles til sirene om det følger med, eller en annen egnet sirene, f.eks en mininsirene med 110db lyd.

Kan bare skru sirene av, ikke på. Men om du vil ha alarm ved uvedkommende besøk, er en bevegelses sensor tingen.

Eller koble en sirene til oil cut relé eller gul ledning. Da kan du styre signalet dit med sms eller fra web server.

App "Trackerhome" til telefon lastes ned fra play store og du har kontroll på telefon via 2G gprs om sim kortet kan.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Ok! Høres jo ut som en nyttig og bra tracker dette! Så det du sier Chris er at hvis jeg vil kunne aktivere sirene via sms så må gul kabel benyttes? Da kan man skru av og på med sms? Hvis jeg skulle hatt bevegelsessensor, hvilken kabel bruker jeg da?

Egentlig to funksjoner jeg ønsker i tillegg til standard GPS posisjonsvarsling:

- Aktivere og deaktivere sirene via tlf

- Bli varslet dersom vann i båten, flottørvarsel.

Noen anbefaler at tracker kobles etter hovedstrøm da den egentlig ikke har noen funksjon hvis båten ikke flyttes. Båten kan jo heller ikke flyttes uten startstrøm. Dersom noen stjeler båten så må jo hovedstrøm (startbatteri) på og da aktiveres den automatisk og varsler bevegelse. Men ved mitt behov så bør den egentlig alltid stå online, ellers er jo varsling om feks. vann meningsløst..

Hvorfor skal du aktivere sirene via telefon?

Om du kobler til sensorer etter eget valg får du varsling på sms om noe(n) trigger en sensor.

Poenget med en alarm er jo det.

Dette er en tracker i tillegg som varsler posisjon samtidig i sms.

Relativt enkel, men fungerer bra.

Flottør kan du koble til enten door eller ACC (som egentlig er beregnet til tenningslås).

Om du ikke skal ha sirene ved trigging av sensor (flottør koblet til door sens), så er eneste alternativ

på denne å koble en sirene til engine start stop utgangen via et relé. Da kan du sende stop eller start melding og starte en sirene, men den vil da

stå på helt til du sender ny melding. Om en sirene er koblet til sirene utgangen vil denne stoppe etter 30 sekunder.

Med remote kontrollen kan man starte sirene på plassen.

Boksen bør ha 12 volt spenning hele tiden om det skal ha noen hensikt om du skal få beskjed om en sensor trigges. Den har et backup batteri, men det holder ikke evig.

Man får melding om hovedspenning blir borte og når backup batteriet har lav spenning.

Skal du ha varsel fra f.eks flottør, må 12 volt være tilkoblet.

Den kan settes i sleep mode, da er gps og gsm modulene deaktivert inntil

en sensor trigges, bruker mindre strøm da.

Last ned manualen, der står innstillinger og allt denne kan gjøre forklart. Kan og laste ned "Trackerhome" APP i play store for styring via web server.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jepp. Trackeren kom og ble liggende en liten stund, da jeg "måtte" på seiltur til Shetland. Det viktigste først...

Fungerer utmerket for tracking. Det var bare å slenge inn et SIM-kort (hadde et kontantkort fra OneCall for å forsøke med i første omgang) med PIN-kode 0000. Plukket opp GSM-nett og GPS uten problemer hjemme i stua. Pluss for at funksjoner og innstillinger er "av" i utgangspunktet, slik at enheten ikke begynner å generere en masse trafikk. GPRS-trafikk er også "av" som standard, slik at den kun svarer på SMS og telefonanrop.

Instruksjonsmanualen er grei nok. Skrevet på Kina-Engelsk, men helt forståelig.

Har ikke fått DOOR-deteksjon til å fungere ennå. I bruksanvisningen som følger med, er det grønn/blå som skal kobles sammen, men enten denne sløyfa er åpen eller lukket - resultatet blir uansett "door off". Finner vel ut av det også.

Savner informasjon om hvem som EGENTLIG er produsenten av denne greia, samt strømforbruk og kapasitet på internt batteri. Mye kunne nok ha latt seg avsløre ved å åpne dingsen, men akkurat her og nå har jeg ikke tilgang på mini-skrutrekkersettet.

Mer enn dugelig for mitt formål. Skal ha den for å finne ut hvor båten er, samt få en SMS dersom det er vanninntrengning eller lav batterispenning om bord. Ikke noe å si på hva jeg fikk for pengene her.

Door trigger er enten blå eller grønn ledning. + eller - trigger, du velger i forhold til hvor du

har koblet bryteren.

F.eks kobler du bryter til jord (-) bruker du ledning merket ( - ) i dette tilfelle er det blå ledning som

vil gi alarm eller sms når den kobles til minus eller jording.

Det er vel enklest for en dør eller annen type bryter.

F.eks en flottør kan kobles til door + (grønn ledning) og vil gi melding når det er 12volt på ledningen.

Posisjon får man ved en alarm eller ringe opp.

Men funksjonen stop engine, gul ledning, kan kanskje brukes, koble et rele med bryter til door eller acc som vil gi alarm og posisjon

om man sender stop engine sms.

Er ikke egen sms funksjon for dette, noe som det burde ha vært.

Savner informasjon om hvem som EGENTLIG er produsenten av denne greia, samt strømforbruk og kapasitet på internt batteri. Mye kunne nok ha latt seg avsløre ved å åpne dingsen, men akkurat her og nå har jeg ikke tilgang på mini-skrutrekkersettet.

Originalen av TK 103 er vel fra Xexun, og så finnes det en kopiert og modifisert utgave fra Coban. Men det som man får billig på eBay er nok utelukkende kopier av disse. Det finnes tydeligvis en mengde fabrikker som produserer enheter med variabel funksjon og kvalitet, men med samme modellnavn. Jeg registrerer også at selgerne på eBay ser ut til få enheter fra flere ulike leverandører, selv om de har samme modellnavn.

Jeg har målt strømforbruket på min (en TK103A) og det lå på rett under 50mA. Når jeg aktiverte sleep-funksjonen sank det til ca. 17-18 mA.

De fleste trackere kan du sende en SMS med koden Google for å få kartlink i retur.

Man kan vel sende hva som helst, men for å få et svar må det være en

kommando som ligger i programvaren for produktet.

For denne modell er det ingen sms funksjon for å få posisjon.

Man kan jo anta at så lenge ingen alarm er aktivert, så er båten eller gjenstanden

på siste posisjon der den ble plassert.

Det har vi ikke prøvet, så hva som er der er ukjent. Hvordan får man bruker navn og passord der ?

Men det finnes en server for denne tracker:

www.gpstrackerxy.com der imei nr for trackeren er registrert.

Da kan man bl.a hente bilder om trackeren har det.

Må betale en liten sum pr år, ca 40kr.

Finnes og en app så du kan bruke telefonen til kommunikasjon via samme server.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...