BarentsWatch Startet 5.August.2014 Link til dette innlegget Startet 5.August.2014 BarentsWatch jobber i samarbeid med Kystverket, Polytech og Bouvet med utvikling av bølgevarsler for utvalgte farleder langs norskekysten. Dataene som brukes i modellene stammer fra Meteorologisk institutt og National Weather Centre. Se bølgevarslene på www.barentswatch.no/bolgevarsel Innspill fra brukere av kysten mottas med takk! Er dette nyttig for småbåtbrukere? Hva kan gjøres for å gjøre det bedre? Les mer om bølgevarslene og utviklingen. Alle data som distribueres via BarentsWatch vil i utgangspunktet forholde seg til NLOD og gjøres tilgjengelig via APIer for videre bruk i andre systemer. Sitér dette innlegget Kjell Knudsen, webansvarlig i BarentsWatch.no BarentsWatch er et samarbeidsprosjekt mellom offentlige etater og forskningsinstitusjoner som arbeider for å samle, utvikle og dele kunnskap om kyst- og havområdene nært Norge. Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Er dette andre varsler enn det vi kan finne på dmi eller grib filer ? Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Dette var fine saker og bra presentert! Det jeg kunne ønske meg i tillegg er bølgevarsel for området Tromsø og utenfor, altså Tromsø og Kvaløya med fjordene og området umiddelbart utenfor. Det ville vært til gavn for småbåtbrukere og fjordfiskere. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Midtpinne Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Yes, dette er slikt jeg vil ha mer av. Genialt. Ser at jeg er kjempeheldig også. Solbergfjorden og vågsfjorden er jeg ofte i. Redigert 5.August.2014 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Absolutt nyttig tjeneste hvis den bare hadde vært for mitt farvann. Hva skjedde med Trøndelag og Nordland? Jeg farter mye mellom Trondheim og Bodø og kunne med stor glede brukt slike varsler for typiske områder som Folda, Torgfjorden/Vegafjorden og Vestfjorden Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Dette ser ut til å være en nytting tjeneste, og spesielt hvis informasjonen kan integreres i eksisterende navigasjons hjelpemidler ombord. Skal bli spennende å se hvordan API'ene utformes. Det som vil bidra til å gjøre tjenesten bedre vil være, som det nevnes ovenfor, et større dekningsområde. For mitt vedkommende vil Folla og Vestfjordområdet være av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
BarentsWatch Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Er dette andre varsler enn det vi kan finne på dmi eller grib filer ? Ja. Dette er en analyse som går utover dette og tar med seg bunn og strømforhold. Til dere som ønsker andre områder - dette er oppe til vurdering så fortsett gjerne å komme med innspill. Selv om hovedfokus for tjenesten er persontrafikk (hurtigbåt/hurtigrute) ser mange av de områdene som er nevnt ut til å sammenfalle med dette. Tjenesten på BarentsWatch per i dag tok med de områdene Kystverket allerede hadde varsler for og la til noen nye (eks Jomfruland). Eventuelt flere vurderes finansiert i samråd med Kystverket og brukerne. Vi ser også på muligheten for å inkludere eksisterende varsler for hele kysten fra met (som har lavere oppløsning). Slik at man får best mulig oppløsning der det er tilgjengelig, og et enklere havvarsel der det kun er det som er tilgjengelig. Kom gjerne med innspill til andre datakilder som det kunne vært interessant å sett inkludert og ha mulighet til å vise i et slikt farleds-/førevarsel. Hvis det er noen som holder til i nærheten av Trondheim som kan være interessert i å involveres i testing av fremtidige versjoner så gi gjerne beskjed. Sitér dette innlegget Kjell Knudsen, webansvarlig i BarentsWatch.no BarentsWatch er et samarbeidsprosjekt mellom offentlige etater og forskningsinstitusjoner som arbeider for å samle, utvikle og dele kunnskap om kyst- og havområdene nært Norge. Link to post
LM 9725 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hva du legger i å teste ut og i nærheten av Trondheim? Jevnlig ta inn data og sammenligne med faktiske forhold? Og ellers er Trondheimsfjorden et kapittel helt for seg selv som føles mest som den lever sitt eget liv; er ofte som natt og dag og sammenligne forhold i selve fjorden med f.eks. Trondheimsleia vestover eller Frohavet som er nærmeste åpne havområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hvis det er noen som holder til i nærheten av Trondheim som kan være interessert i å involveres i testing av fremtidige versjoner så gi gjerne beskjed. Nå har jeg ikke adresse i nærheten av Trondheim, men kan du sin noe mer om hva testingen går ut på? Sitér dette innlegget Link to post
BarentsWatch Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Nå har jeg ikke adresse i nærheten av Trondheim, men kan du sin noe mer om hva testingen går ut på? Testingen vil være at man kommer på kontoret eller en testlab der utviklerne holder til og at disse får mulighet til å observere hvordan brukeren jobber i systemet. På dette viset vil bruksspesialiteten lettere kunne oppdage problemer som brukeren støter på. Sitér dette innlegget Kjell Knudsen, webansvarlig i BarentsWatch.no BarentsWatch er et samarbeidsprosjekt mellom offentlige etater og forskningsinstitusjoner som arbeider for å samle, utvikle og dele kunnskap om kyst- og havområdene nært Norge. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.