Ulk Boble Startet 5.August.2014 Link til dette innlegget Startet 5.August.2014 I dag ville ikke motoren starte, til min store forbauselse. Jeg tenker: Det er jo en Sabb Diesel??? Jeg brukte båten og motoren senest i går ettermiddag, men i dag virket motoren helt død. Jeg gjorde følgende: - Først pøste jeg på en del spruter med olje i koppen. - Deretter teitet jeg litt med grease-pakningen helt bak. - Jeg sjekket dieseltanken, som var halvfull. - Jeg sveivet en del ekstra i starten, for å gjøre sveiven "lettere". - Når jeg satte over hendelen ved høy hastighet på sveiven, skjedde det ingenting. Ikke engang et sånt slapt "tukk" som kommer som en påminnelse om hvordan motoren høres ut når den faktisk starter. Nå er ikke jeg noen mekaniker, men jeg har et par mistanker om hva det KAN være, i håp om at noen kan bekrefte eller avkrefte: 1) Vannstanden ble i natt ganske høy, til tross for at jeg sov i båten, og var lensevakt. Jeg forsov meg til lensingen klokken fire, og sov til åtte. Da var vannet nesten helt oppunder dørken, og godt over akslingen. Og med tanke på at jeg sov fremme, lå da båten i en slik posisjon at jeg vil anta at deler av motoren berørte vannet. Men skal dette egentlig være et stort problem for en Sabb, over en så kort periode? Jeg har tidligere opplevd at vannstanden har blitt så høy at svinghjulet har tatt nedi i fart, og det hele minnet om et eneste stort Champagne-party, så jeg hoppet opp på taket og begynte å rope "godt nyttår!" til alle forbipasserende fartøyer. :) Neida, men den startet fint igjen etter lensing. 2) Kan jeg ha gitt motoren for mye olje? Jeg må innrømme jeg pleier å være ganske sjenerøs når det gjelder å fylle den blanke koppen. Hva kan dette i verste fall føre til? 3) Er motoren sur for noe? Jeg har mer enn nok erfaringer med sure kjerringer, men ikke motorer. Tviler på at en bukett med blomster ville ha fått start på den. :) 4) I går kjørte jeg for første gang motoren på full gass, i ca 15 minutter. Dette er første gang på to uker med trutning. Det virket ikke som at full gass var helt komfort-sonen til motoren, og jeg husker jeg tenkte at jeg kun skulle gjøre dette i spesielle anledninger. Jeg la også merke til at det kom litt røyk akter, hvor "eksosrøret" spytter ut vann. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle forholde meg til dette, og tenkte at det var vanlig. Allikevel satte jeg ned hastigheten, og motoren gikk helt greit etter dette. Så nå sitter jeg her med oppkuttede fingre, og har bestemt meg for å heller fokusere på å pusse den ferdig innvendig. Dette er noe jeg holder på med, men det blir litt styr å gjøre alt på en gang. Jeg har nemlig hatt to båt-økter for dagen, hvor den ene dreier seg om en fisketur, som regel om formiddagen, og oppussing om ettermiddagen. Men begynner å bli litt lei av å vasse rundt i sandpapir, harpesnører, nymalte flater osv. Riktignok er det bare kahytten som er nymalt, men ALT sprer seg jo som influensa i en tresnekke, spesielt hvis det kommer en uventet bølge fra siden. Snakker ikke om maling. Jeg snakker om alle tingene jeg i utgangspunktet hadde sikret, som allikevel alltid finner veien til de malte områdene. De tørre, støvete og umalte områdene rett ved siden av, er jo helt uinteressant for tingene å lande på. Så jeg tror kanskje jeg har gapt over litt for mye, og nå tror jeg at jeg må få den ferdig oppusset innvendig, og ikke minst tett. Så får jeg heller ferdes utover mot sjøen i litt bedre standard og sikkerhet. Jeg har også merket at hvis jeg er en anelse stresset, så "merker" båten det, og det går utover innlegg og alt annet. Nesten som en hund. For eksempel i går, opplevde jeg noe som var helt uventet. Det er denne flaksen min altså. Jeg skulle legge ut fra kai, motoren var startet, og alt var fryd og gammen, trodde jeg. Men jeg var litt stresset, og helt uforberedt på at en delvis montert kalesje plutselig kan bli om til et kraftig seil, hvis vinden skulle puste på den. Situasjonen var altså at jeg hadde tatt kalesjen delvis opp, for å få bedre sikt ( jeg tar jo ansvar, ikke sant? :) ). Jeg begynte med å løsne tauene bak, som skulle vise seg å være en dårlig idè. For da jeg gikk frem for å løsne de to tauene helt fremme, som krever at jeg kryper opp på dekk fremme, så kom det et vindkast som gjorde at hele ræven på båten ble dyttet sidelengs. Resultatet? Har du noen gang sett en 25 fots tresnekke stå nærmest sidelengs i en bås? Med hjørnet på ræven opp langs en skarp kant på en av disse tynne "utstikkerne" man kan fortøye i, men ikke gå på? "Ja men kjære vene, da må du dytte ifra da." Joda, skulle gjerne gjort det, men måtte også fokusere på at frontet drev og gnisset seg inn i tilsvarende hjørne på motsatt side fremme. Så til dem som KANSKJE ikke har tenkt på det: Vær obs på løse kalesjer og vindkast. Det produserer en enorm kraft. Men, de fleste er ikke som meg. De fleste tenker. Men for min egen del, så synes jeg er det er enklere å ikke tenke. Man slipper blant annet rynker, og får mye finere hud. Det å ikke tenke forebygger også stress-relaterte sykdommer osv. Dessuten åpner det omtrent alle dører i det Svenske arbeidsmarkedet, eventuelt kan man også begynne å jobbe som politiker i Norge. Så hva er vel da en båt fra eller til? Men seriøst: Er/Var det slik for dere også, da dere var fersk på sjøen? At ALT virket å måtte læres på den harde måten? Jeg har nemlig ingen mentor, og både treverk, mekanikk og båt-elektrisitet eller alle nye greier for meg. Men jeg har faktisk lært utrolig mye her inne, og av gamle eieren av båten, som etter hvert bør få en medalje for tålmodighet rundt dumme spørsmål. :) Jeg kom til å tenke på et morsomt båtminne jeg har fra ungdommen, og dette kom jeg til å tenke på som følger av det å være "maritimt tankeløs". Men først vil jeg bare innlede med å si at jeg ikke er dum ( for jeg tror det kan bli høyst nødvendig å si før jeg forteller følgende ). Jeg er faktisk regnet for å være ganske smart på noen områder, derav analytiske og resonnerende evner, og skriveferdighet etc. Men når det gjelder sånne tekniske ting, så har hjernen min en sånn greie som Sabben har, at man rett og slett kan koble den helt ut. Motoren går og er tipp topp, den er bare utkoblet :) Så, jeg var altså i Sandane i Sogn og Fjordane, og skulle leie en 14 fots båt med 4 hk. Dette burde da ikke være noen heksekunst, selv for en 15-åring. Men utkoblingen begynte da jeg entret båten. Den lå litt utenfor stranden, festet med et anker/dregg som gikk omtrent en meter ned til bunnen fra båten. Jeg (kremt) kastet jo uti alt som var av anker og styr, før jeg la ut. Og da jeg kom tilbake, fant jeg ikke ankeret eller plassen igjen. Små, skranglete lyder bakerst i hodet antydet at jeg hadde vært tankeløs, men jeg koblet fremdeles ikke. I stedet gikk jeg for å klage. Sogningen som stod bak disken så rart på meg, og spurte: "Du la ikke ankeret oppi båten.......?" Hjernen min koblet inn igjen. Et stille øyeblikk oppstod. Og slik ble Sogn og Fjordane og Hordaland to forskjellige fylker. :) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Den lille koppen på toppen skal du bare fylle så mye du vil, den smører ventilfjærene og mekanikken i toppen. Bare pass på at det bestandig er olje der. Stort sett vil en Sabb tåle vann. Jeg regner med at du snakker om en 8-10. Disse tar inn luft på toppen rett og slett for å overleve masse vann. Jeg har selv gått med svinghjulet i vann, det ser spektakulært ut. Jeg har faktisk fått liv i en sabb etter jeg sank snekka. Vi kan ta den historien en annen gang, men poenget er at du har antagelig en av de mest robuste motorene som noen gang er laget. Sjekk om du kan ha fått vann i motoroljen. Du kan sjekke dette på peilepinnen eller med å åpne luka på styrbord side på blokka. Framme på sylinderen har du en slags plugg. Denne kan du skru ut og så kan du pumpe noen oink med olje inn der. Ikke mye, tre til fem sprut er nok. Prøv så og start. Har du skikkelig flaks og har kan du også prøve med startsigaretter. Dersom den tenner nå og slår et slag eller to er kompresjonen i orden. Prøv også å legge fingeren på stigrøret når du sveiver rund for å kjenne om det kommer diesel. Du kjenner dette med et lite ping i røret. Det skal kjennes godt og du trenger egentlig ikke å lure på om du kjente det eller ikke. Kjenner du ikke noe ping kommer det ikke diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Takk for gode råd, jeg skal absolutt forsøke disse tingene. Jeg har erfaring med start-sigaretter fra før, men skulle det være nødvendig nå på sommeren? Jeg har ikke sånne sigaretter, men jeg har to nikotin-plaster. Vil disse gjøre susen? Jeg er nemlig opptatt av at Sabben min skal ha en sunn livsstil. :) hehe. Neida, jeg skal sjekke ut disse tingene. Jeg er faktisk ikke så veldig bekymret, for jeg er bare inne i en sånn uflaks-fase, og motoren gikk jo fint i går. :) Tror bare den er litt sur i dag. Kanskje det ikke var meningen å legge fra kai. :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 "3) Er motoren sur for noe? Jeg har mer enn nok erfaringer med sure kjerringer, men ikke motorer. Tviler på at en bukett med blomster ville ha fått start på den. :)" For å sitere en kamerat: "Kommer noe med pupper eller motor, blir det før eller senere problemer!" Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Nikotinplaster funker ikke på disse sabbene. De ble laget på den tiden man hadde en pipe fylt med karvablad eller rød strek. Nei, det skulle ikke være nødvendig på sommeren. Men det vil hjelpe deg å finne ut om du har kompresjon. Du skal forsåvidt også kjenne dette ganske godt når du vrir over kompresjonshendelen. Mistenker du at du har fått vann inn sylinderen/toppen så ikke start opp, ta heller da kontakt. En av mine eksploderte ganske fantastisk når det skjedde meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hmmm, nå gjorde du meg litt nervøs. Det begynte å røyke litt og lukte litt på "innsiden" av sveiven. Det steg opp en nesten usynlig røyk, og det luktet litt "motor". Ikke noe svidd eller noe. Jeg så nærmere, og konkluderte med at det bare var litt vann som hadde kommet på avveie. Håper ikke dette er tegn på eksplosjonsfare? Du sier også noe som er interessant: Dette med kompresjon. Jeg er rimelig sikker på at det var dette jeg mente med "den svake tukk"-lyden som minner litt om hvordan motoren høres ut når den går. Denne var IKKE tilstede i dag. Det var liksom ingen lyd eller et lite tilbakeslag på sveiven eller noe. Det var ingenting, på en måte. Det var derfor den virket så utrolig død. Det er så utrolig mye å lære. Jeg føler jeg spiller Russisk rullett hver gang jeg starter opp, for jeg kan så lite om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Det skal veldig mye til for at du får vann inn i sylinderen. Hos meg skjedde det fordi snekka sank. Kjenner du forskjell på motstanden i sveiva når du slår over kompresjonshendelen? Dersom du ikke kjenner motstand har du ikke kompresjon. Da er feilsøkingen først ventiler, så topp og så stempelringer/foringer. Har du brukerhåndbok? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hei Ulk.Det kan hende en skjelden gang att motoren kan vere sur og att den må ha en sigarett selv på sommerstid.Da jeg hadde Sabb fikk jeg et tips til lettere start av en kompis med Sabb.Istedenfor å pumpe olje i sylinderen brukes wd40 isteden.Sett tuten/røret nedi senterhullet på smørekoppen og sprut en god dash nedi.Etter at jeg begynte med dette startet sabben lett som alldrig før.Dette pluss en skvett Alron i dieselen gjorde det til en lek å sveive igang motoren.Kjøp en flaske som på bildet.Den varer lenge. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Forlandsbåten Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hei Ulk! Du forklarer over at du ikke har den "tuk tuk" lyden i motoren når du sveiver om sveiva? Skjer dette både nå de- kompresjonshendelen er vridd og i normal stilling? En sabb vill selv om den er full av vann i olja ha kompresjon, så dersom det ikke er kompressjon så må det være enten ventilene som er feiljustert eller så har du feil på sylinderen som en skrev over her! Men dersom du har vann i olja så kan dette komme av f.eks simmeringen på koblingskassa som du beskrev hadde vært under vann da du var på lensevakt ? Jeg ville sjekka om det er vann i olja, så sjekket at du har kompresjon når du sveiver i sveiva og vrir om de - kompressjonshendelen, om du ikke har dette kan du lese i manualen til sabb om hvordan du justerer ventilene. Linken er underhttp://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Du bruker vanvittig mange ord når du skriver så jeg orker ikke lese alt. Skal du få motoren til å gå er det to ting som må være tilstede. Det ene er kompresjon, det andre er innsprøytning. Du kjenner på sveiva om kompen er OK. Du hører om der er innsprøytning ved at du hører en tydelig knirkelyd for hver omdreining på sveiva. Holder du i dyserøret vil du også kunne kjenne trykkstøtet. Ved start skal gassen stå på full speed, kan ikke se at dette var nevnt. Å presse grease i pakkboks og propellhode har intet med start av motoren å gjøre. Foreslår at du laster ned håndboka fra dokumentarkivet og les deg opp på denne. Kan være lurt å få seg en mentor i havna der du har båten liggende. På Vestlandet er det mange som kjenner Sabb motoren ut og inn. Redigert 5.August.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Jøss, her var det mange gode svar. Takk til alle. Jeg ser at det går igjen i omtrent hver respons-post angående kompresjon. På forhånd beklager jeg manglende "fagspråk", så jeg får best beskrive det som jeg opplever det. Men først må det nevnes at jeg ikke har prøvd å starte den igjen, da jeg var opptatt med maling og oppussing av styrehuset. Når denne kompresjonshendelen står i "fri", altså der den står når man sveiver, merker jeg ikke noe motstand foruten den vanlige vekten/trykket som alltid er der. Når jeg derimot prøver å sveive med hendelen i "start-posisjon", merker jeg motstand i form av at jeg føler jeg presser "gass" eller luft. Motoren lager også noen "luft som presses"-lyder i denne posisjonen. Så på dette stadiet er alt som det pleier. Men det jeg synes er litt rart, som har vært slik hele veien, er følgende: Under kompresjonspendelen er det to hakk. Det første hakket er posisjonen kompresjonspendelen står i når den skal sveives. Det neste hakket er for selve oppstarten, MEN: Jeg må forbi dette hakket også, og føre pendelen helt i enden, for at motoren skal starte. Hvis jeg flytter pendelen tilbake til hakk 2 ( Merk: Ikke hakk 1 ), så skrur motoren seg av. Det er faktisk slik jeg skrur den av, ettersom den bare av og til stopper på laveste turtall. Slik har det vært hele veien dog, og jeg regner med at det skal være noe, evt ikke er noe problem. Når alt dette er sagt, og jeg har bekreftet at jeg får kompresjon ved forsøk på å sveive i hakk 2, så virker det ikke som at denne kompresjonen kommer ved sveiving i høy hastighet fra hakk 1, og så over i start. Da var det et eller annet som ikke responderte som det skulle. Men igjen, så tror jeg neppe at motoren er så ømfintlig at den ikke har tålt at jeg har kjørt den på halv hastighet i 2 uker, noen timer daglig. Jeg tror simpelthen motoren var gretten fordi den måtte dyppe tærne i vann. :) Jeg skal gi det et nytt forsøk i morgen når motorkassen har tørket fra sitt andre strøk med maling, som den fikk i dag. Så kan jeg gi en lyd i morgen kveld, dersom problemet fremdeles er aktuelt. Jeg skal også snart sette i gang med bilder av båten, for det er mange ting som hadde vært glimrende å få visualisert for kyndige, blant annet en råteskade på akterdekk. Igjen takk for lærdom! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Håndboken som du bør lese deg opp på inneholder nok noe om justering av ventilløfter/dekompresjonshendel. Lær deg hvordan du kan høre etter og kjenne på dyserøret om motoren får innsprøytning. Du skal alltid ha full gass ved start. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Det er to stillinger for dekompresjonshendelen, i hakket eller utenfor hakket. Når du skal starte setter du hendelen i hakket og når du har fått tilstrekkelig fart på sveiva så dreier du hendelen ut av hakket. I denne stillingen skal den stå så lenge motoren sviver. Når du skal stoppe motoren så dreier du hendelen til den faller ned i hakket igjen Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Håndboken som du bør lese deg opp på inneholder nok noe om justering av ventilløfter/dekompresjonshendel. Lær deg hvordan du kan høre etter og kjenne på dyserøret om motoren får innsprøytning. Du skal alltid ha full gass ved start. Heilt enig med TMe.Få deg ein brukarmanual fort som råd er.Mistenker det er ein justering av dekompventilen som skal til.Står den for høgt vil den være tung og sveive,står den for lågt vil bolten ligge an på vippearmen,med dårleg kompresjon som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Takk for svar :) Da er det i hvertfall bare fryd og gammen med pendelen og hakkene da :) Skal prøve igjen i dag. Senere. Nå er det så mye maling i båten at jeg lar den hvile litt. Glinsende Shipolin med en skvett white-spirit lukter godt i tresnekke altså. :) Utrolig behagelig maling å jobbe med. Kanskje den beste jeg har prøvd. Utrolig dekkende og glinsende. Ikke at det har noe med saken å gjøre. :) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Glinsende Shipolin med en skvett white-spirit lukter godt i tresnekke altså. Jaaaaaaa, og med kaffe til. Weeee. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Dag 2, uten hell denne gangen heller. :( Nå begynner jeg å bli litt stresset, selv om båten akkurat nå er et eneste oppussingsobjekt innvendig. Men når båten er ferdig og nymalt, er det jo på tide å starte opp motoren og komme seg på sjøen. Jeg må igjen understreke at jeg kun har hatt denne båten med motor i to og en halv uke. Halvparten av "fag-ordene" dere nevner er Gresk for meg. Jeg vet ikke hva en dyse er, sylinder, vippearm osv. Jeg skal absolutt lese meg opp på håndboken, men pr dags dato hadde jeg nok ikke bestått noen eksamen nei. I dag skjedde følgende: Først og fremst prøvde jeg å rett og slett bare titte på motoren i en lengre stund, for å se om jeg klarte å resonnere meg frem til en eller annen form for logikk. Dette klarte jeg ikke, hehe. :) Den er og forblir avansert for meg. Kremt, jeg vet ikke engang hvor jeg skal sette i startsigarett, eller alternativt å sprute inn litt mineralolje, som noen hevder å være effektivt. Men etter å ha gitt sveiven et par skikkelige forsøk, merker jeg at motoren røyker pittelitt. Det ser ut som at det kommer fra "innsiden" av sveiven et eller annet sted, altså på innsiden av motorkassen, i nærheten av hvor sveiven står. Jeg la merke til at alle bolter og mutre virker å være malt over, som igjen fikk meg til å tenke at disse sannsynligvis ikke er noe jeg skal bry meg med. Men på toppen, ved siden av den blanke boksen for olje-innsprut, er det en dings, som jeg antok var den jeg skulle sette sigarett i. Det er en slags bolt med en metall-løkke? Den var veldig vanskelig å få opp, så jeg måtte bruke et skrujern jeg hadde liggende for å få den opp. Med andre ord, så virket det ikke som at den hadde vært i bruk på en stund. Men da jeg skrudde den opp, satt liksom innsiden av skruen igjen, og det kom et lite "popp" som gjorde meg piss nervøs, med tanke på at det ble nevnt noe om eksplosjon i forbindelse med sylinder her. :) Jeg følte plutselig at jeg stod med nesen noen meter over en tikkende bombe av metall, skikkelig Bomb Squad-style. Jeg fant også denne peilepinnen for olje, og jeg valgte å skru den opp, da den så ut som en sånn dings som var helt grei å skru av for å se. Det hørtes ut som at den "pustet ut" da jeg løftet den opp? Hva er greien med det da? Det var rikelig med olje på den, men den virket en anelse mørk? Sitér dette innlegget Link to post
sabbgutten16 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 ta en liten kanne med diesel å sprut noen doser ned i røret på koppen så starter den nok husk fullgass ! hjelper ikke dette gjør du det som jeg skrev bare at du får med deg en kompis. du sveiver mens han kontrollerer kompresjonsventilen så slepper du å tenke på det når du sveiver(gjorde dette selv på en sabb som hadde stått i minst 20 år) . så sveiver du den med all kraft du har og hjelper motoren rundt mens den hoster seg igang Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Dersom jeg forstår deg riktig er den øyeringen du skrudde ut den som holder topplokket på plass. Når den er skrudd av skal du kunne løfte opp topplokket og komme til ventilene. Disse sitter på toppen, som igjen sitter på sylinderblokka. Løft opp topplokket og ta en titt. Det er ikke farlig. Røyken som du sier kommer ut med sveiva kommer ut luftinntaket. Hmmm. Kan det være at røyken kommer ut når svinghjulet slutter å snurre rundt og går litt tilbake feil vei? Jeg håper det. Stedet du skal pumpe inn olje er foran på motoren på toppen. Rett over svinghjulet, sånn ca. på høyde med midt på eksospotta, står det en ganske stor skrue som du skrur ut, inn i hullet pumper du litt olje, eller du setter en startsigarett fast i skruen som du skrudde ut. Den røde siden inn. Den er markert som nr. 20 i skissa over motoren på side 4 i brukermanualen. At det kommer røyk ut tyder jo på at noe tenner. Det er jo forsåvidt en bra ting. Jeg tror egentlig at du ikke får diesel nok. Les brukermanualen og ta en lufterunde. Sveiv med dekompresjonshendelen slik at det ikke er kompresjon og kjenn på stigrøret, det er det bøyde røret på toppen av motoren mellom nr. 19 og 20 på bildet i brukermanualen. Du skal kjenne et tydelig pling der når du sveiver rundt. Forlandsbåten postet en lenke til den over, her er den: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Har du vurdert å gå over til robåt....kanskje noe å tenke på Sorry! måtte bare. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Man skall ikke kimse av mannen fordi han tydeligvis har null peiling på motor. Vi har alle våre evner på forskjellige plan. Vi skal kan ikke se bort i fra at "Ulk Boble" kan være veldig god på noe vi motorkyndige ikke kan noe som helst om. Han er helt tydelig kjapp på tastaturet og skriver sikkert like fort som han snakker. Dersom vi får rede på hvor han holder til kan det kanskje tenkes at han kan få seg en mentor blant forumets medlemmer. Finlesing av Sabb håndboka anbefales på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Med hans skriveferdighet og filosofi tror jeg ikke han tar nær av litt ironi Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Takker for gode og informative svar. :) Synes Sabben minner litt om en hund egentlig. Når den merker at noen ikke har kunnskap, så begynner den å gjøre seg vrang, hehe. Jeg merker dog at flere nevner tilførsel av diesel. Selv om det sikkert ikke er noe, bør jeg nevne at jeg faktisk sjekket diesel-tanken dagen før, og jeg stakk en pinne nedi for å sjekke diesel-standen. Jeg så at den var rett under halv tank, som eventuelt vil bidra til å "konsentrere", dersom det skulle ha kommet noe nedi. Jeg fikk et lite "pling" i hodet nå. Jeg mener bastant at jeg tørket godt av pinnen på forhånd, med en klut som kanskje ikke var så ren. Kremt. Deretter gikk jeg frem og åpnet tanken, som er under åpen himmel. Jeg sier dette for at det KAN ha vært et snev av duskeregn ute. Og jeg tenker at noen regn-partikler kan ha kommet ned i tanken, uten at jeg tenkte at det var noe videre fare med dette. Jeg ser liksom for meg at snekker er så robuste, at de tillater føreren en stor tabbekvote. Man klæsjer liksom på med ting, i stedet for å "smøre pent", og smører kokosfett utover skroget innvendig. Skikkelig grise-prosjekt, hehe. Men jeg liker det. Jeg elsker det faktisk. Det er de tingene jeg digger med tresnekker. Jeg takker Gud for at jeg ikke fikk en luksus-yacht. Der hadde jeg vantrives, og så vidt våget å røre ved ting. :) Og grunnen til at jeg nevner alt dette, er fordi jeg tror det bidrar til at jeg kanskje har vært litt uforsiktig. Jeg behandler den veldig fint altså, men jeg tenker uforsiktig i forhold til at jeg startet opp motoren for tidlig i forhold til trutningen, og at jeg nå kanskje har forgiftet dieselet med vann. :) Jeg har hørt at det ikke er bra med vann i tanken, men jeg regner med at dette ikke gjelder litt duskeregn, hvis i det hele tatt noe ( jeg tenker worst case scenario for å finne en mulig diagnose ), i de sekundene jeg brukte på å sjekke diesel-standen. Hvis det skal så lite vann til, så er det i hvertfall positivt at jeg kanskje har funnet problemet. Dog, til tross for min begrensede kunnskap på området, tviler jeg i grunnen på at dette er årsaken. Det som bekymrer meg, som kan ha vært et øyeblikk av tankeløshet, er om det kan ha vært rusk på pinnen jeg brukte til å måle med. Jeg fant den ganske tilfeldig, og jeg ville ikke ha puttet den i munnen, for å si det slik. Som alle andre ting i båten, bærer den sikkert preg av partikler fra diverse søl. Jeg vet faktisk ikke. Men i og med at det hele virket å skje så akutt, så tenker jeg at det KANSKJE kan ha kommet noe rusk fra denne pinnen i veien for diesel-tilførselen. Dermed manglende start? Jeg visste faktisk ikke at dieselet ble koblet inn så raskt i forhold til oppstart, men at det på en måte "var i systemet fra før", hvis den kan skjønnes. Men sånn alt i alt, så virker jo dette som en naturlig årsak, tenker jeg. Men, jeg har kommet i kontakt med en kyndig, og jeg håper at vedkommende kan foreta en skikkelig diagnose. Det blir bare for dumt for meg å spekulere på dette stadiet. :) Og angående robåt: Jeg måtte le da jeg leste det, for jeg tenkte nøyaktig den samme tanken da jeg satt og tørket svetten fra pannen, etter flere mislykkede start-forsøk. :) Jeg så meg til og med ut noen passende plasser for åregafler på snekken. Frustrasjonens tanker. Ganske fascinerende at akkurat dette skulle bli nevnt her inne. :) Sabben er en stor utfordring, som å prøve å forstå Polsk hvis man bare snakker Norsk. Jeg har prøvd. Det er vanskelig. Man vet liksom ikke engang hvilken ende man skal begynne i, for å i det hele tatt prøve å forstå hvordan man en gang kan forstå. :) Igjen takk for gode tilbakemeldinger. Jeg skal komme tilbake med oppdateringer iløpet av de neste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Tviler på at det er vannet, når jeg har dårlig råd kjører jeg på en blanding med 50% vann på disse. Er jeg direkte raka fant lyver jeg og fyller vann, men forteller sabben at det er diesel. En gang jeg gikk fri for diesel en times gange utenfor sommarøy holdt det å love at den skulle få diesel når vi kom hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Når dette skjer at motoren ikke vil starte, er det ofte vann i dieseltanken. Hvis du har avtapping i bunnen av dieseltanken, ville jeg tappet en del fra tanken. Tapp det på en på en ren blank brusflaske og du vil se om det er vann i dieselen. Vannet utskiller seg fort og vil være i bunnen av flasken. Rør og slanger som fører fram dieselen til motoren må også tømmes i så fall. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.