Ulk Boble Startet 5.August.2014 Link til dette innlegget Startet 5.August.2014 Sitter og tenker på synkende båter. Jeg har jo som nevnt problemer med at båten tar inn vann, samt at jeg ikke har helt stell på de elektriske tingene. Så det jeg egentlig lurer på, er rundt følgende scenario: - Tresnekken min er fortøyd med 4 tau. To fremme som går til hver sin side. Bak har jeg festet den ene siden med to tau, som sikkert er unødvendig, men helt okey. Jeg lurer på hva naturloven sier om dette: Jeg tenker at båten veier flere tonn, og mye mer ved mye vanninntak, hvilket er naturlig. Men hvis den tar inn ALTFOR mye vann, for eksempel ved at noe uforutsett gir etter, og inntaket blir langt større; Hvor mye skal da til for at den faktisk synker? Og har tauene da noen som helst reddende effekt? Eller vil de ryke tvert? Ville snekken ha holdt seg på vannoverflaten med vann et stykke over dørken? Hva er "triggeren" for at den skal synke, hvis du skjønner? Og når det først kommer til det punktet, vil den da synke raskt? Eller vil den ligge og fise og oppføre seg som en blåhval, slik som store cruise-skip gjør før de synker? Og er det å forvente at det vil henge et par helt akter, som sier: "Do not let go of my hand" og "This is where we first met!" rett før forliset? :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Båten vil veie: "Båtens vekt" - "vekten av det vannet båten fortrenger når den er under vann" = "vekten tauet må tåle" Faktisk krever det mindre å holde båten under vann enn hengende i friluft fordi du kan trekke fra vekten av det vannet som båten fortrenger. En del trebåter vil ofte flyte i overflaten fordi treet er litt lettere enn vann (hvis det ikke er helt trutnet). En stor og tung motor, ballast og andre tunge objekter i båten vil selvsagt kunne være utslagsgivende i slike tilfeller og derfor synker vel det meste uten enkle robåter. I tillegg vil jo det du har knyttet tauene til i andre enden også måtte være sterkt nok til å holde båten. Med andre ord kommer dette helt an på styrke på tau og fortøyningspunkter. Er båten liten nok er det godt mulig den blir hengende i tauene noe som kan gjøre en hevingsoperasjon enklere. Redigert 5.August.2014 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiMi Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Tresnekker og små trebåter som ikke blir lenset eller pumpet kan ofte observeres "flytende" ved rekkehøyde. Mye oppdrift i et treskrog ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Takk for respons. Interessant svar! Det du sier på slutten, om at båten kan bli hengende i tauene osv, får meg til å tenke på noe: Jeg fortøyer veldig stramt, alle tauene. Det er altså ingen slakk på dem, og hver gang jeg gjør dette, er jeg alltid litt usikker på om det ikke er best å ha litt slakk. Men da blir den mer i bevegelse, og til tross for mange fendere, tenker jeg at "myke" sammenstøt med bryggen, selv med fender i mellom, ikke er så gunstig da trutningen fremdeles ikke virker å være helt ferdig. Faktisk, så har jeg mistanke om at dette er grunnen til at jeg opplever at den tar inn så mye vann. Alle snakker om vibrasjoner fra motoren, bølger osv. Men jeg er mer redd for at det kan ha vært noen ( vanligvis uskyldige ) "kollisjoner" i bryggekanten, ved klønete manøvrering og litt tregt skifte til revers. Jeg har vanligvis gode innlegg, men det har hendt iløpet av disse to ukene at båten har tatt forsiktig borti kanten på bryggen fremme. Dette er nå sikret med flere fendere, men kommer det en bølge, tenker jeg at det allikevel fremdeles spiller en liten rolle. Takk for interessant og lærerikt svar. :) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Båten din lekker jevnt, og det har du stabilisert med pumpe og nivåbryter? Om du kjenner pumpens kapasitet, l/min. Tar tiden 1. Hvor lenge den pumper, og 2 hvor lenge det er mellom hver gang den pumper, så kan du regne ut hvor mange liter den lekker i timen. Båten er ca 8m lang og 2 M brei. Snitthøyde fra laveste fribord er ca 0,7m, det vil gi et fylt volum på ca 8 ton, når ripa går under vann. Da kan du regne ut hvor ofte du bør se etter båten, legg inn rikelig sikkerhetsmargin ellers rekker du bare å nå og se båten i det den synker. Om båten synker ved høyvann, og henger i fortøyningene, så kan du regne med at fortøyningene ryker når vannet ebber, evt båten blir kjølsprengt. Det vil bli mere oversiktlig og forutsigbart, om du får båten tett! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Fjord725SE Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Godt poeng med tidevann. Vannet i båten blir noe grønnjævlig tungt, gjerne det som får fortøyningene til å ryke. Ligger du derimot i et anlegg som flyter (småbåthavn med flytebrygger) så vil du ikke få denne effekten. Ligger du ikke fortøyd til flytebrygger må du ha slakk nok i tauene til å være sikker på at dette ikke skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Heldigvis ligger jeg ved flytebrygge. :) Men for å være helt ærlig, tror jeg jommen ikke jeg hadde tenkt på det hvis jeg hadde lagt til ved fastland. Det ville vært en av disse utkoblings-greiene jeg snakker om. Så hvis du er ute og seiler i kraftig fjære, og ser en snekke som henger i løse luften, på siden av en kai, så er det meg! :) Da må dere huske å vinke pent. Takk for gode og utfyllende svar. Og matematiske sådan. :) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Sist gang jeg sank snekka hang den fint i tauene under vann. Det gjorde det lett å få den opp igjen. Fikk lirket lastestropper under den foran og bak og hevet dem med å stramme lastestroppene som vi festet i hver sin utligger. Slik at båten ble liggende oppå dem. Hadde også lånt en pumpe av sivilforsvaret som gjorde jobben veldig enkel når ripa kom opp mot luft. Pumpa var så kraftig at båten kom opp av seg selv når den var sånn ca. 5cm under vann. Vet ikke om man skal skryte av å ha hevet båter, men etter hvert har jeg blitt dømrade flink til det. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Midtpinne: Du nevner sivilforsvaret. Jeg må bare få stille deg et spørsmål. Hvordan er mulighetene for å få vervet seg? Jeg har tenkt på det tidligere også. Hvilke krav stilles? Jeg var i sjøforsvaret for 12 år siden, på Kongeskipet Norge faktisk :) Jeg lurer bare på hvilke opptakskrav som stilles i sivilforsvaret. Jeg regner med at det ikke er så mange som verver seg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Jeg fortøyer veldig stramt, alle tauene. Det er altså ingen slakk på dem, og hver gang jeg gjør dette, er jeg alltid litt usikker på om det ikke er best å ha litt slakk. Men da blir den mer i bevegelse, og til tross for mange fendere, tenker jeg at "myke" sammenstøt med bryggen, selv med fender i mellom, ikke er så gunstig da trutningen fremdeles ikke virker å være helt ferdig. Faktisk, så har jeg mistanke om at dette er grunnen til at jeg opplever at den tar inn så mye vann. kanskje du kan legge ut et bilde av hvordan du har fortøyd? så får du sikkert tips om hvordan du best bør fortøye for å unngå for mye "rykk og napp" og dunk borti brygga. I havna jeg ligger i er det påbudt med rykkutjevnere på alle tau for å unngå unødig slitasje på bryggene. Om man ligger værutsatt er det alltid best å fortøye med spring, disse kan da strammes opp , men likevel tillate at båten beveger seg. Gjort riktiv vil den da bevege seg "mykt" , slik at det ikke blir unødig belastning på pullere osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hvis jeg legger ut bilder av fortøyningene mine, lover jeg at folk her inne kommer til å få seg en god latter. :) Vi snakker helt basic-knuter, og mange av dem oppå hverandre. Men det har holdt båten i land, hehe. Jeg har egentlig bare prøvd å bruke sunn fornuft når jeg fortøyer, og mange vil nok si at jeg overdriver. Båsen jeg ligger i kunne rommet en snekke til, så på venstre side bak er det ikke mulig å komme til med tau, da det rett og slett krever svømming. Men jeg har ett tau på venstre side fremme, som går igjennom de dingsene på baugen, og tilsvarende på høyre side fremme. Når begge disse er stramme, får ikke båten beveget seg verken til høyre eller venstre ( babord eller styrbord heter det vel ). Når det gjelder å forhindre at den beveger seg bakover eller fremover, har jeg sikret bryggekanten med fender, på stedet hvor den eventuelt ville ha truffet, dersom tauene skulle svikte på et vis. Jeg har også et tau midt på høyre side av båten, som bidrar til at båten holder seg tett til bryggen, og forhindrer at den beveger seg derfra. Tilsvarende har jeg også bak, på høyre side. I tillegg til dette har jeg 3-4 fendere mellom båt og brygge på høyre side. Sammenstøt med venstre bryggekant er ikke mulig, så det er ingen fendere der. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Midtpinne: Du nevner sivilforsvaret. Jeg må bare få stille deg et spørsmål. Hvordan er mulighetene for å få vervet seg? Jeg har tenkt på det tidligere også. Hvilke krav stilles? Jeg vet ikke, jeg er ikke med der. Hadde jeg vært noen år yngre og vist det jeg vet i dag, vill jeg vervet meg. Bare kontakt dem og spør, de jeg kjenner der er utrolig hyggelige mennesker. En viktig og spennende jobb gjør de også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.