eysteind Startet 17.April.2003 Del på Facebook Startet 17.April.2003 Har kjøpt meg båt igjen. Denne gongen ei litt større restureringsobjekt. Har ikkje vert å sett båten, men har nokre få bilder. Motoren er ein 10hk Sabb diesel. Årsmodell ukjent. Eigaren hadde minimalt med båtkunskap. Han visste ikkje eingong ka slags kjølesystem motoren hadde, men eg forklarte og vi kom fram til at den er saltvannskjølt. Han visste heller ikkje ka slags båt det var, eller om den er "heimelaga". Årsmodell er også ukjent. Veit eg handla på tynn is, men prisen var det lite å sei om. Eg har tenkt å fikse opp båten, blant anna gjere den sjølvlensande, og fjerne kallesja. Dersom båten er verftsbygget vil eg svært gjerne vite kva merke den er. Kan legge til at båten er, ifølge eigar, 20 fot. Klarar ikkje å vise bildet på forumet, men legg ved nokre linkar: http://home.no.net/eysteisd/ny_side_2.htm http://home.no.net/eysteisd/ny_side_3.htm http://home.no.net/eysteisd/ny_side_4.htm Syns sjølv båten er ganske fin!!!!!! :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 17.April.2003 Del på Facebook Svart 17.April.2003 Dette tror jeg kanskje kan være en gammel Myra, men mange båter ligner hverandre. Ta en titt her: http://home.online.no/~jonpa/myra25.htm så kan du jo se visse likhetstrekk. Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
eysteind Svart 17.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2003 Ja, har tenkt på det same. Faren min har ei Myra/nordfjor 22. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.April.2003 Del på Facebook Svart 18.April.2003 Hei* Gratulerer med ny båt* Jeg vet ikke så mye om båten, men motoren skal jo være noe av det beste som finns. De regnes for å være uslitelige. Forøvrig går det mange historier om de motorene, her er 2 av dem: En travel familiefar hadde en gammel trebåt med en 10 HK SABB i. Han bodde slik til at han bare kunne spasere en tur ned til båten. Under den verste pakkinga og styret for en 3 ukers biltur nedover Europa, fikk han det for seg at han skulle ta seg en tur i båten for å sjekke om alt var i orden før de dro. Vel, mannen startet motoren og glemte å stoppe den igjen, og la ut på bilferie. Da de kom hjem igjen 3 uker senere, stod motoren fortsatt og tøffet på tomgang, akkurat slik han hadde forlatt den. En annen gammel trebåt sakk med motoren i gang, liggende ved kai, de kunne høre motoren gå (på "havets bunn") i lange tider etterpå. Også skal den visst bruke minimalt med diesel, noe den første historien her vel er et eksempel på. Disse historiene skal forresten være sanne. Eneste er at i forhold til dagens flersylindrede motorer, ja sikkert ensylindrede og for den del, bråker den noe aldeles for jæ.....Dunk, dunk, dunk, mange mener jo det er en koselyd, jeg og forsåvidt, i passe doser i hvert fall. En fortsatt God Påske forresten :wink: Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 18.April.2003 Del på Facebook Svart 18.April.2003 En annen historie om Sabb: En kar hadde kjøpt seg en båt med en Sabb i og når høsten kom så ringte han Sabb og lurte på om det var noe spesielt han burde gjøre før han gikk i "opplag" for vinteren. Njei sa personen på Sabb og dro på det, du kan jo slå den av... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.April.2003 Del på Facebook Svart 18.April.2003 Sabbmotoren er på mange måter blitt en legende, kanskje spesielt på Vestlandet. Utgangspunktet er jo at det er enkle, overdimensjonerte og driftsikre motorer som krever minimalt med oppmerksomhet og vedlikehold. Noen av historiene om Sabb har nok "vokst med alderen"..... For at en motor skulle kunne gå under vann, det stopper seg selv - bokstavelig talt - for hvor skulle den ta luften ifra???? Men at der finnes adskillige eksempler på at båter med Sabb har sunket, ligget nede noen dager / uker / måneder, for så å bli tatt opp, spylt rene, skiftet olje og startet - derom hersker ingen tvil. Det kan allikevel være greit å være oppmerksom på at "Sabb" er minst tre forskjellige ting: 1) De gamle ensylindrede oppfyringsmotorene, semidieslene. Det var her Sabb kom med sitt genialt enkle system for å bygge thrustlageret inn i propellhodet, et system som siden har vært brukt på alle Sabbmotorer med reversering - beundringsverdig i all sin enkelhet. 2) Sabb sine egenutviklede dieselmotorer. De ble levert med både en og flere sylindre, og med effekter på ca 8 og 10 hk pr sylinder. Der finnes både tungbygde og lettbygde av disse. 3) Sabb sine "mariniserte" motorer. Her har både Ford, Mitsubishi og flere vært brukt. Man tar altså en dieselmotor fra en ekstern leverandør, og utstyrer den med passende gear og propellerutstyr, kanskje og vannkjølt manifold, oljekjøler og andre modifikasjoner etter behov. Fortsatt finnes mange av de gamle semidieslene ibruk. En kamerat av meg har sogar en som han bruker hver eneste dag, ettersom han bor på en øy og bruker "fyringen" så snart han skal til lands for jobb, handel, eller hva det måtte være. - - - - Men om ensylindrede motorer kan ha sin sjarme, så har det også en sammenheng med "begrensede mengder", for i lengden blir det fort trettende å bare kunne ha kaffekruset halvfullt for at ikke den øverste halvdelen skal skvalpe utav...... - - - - Uansett; til dere som fortsatt har fyringer, og andre "gammeldagse" motorer har jeg en oppfordring: ta vel vare på dem - dere forvalter nemlig en viktig del av norsk kystkultur og næringshistorie! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 18.April.2003 Del på Facebook Svart 18.April.2003 Ja, har tenkt på det same. Faren min har ei Myra/nordfjor 22.Gratulerer eysteind! Mulig at det kan være en veldig tidlig utgave av Myra22, men på et bilde jeg har fra 1975 ser den annerledes ut, bl.a. er styrhuset avsluttet skrånende i bakkant og taket er påskrudd. Vinduene er også forskjellige, Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.April.2003 Del på Facebook Svart 18.April.2003 Noe sier meg at båten er en "Trio", men dette behøver aldeles ikke være riktig. Så var det Sabben som gikk på tomgang i 3 uker. Jeg mener at Sabb brukte en lignende historie i en avisreklame for nevnte motor, men da kun 14 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 18.April.2003 Del på Facebook Svart 18.April.2003 Jeg hadde en 5-9 hk Sabb semidiesel in min förste båt. Det var en sjark bygget i 1954. Det var en artig motor, lyden var kanskje det beste av alt. Motoren var veldig enkel. Husker jeg måtte bytte regulator (dette var i 1977-1978) og det var ikke noe problem med reservedeler. Jeg kjöpte en propan blåselampe for å forvarme motoren med. Båten kom med en parafin blåselampe, men denne trengte jo sin egen forvarming, så det ble litt for mye knoting. Husker også at motoren kunne lett starte og gå feil vei, dette måtte sjekkes för jeg satte den i gir. Jeg kjöpte en tanke som jeg koplet til for å brukes til pneumatisk start, men det fikk jeg aldri til å virke. De nyere (8-10 hk) Sabbene var like robuste og driftssikre. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2003 Har noen anelse om kor mykje denne båten er verdt? Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 22.April.2003 Del på Facebook Svart 22.April.2003 Hei - Det er ein Trio 20, bygd mot slutten av 70-talet og utover, i Vanylven/Sykkylven el. derikring av Øye(?) Fiberplast. Ein enkel båt utan særleg god finish, men virkar traust og grei. Ei alminneleg eldre tresnekke er modell for forma. Upretensiør, var rimeleg i pris den gongen, i fleire "ribba" variantar for sjølvbygg. Motoren er sikkert i orden og kan gå i mange, mange år. Har sjølv ein 8hk Sabb frå 1966 som er identisk med 10-hestaren (så godt som). Har gått som ei klokke i alle år. I og med at årstal og kanskje også nummerplata på din er ukjent, er nok verdien vanskeleg å setje, men ein del Sabbar frå 70-talet går nok for ca 4-8000 kr. Prisen på båten er alt ettersom - kanskje 30000 komplett? mvh Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 I Smøgen lå dett meget spesielle skipet. Det så helt nytt ut men var laget som et gammelt skip. Det befant seg et eldre par ombord, og et stort fillipinsk? mannskap. Skipet heter Grace og er fra Rotterdam. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 Jøss a meg.Er ikke det der luxus yachten til Trygve Hegnar da??? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 Nei, det er ikke den samme Grace som ligger i Oslo. Denne er mye større og er fra Rotterdam Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 Jøss a meg.Er ikke det der luxus yachten til Trygve Hegnar da??? Jøsses, større enn Hegnar sin !!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Fenris Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 Lå i Haugesund under filmfestivalen. Sto litt om den i Haugesunds avis men kan ikke huske hva, og finner det ikke på nettutgaven. Redaksjeonen eller havnekontoret kan kanskje hjelpe deg hvis det er veldig viktig, Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 hmmm, jeg sto å så på den i Sandefjord i sensommer også. Et riktig vakkert skip var det men det ble med at jeg bare sto og lurte på hva dette er for noe Håper det kommer noen inspill, for den var riktig spesiell der den lå Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Festina Lente IV Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Skipet lå rett bak Hegnars Grace på Aker Brygge i sommer også. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
enter4u Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 I fjor sommer var jeg og en kamerat på Gressvik og kjøpte en Fram 25. Et eller annet sted nord for Fredrikstad passerte vi denne flotte båten. Hvilke type båt er det, og vet noen hvem det er sin? Tenkte først det var Ari Behn's far. Han har visst en lignende sak. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Synes det ligner :headbang:Wiksten. ( Får ikke strøket over navnet. Mange funksjoner på pc'en som ikke virker på jobben.) Bildet er ikke helt klart. Tror det er det den heter. Sees ofte i Mossekanalen og området rundt Jeløya. Mener den går en del i charter. Har ikke peiling på hvem som er eier Redigert kl 13.30. Roter litt med navnet. Tror det er Hausten båten heter! Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Kjenner noen til hvor denne båten er bygget? Den ble kjøpt på midten av 80 tallet i Stavanger (Hillevågsvannet) og ligger / brukes nå i Flekkefjord. Båten er 27' og har en 18 hk Sabb diesel. Jeg er takknemlig for alle opplysninger. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Hei Sabrina, Min første innskytelse da jeg så bildet var at den måtte være bygget på Rolvsnes en gang på 1960-tallet. Men ved nærmere finmysing, så ser jeg heller ikke bort fra at Sagen på Hommersåk kan ha vært inne i bildet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
kes Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Hei, Jeg tror Poseidon er inne på noe når han sier Sagen. Jeg kjøpte i 1975 en plastsnekke på 26 fot som så ut som om denne båten var benyttet som plugg. Formen var laget av Sagen på Hommersåk (utenfor Stavanger/Sandnes). Formen ble etter det jeg hørte leid ut av Sagen til selvstøp. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Den kan og minne om Rekstern krysser bygget på Rektern i Tysnes. Det var det første som slo meg. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Sabrina Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Den kan og minne om Rekstern krysser bygget på Rektern i Tysnes. Det var det første som slo meg. Jeg har en formening om at noen engang sa at båten stammet fra Stord eller Bømlo traktene, men er ikke sikker. Noen båtbyggere kjenner jeg ikke til, og er heller ikke kjent i det området, men det hadde vært interessant å finne ut hvem som har bygget den. Det er ikke en Rolvsnes båt, - så mye har jeg klart å få bekreftet. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.