Jump to content

Noen som kjenner denne?


eysteind

Recommended Posts

Har kjøpt meg båt igjen. Denne gongen ei litt større restureringsobjekt.

Har ikkje vert å sett båten, men har nokre få bilder. Motoren er ein 10hk Sabb diesel. Årsmodell ukjent.

Eigaren hadde minimalt med båtkunskap. Han visste ikkje eingong ka slags kjølesystem motoren hadde, men eg forklarte og vi kom fram til at den er saltvannskjølt.

Han visste heller ikkje ka slags båt det var, eller om den er "heimelaga". Årsmodell er også ukjent.

Veit eg handla på tynn is, men prisen var det lite å sei om.

 

Eg har tenkt å fikse opp båten, blant anna gjere den sjølvlensande, og fjerne kallesja.

 

Dersom båten er verftsbygget vil eg svært gjerne vite kva merke den er.

Kan legge til at båten er, ifølge eigar, 20 fot.

 

Klarar ikkje å vise bildet på forumet, men legg ved nokre linkar:

 

http://home.no.net/eysteisd/ny_side_2.htm

 

http://home.no.net/eysteisd/ny_side_3.htm

 

http://home.no.net/eysteisd/ny_side_4.htm

 

Syns sjølv båten er ganske fin!!!!!! :cool::smiley: :smiley: :cheers::smiley:

Link to post

Hei*

 

Gratulerer med ny båt*

 

Jeg vet ikke så mye om båten, men motoren skal jo være noe av det beste som finns. De regnes for å være uslitelige.

 

Forøvrig går det mange historier om de motorene, her er 2 av dem:

 

En travel familiefar hadde en gammel trebåt med en 10 HK SABB i. Han bodde slik til at han bare kunne spasere en tur ned til båten.

Under den verste pakkinga og styret for en 3 ukers biltur nedover Europa, fikk han det for seg at han skulle ta seg en tur i båten for å sjekke om alt var i orden før de dro.

Vel, mannen startet motoren og glemte å stoppe den igjen, og la ut på bilferie.

Da de kom hjem igjen 3 uker senere, stod motoren fortsatt og tøffet på tomgang, akkurat slik han hadde forlatt den.

 

En annen gammel trebåt sakk med motoren i gang, liggende ved kai, de kunne høre motoren gå (på "havets bunn") i lange tider etterpå.

 

Også skal den visst bruke minimalt med diesel, noe den første historien her vel er et eksempel på. Disse historiene skal forresten være sanne.

 

Eneste er at i forhold til dagens flersylindrede motorer, ja sikkert ensylindrede og for den del, bråker den noe aldeles for jæ.....Dunk, dunk, dunk, mange mener jo det er en koselyd, jeg og forsåvidt, i passe doser i hvert fall.

 

En fortsatt God Påske forresten   :cheers::wink: :wink: :seeya:

Link to post

Sabbmotoren er på mange måter blitt en legende, kanskje spesielt på Vestlandet.

 

Utgangspunktet er jo at det er enkle, overdimensjonerte og driftsikre motorer som krever minimalt med oppmerksomhet og vedlikehold. Noen av historiene om Sabb har nok "vokst med alderen".....  For at en motor skulle kunne gå under vann, det stopper seg selv  -  bokstavelig talt  -  for hvor skulle den ta luften ifra????

 

Men at der finnes adskillige eksempler på at båter med Sabb har sunket, ligget nede noen dager / uker / måneder, for så å bli tatt opp, spylt rene, skiftet olje og startet  -  derom hersker ingen tvil.

 

Det kan allikevel være greit å være oppmerksom på at "Sabb" er minst tre forskjellige ting:

 

1)  De gamle ensylindrede oppfyringsmotorene, semidieslene. Det var her Sabb kom med sitt genialt enkle system for å bygge thrustlageret inn i propellhodet, et system som siden har vært brukt på alle Sabbmotorer med reversering  -  beundringsverdig i all sin enkelhet.

 

2)  Sabb sine egenutviklede dieselmotorer. De ble levert med både en og flere sylindre, og med effekter på ca 8 og 10 hk pr sylinder. Der finnes både tungbygde og lettbygde av disse.

 

3)  Sabb sine "mariniserte" motorer. Her har både Ford, Mitsubishi og flere vært brukt. Man tar altså en dieselmotor fra en ekstern leverandør, og utstyrer den med passende gear og propellerutstyr, kanskje og vannkjølt manifold, oljekjøler og andre modifikasjoner etter behov.

 

Fortsatt finnes mange av de gamle semidieslene ibruk. En kamerat av meg har sogar en som han bruker hver eneste dag, ettersom han bor på en øy og bruker "fyringen" så snart han skal til lands for jobb, handel, eller hva det måtte være.

 

- - - -

 

Men om ensylindrede motorer kan ha sin sjarme, så har det også en sammenheng med "begrensede mengder", for i lengden blir det fort trettende å bare kunne ha kaffekruset halvfullt for at ikke den øverste halvdelen skal skvalpe utav......

 

- - - -

 

Uansett; til dere som fortsatt har fyringer, og andre "gammeldagse" motorer har jeg en oppfordring: ta vel vare på dem   -   dere forvalter nemlig en viktig del av norsk kystkultur og næringshistorie!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg hadde en 5-9 hk Sabb semidiesel in min förste båt.  Det var en sjark bygget i 1954.  Det var en artig motor, lyden var kanskje det beste av alt.  Motoren var veldig enkel.  Husker jeg måtte bytte regulator (dette var i 1977-1978) og det var ikke noe problem med reservedeler.  Jeg kjöpte en propan blåselampe for å forvarme motoren med.  Båten kom med en parafin blåselampe, men denne trengte jo sin egen forvarming, så det ble litt for mye knoting.  Husker også at motoren kunne lett starte og gå feil vei, dette måtte sjekkes för jeg satte den i gir.  Jeg kjöpte en tanke som jeg koplet til for å brukes til pneumatisk start, men det fikk jeg aldri til å virke.  De nyere (8-10 hk) Sabbene var like robuste og driftssikre.

 

Kåre

Link to post

Hei - Det er ein Trio 20, bygd mot slutten av 70-talet og utover, i Vanylven/Sykkylven el. derikring av Øye(?) Fiberplast. Ein enkel båt utan særleg god finish, men virkar traust og grei. Ei alminneleg eldre tresnekke er modell for forma. Upretensiør, var rimeleg i pris den gongen, i fleire "ribba" variantar for sjølvbygg.

 

Motoren er sikkert i orden og kan gå i mange, mange år. Har sjølv ein 8hk Sabb frå 1966 som er identisk med 10-hestaren (så godt som). Har gått som ei klokke i alle år. I og med at årstal og kanskje også nummerplata på din er ukjent, er nok verdien vanskeleg å setje, men ein del Sabbar frå 70-talet går nok for ca 4-8000 kr.

 

Prisen på båten er alt ettersom - kanskje 30000 komplett?

 

mvh

Link to post
  • 4 måneder senere...

Skipet lå rett bak Hegnars Grace på Aker Brygge i sommer også.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Synes det ligner  :headbang:Wiksten. :rolleyes: ( Får ikke strøket over navnet. Mange funksjoner på pc'en som ikke virker på jobben.) Bildet er ikke helt klart. Tror det er det den heter. Sees ofte i Mossekanalen og området rundt Jeløya. Mener den går en del i charter. Har ikke peiling på hvem som er eier  :smiley:

 

Redigert kl 13.30.

Roter litt med navnet. Tror det er Hausten båten heter!

Link to post
  • 1 måned senere...

Den kan og minne om Rekstern krysser bygget på Rektern i Tysnes. Det var det første som slo meg.

Jeg har en formening om at noen engang sa at båten stammet fra Stord eller Bømlo traktene, men er ikke sikker.  Noen båtbyggere kjenner jeg ikke til, og er heller ikke kjent i det området, men det hadde vært interessant å finne ut hvem som har bygget den.

 

Det er ikke en Rolvsnes båt, - så mye har jeg klart å få bekreftet.

 

Mvh

sabrina

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...