Jankar Startet 5.August.2014 Link til dette innlegget Startet 5.August.2014 Noen som kan fortelle meg hva jeg må gjøre, evt ikke gjøre om man har en 100hester utenbords motor i ferskvann, og ønsker å begynne å bruke den fast i saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Bytte ut Magnesium-anodene med zink-anoder. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Det er vel bare å tute og kjøre, du trenger vel ikke gjøre noe spesielt med motoren for å bruke den i saltvann ? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Det holder å bytte de anodene? Det er vel ingen stor operasjon å bytte de? Voldsomt dyre er de vel ikke heller...? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Fort gjort, Merkeforhandler vet hvor mange, og hvor de står. Hadde vel vært mer bekymra for hvor lenge motoren har gått i ferskvann.. og om det i det hele tatt har vært bytta til Magnesium-anoder. ta av den som er lettest å ta av. er den i zink,er den ganske tung. Magnesium veier nesten ingenting. Redigert 5.August.2014 av Muren Motorsport (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Aldri bytta anoder på mine motorer mellom fersk og saltvann. Er det viktig? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Muren Motorsport Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Ja det er viktig. i ferskvann tærest det på aluminiumen fremfor zinken. dvs motoren. du må ha noe som er mindre edelt enn aluminium. Da er magnesium et utmerket offer. zink i ferskvann får raskt et isolerende oksidbelegg,og blir deretter ubrukelig som offer. Magnesium i sjøvann blir for voldsomt. Redigert 5.August.2014 av Muren Motorsport (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Ok, så om den har stått i ferskvann med sinkanoder siden 2010, så kan det være problemer? Men dersom den er kjørt med magnesium anoder i ferskvann burde det være greit? Trodde ikke ferskvann var så skadelig for.motor kontra saltvann? Redigert 5.August.2014 av Jankar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Motoren er helt sikkert ikke ihæltæra. men bra er det ikke. Viss det viser seg att du har zink-anoder, så bytter du di til NYE zink-anoder. oksidbelegget som har oppstått i ferskvann blir du aldri kvitt. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Men derdom det sitter magnesium anoder på den, da er det litt greiere? Eller er det best å kjøpe en som har gått i saltvann fra den ble født? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Sjekk først hva slags anoder du har, Mercury begynte for eksempel å anbefale aluminium i 1990 eller noe sånt, og de funker fint i både ferskvann og saltvann. Har du kjøpt av forhandler kan det også være at du har fått en legering av aluminium, zinc og indium, som flere produsenter har levert som standard i et par tiår nå, som også fungerer glimrende i alle typer vann. Det kan kanskje være vanskelig å se hva man har, og anoder er uansett forbruksvare, slik at noen nye aluminiumsanoder er kanskje like greit. Redigert 5.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Hehe! Nå har folk begynt og lese seg opp.. :) i nesten ALLE tilfeller sitter der zink-anoder på motorer du kjøper her til lands.. De fleste motorforhandlere har aldri hørt om magnesium-anoder.. Brakkvannslegeringer er det om mulig enda mindre kunnskap om... Jeg har ståendes et prakteksemplar av en ferskvannskjørt motor med zink-anoder ståendes her.. 95 mod Suzuki. ser ut som ny! sporadisk brukt på ett fjellvann. Men fullstendig opptæra innvendig. Forhandlere rundt Mjøsa vet vel om problematikken. :) Redigert 5.August.2014 av Muren Motorsport (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Sjekk først hva slags anoder du har, Mercury begynte for eksempel å anbefale aluminium i 1990 eller noe sånt, og de funker fint i både ferskvann og saltvann. Har du kjøpt av forhandler kan det også være at du har fått en legering av aluminium, zinc og indium, som flere produsenter har levert som standard i et par tiår nå, som også fungerer glimrende i alle typer vann. Det kan kanskje være vanskelig å se hva man har, og anoder er uansett forbruksvare, slik at noen nye aluminiumsanoder er kanskje like greit. Han skal bruke motoren i saltvann.. så det eneste riktige er zink. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Da er det like greit å peile seg inn på en saltvannskjørt en.med dokumentasjon på servicer da. Har ikke hanflet enda, men ser på en som har gått i ferskvann siden fødsel i 2010. Men hvis det sitter sink på den, så er den vel møllspist innvendig da...? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Hehe! Nå har folk begynt og lese seg opp.. :) Jeg trenger i grunn ikke lese meg opp, anoder er diskutert opp og ned på forumet her tidligere, og det er mange som har særdeles god greie på metaller og spenningsrekker her. Jeg mener at Brunswick har levert alle sine motorer med aluminium i de siste tyve årene, slik at de kan brukes i både saltvann og ferskvann rett fra butikken, og jeg har egentlig så å si aldri hørt om at dette har vært noe problem de siste årene, men jeg husker det var et problem på åttitallet, og at forhandlere måtte være påpasselige med å levere motoren med riktig anode. Jeg har vel sett en og annen motor opp gjennom årene som har vært kjørt i ferskvann med billige sinkanoder som ikke har gjort jobben sin, men da har anodene vært skiftet til noe billiggreier av eieren, og jeg kan telle på en hånd antallet utenbordsmotorer jeg har sett som har blitt ødelagt på grunn av feil anode, derimot har jeg sett flere som har vært ødelagt på grunn av manglende anode. Redigert 5.August.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Jeg får sjekke hva som står på den, men står den.med aluminium så er det greit, bare bytter til sink etter sesongen, står den med sink og har gått i ferskvann så er det værre, har jeg forstått det riktig da? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Jeg får sjekke hva som står på den, men står den.med aluminium så er det greit, bare bytter til sink etter sesongen, står den med sink og har gått i ferskvann så er det værre, har jeg forstått det riktig da? Ja. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.