Jump to content

fra ferskvann til saltvann

Jankar

Recommended Posts

Fort gjort, Merkeforhandler vet hvor mange, og hvor de står. Hadde vel vært mer bekymra for hvor lenge motoren har gått i ferskvann.. og om det i det hele tatt har vært bytta til Magnesium-anoder. ta av den som er lettest å ta av. er den i zink,er den ganske tung. Magnesium veier nesten ingenting.

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)

Ja det er viktig. i ferskvann tærest det på aluminiumen fremfor zinken. dvs motoren. du må ha noe som er mindre edelt enn aluminium. Da er magnesium et utmerket offer. zink i ferskvann får raskt et isolerende oksidbelegg,og blir deretter ubrukelig som offer. Magnesium i sjøvann blir for voldsomt.

Sjekk først hva slags anoder du har, Mercury begynte for eksempel å anbefale aluminium i 1990 eller noe sånt, og de funker fint i både ferskvann og saltvann.

Har du kjøpt av forhandler kan det også være at du har fått en legering av aluminium, zinc og indium, som flere produsenter har levert som standard i et par tiår nå, som også fungerer glimrende i alle typer vann.

Det kan kanskje være vanskelig å se hva man har, og anoder er uansett forbruksvare, slik at noen nye aluminiumsanoder er kanskje like greit.

Redigert av adeneo (see edit history)

Hehe! Nå har folk begynt og lese seg opp.. :) i nesten ALLE tilfeller sitter der zink-anoder på motorer du kjøper her til lands.. De fleste motorforhandlere har aldri hørt om magnesium-anoder.. Brakkvannslegeringer er det om mulig enda mindre kunnskap om... Jeg har ståendes et prakteksemplar av en ferskvannskjørt motor med zink-anoder ståendes her.. 95 mod Suzuki. ser ut som ny! sporadisk brukt på ett fjellvann. Men fullstendig opptæra innvendig.

Forhandlere rundt Mjøsa vet vel om problematikken. :)

Sjekk først hva slags anoder du har, Mercury begynte for eksempel å anbefale aluminium i 1990 eller noe sånt, og de funker fint i både ferskvann og saltvann.

Har du kjøpt av forhandler kan det også være at du har fått en legering av aluminium, zinc og indium, som flere produsenter har levert som standard i et par tiår nå, som også fungerer glimrende i alle typer vann.

Det kan kanskje være vanskelig å se hva man har, og anoder er uansett forbruksvare, slik at noen nye aluminiumsanoder er kanskje like greit.

Han skal bruke motoren i saltvann.. så det eneste riktige er zink.

Hehe! Nå har folk begynt og lese seg opp.. :)

Jeg trenger i grunn ikke lese meg opp, anoder er diskutert opp og ned på forumet her tidligere, og det er mange som har særdeles god greie på metaller og spenningsrekker her.

Jeg mener at Brunswick har levert alle sine motorer med aluminium i de siste tyve årene, slik at de kan brukes i både saltvann og ferskvann rett fra butikken, og jeg har egentlig så å si aldri hørt om at dette har vært noe problem de siste årene, men jeg husker det var et problem på åttitallet, og at forhandlere måtte være påpasselige med å levere motoren med riktig anode.

Jeg har vel sett en og annen motor opp gjennom årene som har vært kjørt i ferskvann med billige sinkanoder som ikke har gjort jobben sin, men da har anodene vært skiftet til noe billiggreier av eieren, og jeg kan telle på en hånd antallet utenbordsmotorer jeg har sett som har blitt ødelagt på grunn av feil anode, derimot har jeg sett flere som har vært ødelagt på grunn av manglende anode.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...