Pksp Startet 5.August.2014 Link til dette innlegget Startet 5.August.2014 Før ferien monterte jeg nytt luftfilter og slange mellom turbo og filter. Tidligere så har ikke denne plastslangen vært montert, så turbo har sugd inn ufiltrert luft fra motorrommet. Synes ikke det var noe særlig, så jeg valgte å montere ny slange. Nå synes jeg den virker skikkelig dau i forhold. Og klarte knappe 15knop på full gass. 15 knop var marsjfart tidligere og toppfart 21knop. Mister jeg virkelig så mye effekt ved å få filtrert luften inn til turbo? Finnes det noen løsning på dette, slik at jeg kan få tilbake litt mer power? Kan det f.eks være bedre å montere et powerfilter som gir mer luftgjennomstrømmning direkte på turbo? Virkelig irriterende at den skulle gå så mye dårligere. En liten ekstra sak, agm batterier, hva er normal garantitid på disse? Har kjørt test på de og startbatteriet er nærmest defekt og de to til forbruk har halv kapasitet.. De er nye i 2012. Takker så mye for alle innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ingen som har noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hvor lang slange har du? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hvis du mister så mye fart er det noe alvorlig galt. Det er heller ikke bra for motoren. Er du sikker på at ikke slangen blir sugd sammen? Forøvrig er K/N filter, pipercross eller lignende bedre. De filtrerer som regel minst like bra som originale engangsfilter og gir langt mindre motstand. De er vaskbare og skal oljes med filterspray etter vask. I tillegg tåler de fuktighet. Engangsfilter kan ofte svelle og bli veldig tette ved fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Tipper slangen er rundt 15-20 cm lang. Kjøpt original VP plastrør. Har ikke sjekket om den blir klemt sammen under kjøring, men mulig det er noe i det. Vurderer sterkt og kjøpe et greit K/N filter å sette rett på turbo. Noen forslag til bra filter til grei pris? Må trolig ha et lite bend også for å få plass. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hør med Sarpsborg motor Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Takk for tips DieselDahl Sitér dette innlegget Link to post
Båtsn Svart 12.September.2021 Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 Pksp skrev On 7.8.2014 at 1.09: Takk for tips DieselDahl Denne tråden er gammel, men motoren er fortsatt aktuell. Hva ble løsningen? satt du på et K/N filter, og ble det bedre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.September.2021 Link til dette innlegget Svart 13.September.2021 Løsningen vil som regel være å fjerne filteret igjen. Motoren klarer seg utmerket uten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Båtsn Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Jeg er tilhenger av å holde ting så originalt som mulig, Å fjerne et filter (som har en funksjon) er ikke en fullverdig løsning. Litt som å behandle et symptom og ikke problemet. Å fjerne et luftfilter kan slik jeg ser det føre til problemer i enkelte settinger. Ihvertfall føre til raskere slitasje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Båtsn skrev for 6 timer siden: Å fjerne et luftfilter kan slik jeg ser det føre til problemer i enkelte settinger. Ihvertfall føre til raskere slitasje? Hvilke settinger da? Sandstorm? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 (redigert) index skrev for 17 timer siden: Hvilke settinger da? Sandstorm? ? Det går vel mange båtmotorer uten luftfilter mener jeg så tror egentlig dette er rett. Har vel aller mest en lyddempingsfunksjon/evt ‘flame arrestor’, og vil fange bittelitt saltrók og evt hindre at skjerfet til mekaniker suges inn.. (nå havner vel det i viftereima uansett da). Men, motoren er jo åpenbart designet for å kunne levere full effekt med luftfilter. Når dette da gir redusert effekt kan en vel spørre seg om det er fordi turbo da ikke evner å bygge nok trykk, dvs er litt sliten. Kan sikkert være mange andre årsaker også. Redigert 30.September.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 Fantino skrev for 5 timer siden: Det går vel mange båtmotorer uten luftfilter mener jeg så tror egentlig dette er rett. Ingen av mine har hatt filter. Men en del nye motorer har filter, jeg vil tro poenget er støydemping. Innsug lager mye lyd. I trådstarter tilfelle tipper jeg det har blitt brukt et uoriginalt filter med for liten kapasitet, alternativt for tynn eller for lang slange. Uansett så har den gått uten filter før, og klarer seg nok helt fint uten i fremtiden også Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 index skrev 30 minutter siden: Ingen av mine har hatt filter. Men en del nye motorer har filter, jeg vil tro poenget er støydemping. Innsug lager mye lyd. I trådstarter tilfelle tipper jeg det har blitt brukt et uoriginalt filter med for liten kapasitet, alternativt for tynn eller for lang slange. Uansett så har den gått uten filter før, og klarer seg nok helt fint uten i fremtiden også Det gjør den helt sikkert, fikk dog inntrykk av at det som ble montert var originalt og da bør det jo fønke hvis alt annet er innafor spec. Men om filter struper feks 0.1 bar på WOT og turbo ikke har mer å gi så kan en vel se for seg en effektreduksjon. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 (redigert) index skrev 35 minutter siden: Uansett så har den gått uten filter før, og klarer seg nok helt fint uten i fremtiden også Det har du rett i, men en motor som er iorden, har korrekt filter, korrekt montert skal ikke yte dårligere enn om du fjerner filteret. Nå vet ikke jeg om TS har forsøkt å fjerne det som ble satt på, for å se om de 5 knopene kommer tilbake, men det er det første han bør gjøre. Redigert 30.September.2021 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Faxen Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Jeg har benyttet disse på en TAMD60a motorer: Sportluftfilter - Biltema.no Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.