Jump to content

Aqad30a mistet 5knop etter nytt luftfilter

Pksp

Recommended Posts

Før ferien monterte jeg nytt luftfilter og slange mellom turbo og filter. Tidligere så har ikke denne plastslangen vært montert, så turbo har sugd inn ufiltrert luft fra motorrommet. Synes ikke det var noe særlig, så jeg valgte å montere ny slange.

Nå synes jeg den virker skikkelig dau i forhold. Og klarte knappe 15knop på full gass. 15 knop var marsjfart tidligere og toppfart 21knop.

Mister jeg virkelig så mye effekt ved å få filtrert luften inn til turbo? Finnes det noen løsning på dette, slik at jeg kan få tilbake litt mer power? Kan det f.eks være bedre å montere et powerfilter som gir mer luftgjennomstrømmning direkte på turbo? Virkelig irriterende at den skulle gå så mye dårligere.

En liten ekstra sak, agm batterier, hva er normal garantitid på disse? Har kjørt test på de og startbatteriet er nærmest defekt og de to til forbruk har halv kapasitet.. De er nye i 2012.

Takker så mye for alle innspill :)

Hvis du mister så mye fart er det noe alvorlig galt. Det er heller ikke bra for motoren. Er du sikker på at ikke slangen blir sugd sammen? Forøvrig er K/N filter, pipercross eller lignende bedre. De filtrerer som regel minst like bra som originale engangsfilter og gir langt mindre motstand. De er vaskbare og skal oljes med filterspray etter vask. I tillegg tåler de fuktighet. Engangsfilter kan ofte svelle og bli veldig tette ved fukt.

• 7 år senere...
  • 3 uker senere...
index skrev for 17 timer siden:

Hvilke settinger da? Sandstorm?

?

Det går vel mange båtmotorer uten luftfilter mener jeg så tror egentlig dette er rett. Har vel aller mest en lyddempingsfunksjon/evt ‘flame arrestor’, og vil fange bittelitt saltrók og evt hindre at skjerfet til mekaniker suges inn.. (nå havner vel det i viftereima uansett da).

Men, motoren er jo åpenbart designet for å kunne levere full effekt med luftfilter. Når dette da gir redusert effekt kan en vel spørre seg om det er fordi turbo da ikke evner å bygge nok trykk, dvs er litt sliten. Kan sikkert være mange andre årsaker også.

Redigert av Fantino (see edit history)
Fantino skrev for 5 timer siden:

Det går vel mange båtmotorer uten luftfilter mener jeg så tror egentlig dette er rett. 

Ingen av mine har hatt filter. Men en del nye motorer har filter, jeg vil tro poenget er støydemping. Innsug lager mye lyd. 

I trådstarter tilfelle tipper jeg det har blitt brukt et uoriginalt filter med for liten kapasitet,  alternativt for tynn eller for lang slange. Uansett så har den gått uten filter før, og klarer seg nok helt fint uten i fremtiden også  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 30 minutter siden:

Ingen av mine har hatt filter. Men en del nye motorer har filter, jeg vil tro poenget er støydemping. Innsug lager mye lyd. 

I trådstarter tilfelle tipper jeg det har blitt brukt et uoriginalt filter med for liten kapasitet,  alternativt for tynn eller for lang slange. Uansett så har den gått uten filter før, og klarer seg nok helt fint uten i fremtiden også  

Det gjør den helt sikkert, fikk dog inntrykk av at det som ble montert var originalt og da bør det jo fønke hvis alt annet er innafor spec. Men om filter struper feks 0.1 bar på WOT og turbo ikke har mer å gi så kan en vel se for seg en effektreduksjon.

index skrev 35 minutter siden:

Uansett så har den gått uten filter før, og klarer seg nok helt fint uten i fremtiden også  

Det har du rett i, men en motor som er iorden, har korrekt filter, korrekt montert skal ikke yte dårligere enn om du fjerner filteret.

Nå vet ikke jeg om TS har forsøkt å fjerne det som ble satt på, for å se om de 5 knopene kommer tilbake, men det er det første han bør gjøre.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...