Saab95 Startet 5.August.2014 Link til dette innlegget Startet 5.August.2014 Hei Kom hjem fra båttur ikveld og rett før vi var hjemme hørte jeg noe tislelyd i fra motoren. Det hørtes egentlig ut som om drivreimen kom borti motorrom isolasjonen. Men det var ikke det og alt virket normalt, men etter et par minutter stoppet motoren og det var en fin flekk med olje rundt båten. Det kom også noe blå røyk ut av forgasseren. Jeg tørte ikke prøve å starte igjen før vi var i havnen igjen. Motoren gikk da i noen sekunder før den stoppet og igjen var det olje i vannet rundt oss. Jeg peilet oljen og kan egentlig ikke se at den har sunket så mye og oljen er ren og pen. Er det noen som har en ide eller to om hva dette kan være ? Takk til paret som slepte oss til havnen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Du er sikker på at det er olje og ikke bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Saab95 Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 hmmm nei det er jeg ikke sikker på..........det må sjekkes nærmere. Hva kan årsaken til at den plutselig skulle blåse ut bensin da?...det skal sies at den ble kjørt rimelig hardt et par minutter før. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hvis den får for mye bensin eller en sylinder ikke tenner vil den uforbrente bensinen komme ut eksosen. Men du bør få tatt en kompresjonstest og sjekke pluggene samtidig. Det vil si mye om tilstand på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Sjøvannskjølt ? Kan være topp pakning. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Saab95 Svart 9.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Hei Har nå hatt tid til å skru litt :-) Første feilen jeg fant var at lageret til sjøvannspumpen var helt malt i stykker så den må byttes. Heldigvis har jeg ferskvannskjøling. Neste skritt skru ut alle pluggene og de var noe sort men ikke noe ekstremt, får vel få utført en justering av forgasseren. Tok så en kompresjonstest og den viste følgene: Sylinder 1-139 psi Sylinder 2-140 psi Sylinder 3-138 psi Sylinder 4-138 psi Sylinder 5-142 psi Sylinder 6-142 psi Sylinder 7-140 psi Sylinder 8-141 psi Jeg tror ikke det er så gale på en 8 år gammel motor og det viktigeste er vel at det ligger noelunde på samme nivå ?? Motoren maler fin nå etter at jeg skrudde av sjøvannspumpen så jeg konkluderer med at det var denne som hadde så stor motstand at motoren stoppet på tomgang. Oljen/bensinen som kom ut kan vel kansje ha noe med justeringen av forgasseren ?? Men før jeg friskmelder den så må jeg bestille ny pumpe og få folkene på Leanbukten til å sjekke forgasseren og tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.