Jump to content

Hydraulisk styring til Volvo Penta SX / DP-S drev uten servo


Fergu

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Brukte enormt med tid på dette sist høst. Bestillte en styrepumpe fra Sleipner, via Seatronic, som skulle passe. Den passet i utgangspunktet rett på de originale festene der styrevaieren er festet i dag. Derimot hadde den feil slaglengde, husker ikke helt nøyaktig, men minnes at den ville gi full sving til den ene siden og redusert til den andre. Fikk returnert pumpa. Hadde kontakt med Sleipner omkring dette, men ble skuffet over kunnskapen de har om sine egne produkter

 

Fant et firma i Sverige som påstår de har en pakke som er "Bolt on" til SX uten servo ( http://www.flotecmarin.se/) Var umulig å få tak i alle målene, så jeg skrinla til slutt denne pakken. Spurte firmaet om referanser, eller bilder av SX installasjoner, men det var det ikke mulig å oppdrive

 

Fikk god bistand fra Seatronic som blant annet selger diverse franske systemer, husker ikke navnet. Her skulle det finnes et system som burde passe, men ingen kunne garantere noen ting. I tillegg var prisen veldig stiv.

 

La også ut spørsmål på et amerikansk forum, men fikk ingen gode svar derfra.

 

Seasea har en pumpe de sier passer til SX, men ved mail kontakt kan de ikke garantere at den passer.

 

Frem til noen andre finner en passende løsning velger jeg å fortsette med det styresystemet jeg har i dag.

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
  • 10 måneder senere...

Har nå prøvd å undersøke litt her i Trondheim men det er ikke allverdens gode svar å få :( 

Blir også litt forvirret når jeg prøver å lese meg opp selv, f.eks så oppgir Seasea som Fergu nevner at de har en balansert styresylinder fra Ultraflex som skal passe: 

http://www.seasea.no/Motortillbeh%C3%B6r/Styrning_Reglage/Hydraulstyrning/UFLEX_CYLINDER_UC133-IOB

De sier også at denne passer AQ-drev UTEN servo, problemet er bare at om man ser i Flak-katalogen så står det at denne kun passer drev MED servo :(

Flak oppgir at UC132/OBS skal passe men den er ikke balansert og med de målene jeg så langt har klart å skaffe på denne så kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg vil få full styring til en side men redusert den andre veien. Får kanskje høre om den lokale båtsjappa kan bestille opp en mot at jeg betaler eventuell returfrakt.

 

Et annet eksempel på motstridende svar jeg har fått: Hos Seasea så oppgir de at man må bruke rattpumpe UP28 mens de her i byen sier at man også kan bruke UP20. Kanskje ikke et stort problem men med UP20 så får jeg flere omdreininger på rattet noe som bør gjøre styringen lettere, noe jeg tenker kan være en fordel så lenge jeg ikke har servo.

Link to post

Dette burde passe, eneste som muligens må byttes er feste brakketen på servopumpen etter hvilken motor type du har. Helt nytt 6000,- (ikke mitt) finnkode=74419154

Men i utgangpunktet er selve styre sylinderen lik omc/mercruiser gjelder kun på sx drev. Gjelder også servopumpe.

Mye av det som kan forvirre litt er at alle produsentene gikk over til ny modell på styresylinder en gang på slutten av 90 starten av 2000tallet og da ser dem veldig forskjellige ut `speilvent`men de går omvandrende.

 

Så nå at du ville ha hydraulisk styring, men ville nok heller montert på servo.

Hvil du ikke rote deg bort på motoren kan du bruke en elektrisk servopumpe. Blant annet Opel brukte det på astra/zafira/omega fra slutten av 90 tallet. Det finner du på huggeren til en 1/2 båt-lapp, 

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...