Fergu Startet 6.August.2014 Link til dette innlegget Startet 6.August.2014 Ønsker å bytte til hydraulisk styring. Har Volvo Penta SX drev uten servo. Trodde det skulle være enkelt å finne et passende system, men sliter med å finne noe. (Sleipner har sluttet med hydraulisk styring for drev.) Er det noen som har tips og erfaring omkring dette? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 http://www.telmo.no/Produkter/Styringer/Hydraulisk-styring-over-150-Hk/SeaStar-styring-for-drev/Hydr-Sylinder-Seastar-drev-HC5326-HC5326-015745326-p0000009899 Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ser ut som den fra TELMO katalogen er for SX/DP-S med servo Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ja, jeg tror det blir for tungt uten. Sett på servo da vel. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Comstedt.se Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Autofil Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Fant du noe som passet? Har selv SX-drev og ingen servo så om noen har gode erfaringer med hydraulisk styring til dette drevet så lytter jeg gjerne :) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) Brukte enormt med tid på dette sist høst. Bestillte en styrepumpe fra Sleipner, via Seatronic, som skulle passe. Den passet i utgangspunktet rett på de originale festene der styrevaieren er festet i dag. Derimot hadde den feil slaglengde, husker ikke helt nøyaktig, men minnes at den ville gi full sving til den ene siden og redusert til den andre. Fikk returnert pumpa. Hadde kontakt med Sleipner omkring dette, men ble skuffet over kunnskapen de har om sine egne produkter Fant et firma i Sverige som påstår de har en pakke som er "Bolt on" til SX uten servo ( http://www.flotecmarin.se/) Var umulig å få tak i alle målene, så jeg skrinla til slutt denne pakken. Spurte firmaet om referanser, eller bilder av SX installasjoner, men det var det ikke mulig å oppdrive Fikk god bistand fra Seatronic som blant annet selger diverse franske systemer, husker ikke navnet. Her skulle det finnes et system som burde passe, men ingen kunne garantere noen ting. I tillegg var prisen veldig stiv. La også ut spørsmål på et amerikansk forum, men fikk ingen gode svar derfra. Seasea har en pumpe de sier passer til SX, men ved mail kontakt kan de ikke garantere at den passer. Frem til noen andre finner en passende løsning velger jeg å fortsette med det styresystemet jeg har i dag. Redigert 1.Juni.2015 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Takk for svar :) Jeg får vel også prøve å grave litt. Har handlet en båt fra 1996 og styringen er rimelig treg pluss at jeg har litt mye slakke i den. Kan selvfølgelig bytte ut wire mm men vil gjerne oppgradere til hydraulisk når jeg først holder på :) Finner jeg ut noe så skal jeg poste det her :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Teleflex styring fungerer helt utmerket men det anbefales å ha servo. Hydraulisk styring er først og fremst en fordel når du skal montere autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Har nå prøvd å undersøke litt her i Trondheim men det er ikke allverdens gode svar å få :( Blir også litt forvirret når jeg prøver å lese meg opp selv, f.eks så oppgir Seasea som Fergu nevner at de har en balansert styresylinder fra Ultraflex som skal passe: http://www.seasea.no/Motortillbeh%C3%B6r/Styrning_Reglage/Hydraulstyrning/UFLEX_CYLINDER_UC133-IOB De sier også at denne passer AQ-drev UTEN servo, problemet er bare at om man ser i Flak-katalogen så står det at denne kun passer drev MED servo :( Flak oppgir at UC132/OBS skal passe men den er ikke balansert og med de målene jeg så langt har klart å skaffe på denne så kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg vil få full styring til en side men redusert den andre veien. Får kanskje høre om den lokale båtsjappa kan bestille opp en mot at jeg betaler eventuell returfrakt. Et annet eksempel på motstridende svar jeg har fått: Hos Seasea så oppgir de at man må bruke rattpumpe UP28 mens de her i byen sier at man også kan bruke UP20. Kanskje ikke et stort problem men med UP20 så får jeg flere omdreininger på rattet noe som bør gjøre styringen lettere, noe jeg tenker kan være en fordel så lenge jeg ikke har servo. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Dette burde passe, eneste som muligens må byttes er feste brakketen på servopumpen etter hvilken motor type du har. Helt nytt 6000,- (ikke mitt) finnkode=74419154 Men i utgangpunktet er selve styre sylinderen lik omc/mercruiser gjelder kun på sx drev. Gjelder også servopumpe. Mye av det som kan forvirre litt er at alle produsentene gikk over til ny modell på styresylinder en gang på slutten av 90 starten av 2000tallet og da ser dem veldig forskjellige ut `speilvent`men de går omvandrende. Så nå at du ville ha hydraulisk styring, men ville nok heller montert på servo. Hvil du ikke rote deg bort på motoren kan du bruke en elektrisk servopumpe. Blant annet Opel brukte det på astra/zafira/omega fra slutten av 90 tallet. Det finner du på huggeren til en 1/2 båt-lapp, Redigert 26.April.2016 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.